Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å lære BRA tysk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv er jeg veldig basic. Jeg forstår lett dagligtale og enkle tekster, men snakker ikke mye selv. Jeg har veldig lyst til å bli GOD i tysk, ikke nødvendigvis perfekt, men slik at jeg kan ha avanserte samtaler med tyskere uten problem, og kunne skrive god tysk. Jeg går siste året på VGS nå, og skal ha et friår fra høsten av. Ønsker å bruke litt tid på å lære tysk, og har tenkt på å flytte til Tyskland for noen måneder - nettopp for å komme godt inn i tysken.

Derfor lurer jeg på: hvor lenge bør jeg bli boende der? Selv har jeg tenkt 2-3 måneder, men samtidig bør jeg gå på et tysk-kurs. Jeg har ingen anelse om hvilket kurs og hvor - har dere noen tips? Jeg tenker at Hamburg-området kan være noe, da det er her standard tysk blir snakket, slik jeg har forstått det. Eller er det også flere områder hvor standard-tysk blir snakket?

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 806c4918fb46ee396c2e2b8538526aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom veldig langt på 3 måneder, nok til å bestå språkprøven for universitetsstudier, og jeg begynte på 0. Folk jeg tok kurs med kom ikke like langt på 3 måneder. Det tok dog 3 måneder til før jeg følte meg komfortabel til å snakke tysk med folk jeg ville imponere og ikke bare de jeg bodde med som var tålmodige og litt mindre seriøse. Jeg kan kun gå god for Berlin, da jeg kun har besøkt andre byer. Det er ikke slik at hvis du lærer tysk i Berlin kommer du ut av det med en Berlin-dialekt, så påvirket blir du ikke. Jeg har til sammen bodd med 11 tyskere i Berlin, og ingen av dem var fra området. Det var heller ikke språklærerne mine, og i tillegg så så jeg mye nett-tv og filmer der det ikke var noen bestemt dialekt.

Anonym poster: c106779257f74d6e6fd460bea64773a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør definitivt bo i et tyskspråklig land i minst tre måneder, men jeg vil faktisk anbefale at du bor et sted hvor de ikke snakker standardtysk. Hvis du allerede har et grunnlag, vil du ha fordelen av å kunne forstå bayersk, sveitsisk tysk eller østerriksk, mens folk som bare lærer standardtysk har problemer med å forstå språket i disse områdene/landene.

Å unngå å bruke engelsk er det viktigste, ellers å lese nyheter og bøker osv. på tysk.

Anonym poster: abbd2b42f93b22102f359752ff162e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke selv tysk, men min søster bor i Tyskland. Hun flyttet dit for å studere, og tok et tre eller fire ukers språkkurs før studiene. Da hadde hun på forhånd lært seg helt basic tysk (adskilling mindre enn det du kan etter vgs, vil jeg tro) på egen hånd hjemme i Norge. Studiene hun skulle gå på i Tyskland var hovedsakelig på engelsk, men hun hadde også litt tyske fag, og skulle jo kommunisere på tysk i hverdagen. For henne gikk dette greit, om enn litt trått i starten. Etter et halvt år var tysken hennes på et slikt nivå at flere tyskere først trodde hun var tysk inntil hun fortalte at hun var norsk.

Jeg tror som noen andre her over, at det ikke nødvendigvis vil være en ulempe å studere tysk et sted hvor de ikke snakker standard tysk. Tysken du lærer på et språkkurs vil jo være høytysk, og så får du dialektforståelsen i tillegg.

Siden du heller ikke visste hvor du kunne ta tyskkurs: tror søsteren min gikk på Goethe Institut. De har skoler flere steder i Tyskland.

Anonym poster: 427ef626ab67c7c925e1ddc53a3b0719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen råd selv, men bare et spørsmål.

Hvorfor har du så innmari lyst til å lære tysk?

Anonym poster: 59d077c4a4c72b4587ac9d4b758baeef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, das ist schwierig zu antworten. Aber ich empfehle dich zu fahre nach Deutschland (oder Österreich/die Schweiz). Dann wird du noch Deutsch sehr gut lernen, hehe :) Viel Glück!

Moderatorer: er det lov å skrive et annet språk enn eget morsmål i slike sammenhenger?

Anonym poster: a43f5a9a63f142d975f0d37c318a24ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, das ist schwierig zu antworten. Aber ich empfehle dich zu fahre nach Deutschland (oder Österreich/die Schweiz). Dann wird du noch Deutsch sehr gut lernen, hehe :) Viel Glück!

Moderatorer: er det lov å skrive et annet språk enn eget morsmål i slike sammenhenger?

Anonym poster: a43f5a9a63f142d975f0d37c318a24ce

Ordstillingen er veldig norsk og hovedverb skal komme til slutt. ;)

Hvis du vil lære veldig bra tysk, så synes jeg et utenlandsopphold bør være ihvertfall 6 mnd og helst nærmere 1 år. Jo lengre du bor der, desto mer lærer du og språket blir bedre etablert hos deg slik at ikke alt går i glemmeboka så snart det er ute av daglig bruk igjen. Tyskland har mange muligheter, språket er greit og du får ikek de samme språklige utfordringene/problemene der i forhold Sveits og Østerrike. ;) Schwiizerdüütsch ligner ikke mye på høytysk, for å si det sånn.

Anonym poster: 55fa2c3b2ab5dc7d42f66ff248691605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ordstillingen er veldig norsk og hovedverb skal komme til slutt. ;).

Anonym poster: 55fa2c3b2ab5dc7d42f66ff248691605

Jeg tror innlegg nr. 6 kanskje ikke var så seriøst ment :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg veldig basic. Jeg forstår lett dagligtale og enkle tekster, men snakker ikke mye selv. Jeg har veldig lyst til å bli GOD i tysk, ikke nødvendigvis perfekt, men slik at jeg kan ha avanserte samtaler med tyskere uten problem, og kunne skrive god tysk. Jeg går siste året på VGS nå, og skal ha et friår fra høsten av. Ønsker å bruke litt tid på å lære tysk, og har tenkt på å flytte til Tyskland for noen måneder - nettopp for å komme godt inn i tysken.

Derfor lurer jeg på: hvor lenge bør jeg bli boende der? Selv har jeg tenkt 2-3 måneder, men samtidig bør jeg gå på et tysk-kurs. Jeg har ingen anelse om hvilket kurs og hvor - har dere noen tips? Jeg tenker at Hamburg-området kan være noe, da det er her standard tysk blir snakket, slik jeg har forstått det. Eller er det også flere områder hvor standard-tysk blir snakket?

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 806c4918fb46ee396c2e2b8538526aab

Hvordan skal du flytte ditt, egentlig? Skal du ta et kurs? Hvis ja, vennligst gi meg navnet på kurset :)

Anonym poster: 95958d59166ec8f1fc7463345fecde1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest andersio

Hei, jeg går vg2 nå og tenker på å studere i Tyskland etter vgs. Problemet er, at jeg ikke kan tysk. Har hatt kinesisk i steden. Hvor lang tid må jeg regne med å bruke på å lære det godt nok til å kunne studere i t

Tyskland? Er medisin jeg tenker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror innlegg nr. 6 kanskje ikke var så seriøst ment :ler:

Det kan nok stemme ;)

Anonym poster: a43f5a9a63f142d975f0d37c318a24ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...