Gå til innhold

Lykkepiller.

Fremhevede innlegg

Gjest gloria
Skrevet

Har hørt mye snakk om lykkepiller i det siste. Ulike bivirkninger man får av det osv. Lurer egentlig på om det er noen her inne som har erfaring med disse pillene, og kjenner til de ulike bivirkningene som har blitt nevnt i det siste?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det har vært mange, mange "skrekkhistorier" om lykkepiller i mediene de siste årene.Tingen er at enhver medisin kan/vil gi noen bivirkninger.De såkalte "lykkepillene" er langt mer effektive enn gammeldagse antidepressiva, og har færre bivirkninger.Som med andre medisiner gjelder det imidlertid å finne den rette, fellesbetegnelsen "lykkepille" betyr ikke at alle antidepressiva av denne typen er like.

Enkelte av medisinene, som f.eks Fontex, har vist seg å ha en spesiell god effekt på pasienter med spiseforstyrrelser, mens andre er beregnet på andre ting.Mange får masse bivirkninger av enkelte typer, mens andre ikke får noen.

Selvfølgelig må man tenke på at denne typen medikament enda er ganske nye, og man kjenner nok ikke langtidsvirkningene godt nok enda.Likevel kan dette være et godt hjelpemiddel ved depresjon, og mange vil nok velge å ta sjansen fremfor å leve med depresjonen.Såkalte "lykkepiller" bør uansett ikke tas som erstatning for terapi, men aller helst i kombinasjon med terapi (psykolog,psykiater etc).Dette er ingen mirakelmedisin, men et hjelpemiddel!

Selv har jeg forsøkt Fontex og Cipralex.Fontex hadde så og si ingen virkning på meg, mens cipralex har fungert veldig bra.Har hatt få bivirkninger, og hadde heller ingen problemer med å slutte med medisinene, siden jeg gjorde dette langsomt og i samarbeid med lege.

Bare send en pm hvis du lurer på noe mer:)

Skrevet

Har lest litt om lykkepiller, det er vanskelig å finne saklig dokumentasjon.

Enten er man helt for, eller helt i mot. Selv er jeg svært skeptisk. Vær klar over at mange helse-steder på nettet drives og sponses av legemiddelindustrien, slik at de taler hovedsaklig for "lykkepiller".

Legger ved par linker; litt både for og mot her...

http://www.hieronimus.org/

http://www.motkur.no/index.htm (står en god del her, med linker)

http://www.oslo.net/historie/MB/utg/9602/a...aktuelt/12.html (om prozac, samme som fontex)

http://society.guardian.co.uk/mentalhealth...,764193,00.html

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v..._SEKS_ID=889329

http://www.legemiddelverket.no/bivirk/prep...ivirkninger.htm

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg har selv gått på lykkepillern to ganger. Den ene gangen over lengere tid. Jeg vil fraråde folk å bruke den om det ikke er livsviktig.

Man blir veldig likegyldig til alt og føler værken glede eller sorg. Mange tar av den grunn livet sitt, fordi de er helt ikegydi til hva som skjer.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har selv gått på lykkepillern to ganger. Den ene gangen over lengere tid. Jeg vil fraråde folk å bruke den om det ikke er livsviktig.

Man blir veldig likegyldig til alt og føler værken glede eller sorg. Mange tar av den grunn livet sitt, fordi de er helt ikegydi til hva som skjer.

Som tidligere nevnt, de virker ikke likt på alle, og de forskjellige medikamentene har også ulik virkning..jeg ble ikke likegyldig.Mange tar jo livet sitt som følge av depresjon også..Lykkepillen har faktisk hjulpet mange mennesker (inkludert meg selv), og det er dumt å være udelt skeptisk.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Selvfølgelig er det noen som har bra funk av de. Men de tallene som har kommet fram i det siste ang folk som har tatt livet sitt grunnet disse, er skremmende. Derfor mener jeg folk bør holde seg unna om de ikke er virkelig NØDT til å ta de.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke for å kverulere nå, men slike statistikker kan lyve..alvorlig deprimerte mennesker har ofte en hang til å iallefall forsøke å ta livet sitt, enten de går på lykkepiller eller ei.. Jeg fikk hjelp av lykkepillene til å komme igjennom en utrolig vanskelig periode av livet mitt, og jeg våger å påstå at om jeg ikke hadde begynt på antidepressiva ville jeg sunket enda dypere ned i depresjonen-og kanskje blitt suicidal.

