Gå til innhold

Handelshøyskolen i Bergen - bare douchebags?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Handelshøyskolen i Bergen har rykte på seg for å ha masse snobber og douchebags, type Bærumsosser og perfekte babes.

Dere som har noe kjennskap til skolen, hvor godt stemmer stereotypien? ;) Jeg vet NHH er en bra skole faglig og alt det der, men lurer på hva slags type folk som går der.. Er det noen spesiell klesstil som går igjen?

Anonym poster: f60bc8fc8a5e85dbe048406539b18735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Handelshøyskolen i Bergen har rykte på seg for å ha masse snobber og douchebags, type Bærumsosser og perfekte babes.

Dere som har noe kjennskap til skolen, hvor godt stemmer stereotypien? ;) Jeg vet NHH er en bra skole faglig og alt det der, men lurer på hva slags type folk som går der.. Er det noen spesiell klesstil som går igjen?

Anonym poster: f60bc8fc8a5e85dbe048406539b18735

Hvis du har gode nok karakterer til å komme inn på NHH, så bør du velge den skolen. Jeg kjenner ett par stykker som går på BI i Oslo og 3 av dem trives ikke på skolen. Altfor mange snobber, dårlige forelesere og det er et miljø hvor man må være et bestemt type for å passe inn. Men det er i Oslo, så kan ikke si så mye om Bergen, men jeg regner med at det er like snobbete.

Anonym poster: e3c3e445a30ad2bc40c90a9786179d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

De stereotypene finner du igjen på alle økonomistudier, dessverre. Større skoler - flere snobber (i antall).

Jeg kjenner bare 4 som går på NHH, og de er hvertfall ikke snobber, heller rake motsetningen. Snobbene ble igjen her, de... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tildligere NHH student og kan absolutt anbefale skolen. Du får solid økonomiutdannelse og store muligheter for å få jobb før endte studier.

Det er både snobber og ikke-snobber på skolen, men førstnevnte gjør betydelig mer ut av seg så det kan kanskje virke som de er flere enn de faktisk er :-P

Klesstilen er ikke så utpreget sossete egentlig. Har også gått på BI Bergen og der var klær/image viktigere enn selve studiene virket det som :fnise: (Sorry BI folk, og det gjelder ikke alle selvsagt!)

Anonym poster: 55da645a631069ccf744da03284af9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Errata

Jeg har inntrykk av at skolen er stor nok til at du finner flere grupperinger, så man må ikke henge med lacoste-skjortene og perleøredobbene om man ikke vil. Om du har mulighet til å studere der ville jeg definitivt gjort det, det er en anerkjent skole med høyt faglig nivå, og som sagt stor nok til at du kan finne "dine folk" der.

Kjenner folk som har gått der, og som definitivt ikke er blitt stereotypene - en driver nå en selvstendig klesbutikk, en annen er blitt journalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som BI-student må jeg selvfølgelig kommentere dette!

Går i Oslo og min erfaring er noe ganske annet enn det som er beskrevet her. Må minne om at BI ikke er en ren økonomiskole – den huser også flere typer markedsføringslinjer, samt variasjon innen økonomi, både på bachelor- og masternivå. Følgelig er det mange forskjellige typer folk som går der. www.typiskbi.no forsøker å illustrere dette.

Når det er sagt er jeg sjeleglad for de stereotypiene vi har, som gir utenforstående noe å snakke om! :P

Anonym poster: 03250fcc6a885990b40cbd25c0f163f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norges beste studieby har også handelshøyskole :)

Anonym poster: d302fd582acc9e4d369efac9737ea49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange nerder o.l som går på BHG, kjenner mange som går der. Men stemmer at "uniformen" der er canada goose og diverse sosseklær. Ikke alle er slik, men mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange nerder o.l som går på BHG, kjenner mange som går der. Men stemmer at "uniformen" der er canada goose og diverse sosseklær. Ikke alle er slik, men mange.

Snakker ikke om BHG da, men NHH :P

høgskole=/=gymnas

Endret av blonden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truffet opp til flere fra NHH som ikke er douchebags. De er flittige målrettede studenter. Når jeg tenker meg om så har jeg ikke truffet noen som studerer der som er douchebags, men så oppsøker jeg heller ikke utelivet eller steder de eventuelt vanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

De er synlige i bybildet i alle fall. De gangene jeg tar bussen fra Festplassen hopper det ofte på noen som man helt tydelig ser går på NHH, inkludert alle de usynlige streitingene ingen klarer å plassere. Mange på NHH har en ganske preppy klesstil, og en god slump av dem er til og med heite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest nilsson

Generalisering: På NHH ser det ut som det er påbudt med skoleuniform. Studentene kler og oppfører seg som masseproduserte tøydukker. Dette skyldes nok at NHH-studentene anser på seg selv som et salgbart produkt - hvor moral, meninger og livssyn kan tilpasses kjøper hvis belønningen er god nok.

 

Ellers er NHH-studenten veldig opptatt av status og personlig vinning, og er kristen og konservativ. Han er snever og uintelligent, men resultatorientert og målbevisst. Miljøet er kaldt og kynisk. Trolig den institusjonen i Norge med høyst innslag av narssistisk personlighetsforstyrrelse.

 

Fra K7Bulletin (studentavisa til NHH): Sammenligner økonomistudenter med Breivik ("Vårt mørke dyp.")

 

Og nei: Jentene som studerer ved NHH er alt annet enn perfekte.

 

Hilsen,

en pensjonert slesk, sleip og slibrig ål (tidligere NHH-student).

Endret av nilsson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det er stort sett konforme streitinger, balleslikkere og arvinger som studerer ved NHH. Gutter og jenter som higer etter status, makt og penger. En høy andel studentene er kristne og konservative. Mange fremstår som direkte uintelligente når det kommer til det utenomfaglige, og har få eller ingen interesser dersom man ser bort i fra profittmaksimering. Miljøet er sjelløst og kyniskt.

Men de skal ha for at de er pliktdrevne og resultatorienterte. Og for at de tar jobbene som ingen andre vil ha: BCG, McKinsey og andre store korporasjoner som distrubuerer velstand fra de fattige til de rike.


Kunst%20av%20Pushwagner

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NHH er jo en god skole, ingen tvil om det. Dersom man har store ambisjoner om å lykkes i næringslivet i Norge, så er NHH et fint stupebrett. Høye inntakskrav, samt høyt snittkarakter. Dette gjør at arbeidsgivere som er karakter-fikserte trygt kan ansette folk med bakgrunn fra NHH, da de vet at det "formelle" er på stell. 

 

Jeg føler at mye NHH folk kommer fra familier hvor far eller mor også har bakgrunn fra NHH eller liknende, og som kanskje også sitter på en form for lederstilling i næringslivet. Da foreldrene vet hva som må til for å lykkes, så legger til rette for at ungene også skal komme seg inn på studiene. Blir litt som den Norske ekvivalenten av upper-class folk i USA eller UK som presser ungene sine til å ta Ivy/Oxbridge utdanning, da de vet at dette er en sikker vei til suksess i finans/consulting/megacorps. 

 

Med det sagt, så er det også mye jordnære folk som studerer der. Men du vil alltid finne studenter som har blitt coachet fra de var små, og som "bare" kan velge mellom finans eller consulting som reelle karrierevalg, da pappa blir skuffet om du går for noe annet. 

I dag er det jo enormt fokus på gründere, startups og slikt, så ungdommen er nok litt mer åpen og kreativ for andre ting, inkludert de mest konservative på NHH. Pluss at finanskrisen for 8-10 år siden sikkert satte sine fotspor på de unge som vokste opp da. Vil egentlig si at det verste arrogante snobberiet var for 20-30 (og lenger tilbake) år siden. Det finnes dessverre 50 år gamle ledere som den dag i dag mimrer og skryter over karaktersnittet sitt fra NHH, og som fnyser av andre skoler. ("Var du ikke "god nok" til å komme inn på NHH, så har du nok ikke de intellektuelle hestekreftene" osv.) 

Anonymkode: 57e12...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på det samme inntrykket. Det er ofte pliktdrevne ungdommer som har blitt pushet av foreldrene sine som starter ved NHH.

Stil? Konform sossestil. RL-skjorter, perleøredobber, Möet, Broiler og Erik og Kriss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebroren til kjæresten min går der, og han er "helt vanlig" :)

Anonymkode: a0e6f...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner et par ålreite folk, vet om et par duster, og har møtt noen klyser. 

 

Men det gjelder egentlig alle skolene jeg har møtt folk fra. Altså; UiB, NHH, HiB, BI...

Anonymkode: e4f56...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk en fyr som var en greit fyr å henge sammen med før han begynte ved BI i Oslo.

Men innen han var helt ferdig med utdannelsen ett par år seinere, så var han temmelig pompøs og selvopptatt. i tillegg var det liksom ikke "bra nok" å henge med sine tidligere venner lenger. Han var liksom så "høyt på strå" og bedre enn alle oss andre, som ikke hadde gått der...

Anonymkode: 0adfd...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2016 at 15.02, lisemm skrev:

Det er stort sett konforme streitinger, balleslikkere og arvinger som studerer ved NHH. Gutter og jenter som higer etter status, makt og penger. En høy andel studentene er kristne og konservative. Mange fremstår som direkte uintelligente når det kommer til det utenomfaglige, og har få eller ingen interesser dersom man ser bort i fra profittmaksimering. Miljøet er sjelløst og kyniskt.

Men de skal ha for at de er pliktdrevne og resultatorienterte. Og for at de tar jobbene som ingen andre vil ha: BCG, McKinsey og andre store korporasjoner som distrubuerer velstand fra de fattige til de rike.


Kunst%20av%20Pushwagner

Det var nå voldsomt da. Har det ikke gått opp for deg at mange velger den skolen fordi de er interessert i fagene?

Anonymkode: d07aa...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...