Gå til innhold

Tilbakevendende soppinfeksjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg fikk barn for første gang, for 11 mnd siden, har jeg hatt soppinfeksjon i underlivet 4 ganger.

En gang 3 mnd etter fødsel, og 3 ganger siden midten av februar.

Idag kjente jeg at det er på vei igjen, og har begynt å smøre med canesten. Har også pevaryl- og daktacortkrem liggende, i tillegg til en pevaryl vagitorie.

Siden dette er tredje gangen på to mnd vurderer jeg å dra til legen for å se om det går an å få en slutt på det.

Er det også en idè at samboer gjennomgår en behandling? Han har forsåvidt ingen symptomer.

Evt. noen tips og råd til å holde det unna? Er møkklei, og føler at det hemmer meg i hverdagen.

Anonym poster: eab152e86ddea069e6802c884181be19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra en tur til legen. :) Er det et tilbakevendende problem må det nok sterkere medisiner for å ta skikkelig knekken på det!

Du bør bla. holde deg unna syntetiske truser og trange bukser, samt sove naken en gang i blant så underlivet får puste litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært redd for at det er trange bukser som er problemet (jeg jobber både i og med jeans), selvom jeg alltid skifter til joggebukse o.l når jeg kommer hjem fra jobb.

Bør jeg ta vagitorien før jeg drar til legen, eller skal jeg la det være og bare bruke krem enn så lenge?

AnonymBruker
Skrevet

Partneren skal behandles hver gang du behandles. Det er vanlig å smitte hverandre frem og tilbake.

Anonym poster: 97cc0be64b1b2c0a573c232a5fd2702e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Trange bukser kan fort gi et ugunstig miljø i underlivet. Hva med slimfitbukser som ikke er så tight i utsatt område? Jeg får helt noia av åletrange jeans i lengden, og er veldig glad i slike som disse: http://www.lindex.co...tyleId=40847406

Ring legen og hør med h*n når du bestiller timen hva som anbefales. :)

Edit: Ikke glem at stringtruser er en gammel synder!

Endret av minimika
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips og råd :) Er det slik at partner skal behandles når han ikke har noen symptomer? Fikk ikke beskjed om dette da jeg var hos gynekolog ved første infeksjon.

Eeeek! Stringtruser og omtrent det eneste jeg bruker (på jobb) pga. tighte jeans. Ser ut som om jeg må forandre hele garderoben min :fnise:

Tenker å bestille time til legen imorgen, og håper jo jeg kommer til samme dag. Hvordan er det da med fri fra jobb? Jeg busser til/fra jobb, ca 45 min hver vei. Legekontoret ligger ved hjemmet...

Beklager "dumme" spørsmål, men jeg har aldri vært så plaget av noe som egentlig er så ubetydelig tidligere, så noe slikt har aldri vært en problemstillig før.

AnonymBruker
Skrevet

Du får fri fra jobb, men om den er betalt kommer ann på avtalen med sjefen/bedriften.

Vanlige syndere:

Trange bukser

G-streng

syntetiske truser

Tørke seg feil vei ved avføring

Fuktige truser (eksempel fra utflod)

bind/tamponger/truseinnlegg

barbering av kjønnshår

bruk av såpe nedentil

Mest sannsynlig så blir du satt på en Diflucan kur, den tas oralt. Ofte bruker man en engangskur første gang. Om det ikke virker så må man bruke den hver tredje dag også en gang i uken. Men dette snakker du med legen om.

Anonym poster: f49b15ca8c8373ac05a16695ebdafef7

Skrevet

Tenker å bestille time til legen imorgen, og håper jo jeg kommer til samme dag. Hvordan er det da med fri fra jobb? Jeg busser til/fra jobb, ca 45 min hver vei. Legekontoret ligger ved hjemmet...

Beklager "dumme" spørsmål, men jeg har aldri vært så plaget av noe som egentlig er så ubetydelig tidligere, så noe slikt har aldri vært en problemstillig før.

Dette kommer an på arbeidsgiver. Du kommer deg vel på jobb før du får bestilt time? I så fall ville jeg hørt med sjefen sjøl før jeg ringte om det er mulighet til å få gå litt før. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, får satse på at jeg får time litt utpå ettermiddagen, og ikke et par timer etter at jeg har kommet på jobb.

Om jeg får betalt har egentlig ikke så mye å si, sålenge jeg bare får kommet meg til legen :) Jeg er forresten organisert.

Blir det gynekologisk undersøkelse hos fastlegen, eller holder det at jeg forklarer?

Kjenner at jeg ikke er helt komfortabel med en slik undersøkelse hos fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde samme problem til og fra i flere år uten at dem fant ut hva det kom av. Det var der nesten hele tiden og det klødde.

Har nå lagt om kosten og spiser så å si ikke mel og ikke hatt problemet siden. Spiser generelt mye sunnere med mer grønnsaker osv.

Du bør jo ta turen til legen å se hva h*n sier først, jeg bare nevner det.

Anonym poster: f019b2b21696d6276f809b755c3f3643

AnonymBruker
Skrevet

Ja, får satse på at jeg får time litt utpå ettermiddagen, og ikke et par timer etter at jeg har kommet på jobb.

Om jeg får betalt har egentlig ikke så mye å si, sålenge jeg bare får kommet meg til legen :) Jeg er forresten organisert.

Blir det gynekologisk undersøkelse hos fastlegen, eller holder det at jeg forklarer?

Kjenner at jeg ikke er helt komfortabel med en slik undersøkelse hos fastlegen.

Det er litt forskjellig hva legene gjør, men forbered deg på en GU. Når man ikke blir kvitt plagene med vanlige produkter så bør man egentlig ta en test og dyrke den for å se at det virkelig er sopp.

Anonym poster: f49b15ca8c8373ac05a16695ebdafef7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med det samme. Det er ikke alltid lokalbehandling med salve tar knekken på soppen. Da må man få resept på Diflucan (tablettbehandling) av legen. Mange leger skrifåver da ofte ut en eller to tabletter som skal tas med en ukes mellomrom. Dette hjelper ofte, men noen ganger kreves 4-6 ukers behandling for å få has på soppen.

Det er også viktig å forsikre seg om at det faktisk er sopp, og ikke noe annet (bakteriell vaginose, eksem etc). Legen/gynekologen kan lett ta en prøve for å finne ut dette. I så fall kreves annen behandling.

Anonym poster: 130623b4c5aa443b52dee0a402c5a099

AnonymBruker
Skrevet

Og du kanbe om hevisning til gynekolog, mange fastleger henviser gjerne i stedet forå undersøke, virker det som. Men uansett er ikke en GU noe rart for en fastlege, tror de ser ganske mange underliv i løpet av en uke...

Anonym poster: 130623b4c5aa443b52dee0a402c5a099

AnonymBruker
Skrevet

Kan man slippe GU når man har cottage cheese ?

Anonym poster: 5b1486fc3ca13d476e07acb15ee8af15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...