Uansett, man kan forsøke disse medikamentene og slutte hvis bivirkningene blir for ille..

Vil enda en gang gjenta at man bør være litt skepsis til alle skremselshistoriene i mediene, de fremstiller som regel bare en side av saken.Likevel er jeg enig i at man skriver ut for mye av disse medikamentene i dag, og man gjør det ofte som erstatning for terapi, særlig p.g.a lange ventelister for psykiatrisk behandling.Dette er selvsagt helt galt.

Skrevet

Noen får ikke alvorlige bivirkninger før de slutter med pillene - selv med nedtrapping.

På den måten kan man si at noen er disponert for å bli "avhengige". Det finnes ikke tall over hvor mange som fortsatt går på pillen pga problemer med seponering.

Tror man skal prøve å unngå dem i det lengste. For noen år siden var b-preparater vidundermiddelet (valium m.m.) - nå har lykkepillen overtatt. Antidepressiva/lykkepillen har færre alvorlige bivirkninger enn de gamle preparatene, men er ikke uten alvorlige bivirkninger (snakker ikke om de lette, som vektøkning, uro, svimmelhet m.m.).

Skrevet

Jeg gikk på Cipramil i ca halvannet år som et ledd i behandling for anorexi. Foruten opptrappingsfasen hvor jeg, som mangen andre, led av konstant svimmelhet og kvalme, så hadde den den virkningen at jeg ble helt "flat" i følelseslivet. Jeg slapp de store nedturene og depresjonene, men klarte heller ikke å le eller føle særlig glede, og de anorektiske tankene rådet like sterkt. Etter 18 mnd hadde jeg funnet ut at dette var ikke "meg". Jeg fikk heller ta evt. nedturer når de kom (men så var vel heller ikke depresjon noen gang det største problemet mitt). Følte meg ikke lenger som menneske når følelsene mine på en måte ble tatt fra meg. Men har selvfølgelig stor forståelse at mange finner god hjelp i antidepressiva.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg har gått på lykkepillen, blandt annet i en periode i fjor vår. Opplevde plagsomme bivirkninger. (null sexslyst, tørre slimhinner, svimmelhet, kvalme, skjelvinger) Men selv om jeg gjorde det, betyr ikke at andre vil oppleve de samme bivirkningene, eller oppleve dem i det hele tatt. Legen sa foresten til meg at de pasientene som opplevde flest bivirkninger var faktisk dem som preparatet virket best på. Det er jo et lyspunkt. :-)

Skrevet

Jeg ville prøvd å klart meg uten om det var mulig.

Men om du føler at dette greier du simpelthen ikke på egenhånd og du begynner å få suicidale tendenser, så går det an å prøve, men jeg ville tenkt meg godt om før jeg hadde begynt på antidepressiva.

Og husk at samtaleterapi er svært viktig ved siden av.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg vil ikke råde deg til hverken det ene eller andre når det gjelder lykkepiller. Om du har behov for lykkepiller er noe legen og du selv avgjør i fellskap. Jeg har brukt lykkepiller tidligere, en gang når jeg var i "krise-modus", en annen gang i en lengre periode fordi jeg rett og slett var deprimert uten noen spesiell grunn. For meg var det en fantastisk hjelp, og hjalp meg til å komme ovenpå igjen.

Skrevet

Jeg gikk på en "smell" for en tid siden, og fikk TOLVON. Jeg fikk fulstendig kortslutning i hodet. Jeg har aldri opplevet maken. Jeg fikk en virkelighetsoppfatning som sa at "Nå er du blitt gal" Kjemisk lobotomi.

Jeg er ganske overbevist at man ikke kan ordne eksistensielle problemer med kjemiske preparater. Problemet ligger i at en lege ikke kan forutse hvordan preparatet virker på akkurat din psyke. Min tidligere samboer gikk på lykkepiller og oppførte seg som en zombie.

Var dette til noe hjelp?

Gjest gjest1
Skrevet

Når skal man bli kvitt dette "Tv-Solfrid-stempelet" om at det heter lykkepiller? Utrolig tåpelig å kalle det for det.

Fellesbetegnelsen er antidepressiver. Irriterer meg grønn over det! (Beklager, men jeg klarer ikke la være.)

Har selv gått på Fontex, Zoloft, Tolvon +++ Merket ingen bivirkninger da jeg begynte, men stadig fler da jeg sluttet. Utrolig irriterende med doble hjerteslag, svimmelhet, hodeverk osv.

Men det går jo over!

Har merket en viss effekt, men det er vanskelig å sette fingeren på hva. Mer energi i forhold til å orke å ta tak i det man sliter med er det nærmeste jeg kommer.

Gjest GreenSky
Skrevet
Når skal man bli kvitt dette "Tv-Solfrid-stempelet" om at det heter lykkepiller? Utrolig tåpelig å kalle det for det.

Fellesbetegnelsen er antidepressiver. Irriterer meg grønn over det! (Beklager, men jeg klarer ikke la være.)

Lykkepiller er jo det medisinen blir kalt på folkemunne. Kunne godt ha skrevet antidepressiva, men jeg pleier å si lykkepiller, derfor syntes jeg det var like greit å skrive det også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg gikk på en "smell" for en tid siden, og fikk TOLVON. Jeg fikk fulstendig kortslutning i hodet. Jeg har aldri opplevet maken. Jeg fikk en virkelighetsoppfatning som sa at "Nå er du blitt gal" Kjemisk lobotomi.

Jeg er ganske overbevist at man ikke kan ordne eksistensielle problemer med kjemiske preparater. Problemet ligger i at en lege ikke kan forutse hvordan preparatet virker på akkurat din psyke. Min tidligere samboer gikk på lykkepiller og oppførte seg som en zombie.

Var dette til noe hjelp?

Tolvon er vel strengt tatt ingen "lykkepille", det tilhører en annen "familie" antidepressiva (de tetraksykliske).

Så sterke reaksjoner som du beskriver både for deg selv og din samboer er ikke vanlig, det kan jo faktisk være en psykisk reaksjon som ikke var direkte forbundet med medikamentet også.Om man er skeptisk og/eller redd for å ta slike medikamenter og så gjør det vil man rent psykisk kunne inbille seg slike ting. Hvis ikke må du ha hatt en ekstremt sjelden virkning av disse medisinene.

Lykkepiller er ikke ment å være svaret på eksistensielle problemer.Det er ment for å være en effektiv hjelp ved depresjon,men skal brukes sammen med terapi.Det er terapien som kan bidra til å hjelpe deg å, om ikke løse, så iallefall forstå noen av de eksistensielle problemene dine.Lykkepillen kan hjelpe deg opp av grøfta slik at du f,eks er i stand til å stå opp av senga om morgenen, er i stand til å bruke terapien konstruktivt etc.

Litt av problemet rundt "lykkepillen" er at folk har urealistiske forventninger til den, at den gis altfor ukritisk ut, og at mange får den uten at de mottar annen behandling (terapi) samtidig.

Er forresten enig med at "lykkepille" er et dumt begrep (derav " ")...

Skrevet

Den enkelte antidepressiva virker forskjellig på folk........ Det har bl.a. med kjemi mellom kroppen og pillen.

Det finnes ingen "standard oppskrift" på dette......... og hver og en må lytte til seg og sin kropp.

Det går an å skifte merke - og få en bedre effekt ut av et annet merke. Det er dessverre slik at noen må prøve flere merker for å få full effekt....... men det gjelder også blodtrykksmedisin, smertestillende m.m. Det gjelder ALLE typer medisiner.

Dessverre så er det noen bivirkninger......... men jeg vil heller ha de - enn å være "helt uttafor" døgnet rundt - hver dag - hele uke.....måneder......

Selvfølgelig er det beste å være uten noen form for medisin........ men "må man - så må man". Hvordan tror dere en epileptiker, eller en diabetes-person hadde taklet hverdagen om h*n ikke hadde brukt hjelpemidler/medisiner ??????

Med antidepressiva så takler jeg min hverdag - og for meg er DET det viktiste. Pillene har ALDRI gjort meg lykkelig.

Dvs - de har gjort meg lykkelig på det viset at jeg f.eks. har turt å bli med på fest, på hyttetur m.m................ og med dette opplevd lykkelige, glade, sorgløse dager og timer!

Lytt til deg selv - og SAMARBEID med behandleren din!

Du lurer aldri behandleren din - du lurer kun deg sjøl og du ikke følger "avtalt oppskrift".

Lykke til alle sammen :blomst.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvfølgelig er det beste å være uten noen form for medisin........ men "må man - så må man". Hvordan tror dere en epileptiker, eller en diabetes-person hadde taklet hverdagen om h*n ikke hadde brukt hjelpemidler/medisiner ??????

Med antidepressiva så takler jeg min hverdag - og for meg er DET det viktiste. Pillene har ALDRI gjort meg lykkelig.

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...