AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 Hei! For ca. 1.5 års siden så fikk jeg munnsår (herpes 1) nedentil av min daværende partner. Vi hadde sex ca. 1 år i ettertid, og vi var aldri plaget.. verken jeg eller han! Jeg hadde et helvette uten lik som førstegangsutbrudd av dette, sleit med å gå på do, hadde sår som klødde, feber og hovne lymfeknuter! Når jeg dro til legen min så var hun sikker på at jeg hadde bettente hårsekker (da det ligna veldig på dette),, men hu tok prøve av sårene / utslettene og fikk påvist munnsår. Jeg fikk Zovirax 200 mg tabletter og disse hjalp. Har aldri hatt væskefylte blemmer. I og med at jeg har vært så lite plaget har dette nesten gått i glemmeboken.... Snakket med helsesøster om herpes (munnsår) nedentil, og hu sa at man får uttbrudd der EN gang, så får man resten på munnen, for da går viruset i dvalet ''der den hører'' hjemme. Men nå har jeg fått utslett igjen, og vært utrolig naiv. Hatt ubeskyttet sex med en, og noen dager etterpå kjente jeg litt prikninger, stikninger nedentil. Har ikke tatt opp dette med han enda, men vurderer det, vet ikke om han har noe plager. Jeg tok speilet og tittet... Da så jeg disse røde utslettene igjen, de er på en måte ikke i selve ''dåsa'', heller ikke så mye på leppene. Men mest rundt.. Og jeg ble ufattelig frustrert. Har han smittet meg med HSV 2 nedentil!? Og kan jeg få et mildere hsv 2 utbrudd pga jeg allerede har HSV 1 i kroppen? Eller har jeg vært så stressa og tilfeldigvis fått et residiv utbrudd av hsv 1? Håper jo at dette er HSV 1... og ikke HSV 2.... Hørt at antistoffer mot HSV1 gir en viss beskyttelse mot HSV 2.. Setter pris på svar! Hilsen frustrert jente. Anonym poster: d0a648aa5767b5afd960712d57ef3ebb
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 Du kan ta blodprøver for å finne ut om du har antistoffer for både HSV 1 og HSV 2. Mange fastleger har imidlertid ikke fått dette med seg, selv om muligheten har eksistert i flere år. Be eventuelt fastlegen om en slik prøve. Man trengerikke å ha aktive utbrudd for p ta blodprøven. E annen mulighet er å ta prøve av sårene og på den måten finne ut hvilken virustype det er. Det som helsesøster sa om at herpesviruset "flytter" seg til "der det hører hjemme" er noe feilaktig. Om du har blitt smittet i underlivet (av HSV 1 eller HSV 2) så er det i underlivet du vil få eventuelle nye utbrudd. Da smitter det ikke så lett til andre steder, da kroppen opparbeider en viss immunitet, De to forskjellige typene av herpes smitter begge til underlivet eller lepper, de ryr seg ikke så mye, bare det er slimhinner, for å si det sånn. Det er ikke sånn at HSV 1 bare er på leppene og HSV 2 bare nedentil, som man trodde før i tiden (før oralsex ble vanslig). Det kan høres ut som du fikk et nytt utbrudd, eller var så uheldig å bli smittet av den andretypen (HSV 2) i tillegg. Men om man har den ene typen, får man oftere mildere utbrudd av den andre, såvidt jeg vet. Om man bruker kondom, så kan man unngå å smitte andre (og unngå smitte i utgangspuntet), selv om herpes og kjønnsvorter i enkelte tilfeller også kan smitte til tross for kondom (beskytter bare det området kondomet dekker. Anonym poster: 695a8fac0e90c6d2452cb489b128fd96 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå