Gå til innhold

Født for tidlig

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er veldig bra at de tok ut babyen da. Vet om ei som var på sykehus nesten fullgått svangerskap, og så fikk svangerskapsforgiftning. Hun besvimte på doen, og da de fant henne var hun død og de rakk ikke redde babyen  :-(

Hallo????

Hva slags sykehus er det som ikke oppdager Pre-eklampsi?

- og som lar en Pre-eklampsi-pasient gå alene på do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun var på Namdal sykehus og det er vel en 4-5 år siden nå. Jeg husker ikke alle detaljene, om hun var der pga svangerskapsforgiftningen eller om hun var der for å føde og plutselig fikk det. Det var iallefall det som skjedde, de fant henne død på toalettet på rommet hennes.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg håper inderlig det ble kjørt ei skikkelig sak mot sykehuset.

Svangerskapsforgiftning er nemlig ikke noe man plutselig får.

Svangerskapsforgiftning må behandles som den livstruende tilstanden det er, og da må den gravide følges nøye opp.

Skrevet

Sønnen min ble født i uke 31 (ni uker for tidlig) i 2001.

Han veide 1750, og hadde ingen komplikasjoner. Og rent bortsett fra bekymringen og usikkerheten og sjokket for oss foreldrene så har det gått kjempefint.

Uke 31 er som Pjusk sier "sent" til å være prematur. Og det er veldig bra!

Det vil vel si at så lenge det ikke er noen komplikasjoner så er det ingen grunn til å tro at dette ikke skal gå helt strålende.

Men det er en tøff tid for foreldrene. Det å få et prematurt barn er et sjokk. Man er ikke hverken fysisk eller psykisk klar til å bli mor, og i tillegg så må man tilbringe den første tiden med babyen som foresatt til et barn som ligger på intensivavdeling på sykehus. Det er ganske langt fra slik man trodde de første ukene skulle bli.

Vi var tre uker på sykehuset... (De snakket hele tiden om at vi måtte regne med to måndere... men etter tre uker så syntes de vi kunne reise hjem...)

Sønnen min tok igjen vekt og utvikling da han var åtte måneder, og siden det har han vært som alle andre barn. Nå er han faktisk stor for alderen og det er umulig å se på ham at han var født for tidlig.

Så mest sannsynlig blir dette akkurat så bra som det var ment å bli :-)

Skrevet

Lillepia mi ble født i uke 30.

Hun lå 2 dager på respirator pga umodne lunger.

Hun kunne virkelig gi lyd fra seg etter det :wink:

Etter 5 uker fikk vi henne hjem.

Alt har gått bra etterpå.

Men jeg vil understreke det Anna sier om hvor tøft det er både fysisk og psykisk å bli foreldre så brått og uventet. Man er i sjokk lenge!

Gjest Malama
Skrevet

Bra at jenta du ga lyd fra seg, jeg kn ikke helt tenke meg hvordan det må være og være mor til en liten baby som ikke lager lyd. Ikke kan man høre det om han våkner om natta, og ikke hører man ham om dagen, må gå og se til ham hele tiden for å vite om han sover søtt eller skriker seg rød, uten lyd...

Jeg er ikke sikker på hvor lenge denne tilstanden varte hos min bror, men jeg kan tnke meg at mamma var glad når de første små klynkene kom fra den vesle gutten hennes.

Heldigvis har jo utviklingen også gått langt de siste 23 åra da. Nå er 9-10 uker før tiden "sent" for å være prematur, men barn født i 25 uke hadde ikke den helt samme sjangsen for 20-25 år siden, så 10 uker var "tideligere" da på en måte, i forhold til den medisinske utvikling.

Uansett, jeg håper det går bra med den vesle jenta til kusine til trådstarteren, det gjør nok det. Alle odds tilsier at hun skal bli ei helt vanlig jente, men det er nok et lite sjokk for foreldrene, som ikke var forberedt på å bli foreldre helt enda.

Gjest Anonymous
Skrevet

kjenner veldig mange som har fått premature barn, ingen av de har fått hjerneskader.. trodde ikke det var så veldig vanlig fordi om man er for tidlig født.. trodde det kom av oksygenmangel under fødsel eller at de får blodpropper i hjernen som nyfødte.. mulig premature er mer utsatte!! de er jo ganske svake. noe jeg vet kan være et problem blant premature er at de oftere blir hyperaktive(adhd).. det går nok helt sikkert fint med dattera til kusinen din :)

Skrevet

Jeg fikk jenta mi prematurt. 6 uker før termin, var 32 uker på vei.

Men jeg fikk heldigvis lungemodningssprøyter på sykehuset (var innlagt pga svangerskapsforgiftning, og som de andre her sier, det er ikke noe man plutselig får, ALLE som går på kontrollene de skal i svangerskapet vil få dette oppdaget i tide....) og derfor var hun helt fin når hun kom ut, ingen problemer. trengte ikke kuvøse, ingenting. Lå på syklehuset i 10 dager pga gulsot, ellers kunne jeg reist hjem etter et par dager.

Hun var nesten 3 kg også (men kort, 44 cm), så det er jo egentlig ganske utrolig hvilken forskjell det er på unger.... spesielt når det er snakk om svk.forgiftning så er ungene som regel mindre enn vanlig, jenta mi lå 15 % OVER gjennomsnittet... skjønner ikke hvorfor, men er jo veldig glad for det.

Hun jeg lå på rom med, fødte (ikke igangsatt, men spontant, vannet gikk plutselig) i samme uke som meg, og hennes barn var 1800 gram, altså 1 helt kg mindre enn min,..... :o

9 uker går som regel alltid helt fint, men da må de som regel ha kuvøse ja.

• 2 måneder senere...
Gjest Poirot
Skrevet

Vil bare si at datteren kom hjem for litt siden og alt er bra!

Skrevet

Det var fint å høre!

Skrevet

OK.

Takk.

(Ikke så ille, med andre ord?)

Jeg ble fortalt at et barn kan bli født fra uke 27 og har gode sjanser for å overleve uten noen form for "problemer". Legen sa at rundt uke 27 er også lungene ferdigutviklet.

Skrevet

Jeg ble fortalt at et barn kan bli født fra uke 27 og har gode sjanser for å overleve uten noen form for "problemer". Legen sa at rundt uke 27 er også lungene ferdigutviklet.

Det med lungene høres merkelig ut, er nemlig ikke det samme som jeg fikk høre. Jeg fødte på Ullevaal i uke 31 og fikk lungemondningssprøyter.

Skrevet

Anna: Hm......ja man skjønner jo at to forskjellige leger kan si to forskjelllige uttalelser.... :roll: For, jeg husker når jeg var til kontroll med jenta mi i uke 28 og da kommenterte legen med at "ja, skulle det skje noe nå så kommer babyen til å klare seg bra pga lungene er ferdigutviklet rundt uke 27".

Glad jeg fikk mi jente i uke 40 - 4100 gram og 53 cm (nesten konfirmant jo :ler: )

Og forresten Anna - jenta vår har samme nydelige navn som du har til nick ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Lungene blir ferdig utviklet i uke 30, etter dette øver de seg bare på å puste inne i der. Så et barn født etter 30 uke har i våre dager veldig gode muligheter, det er svært sjeldent spesiellt med død men også med varige skader så sent.

Men de må nok regne med noen uker på sykehus, og en del behandling i begynnelsen.

Gjest Malama
Skrevet

Min bror er jo født i uke 29/30, og hans lunger var i alle fall ikke modne (og pga at han kom så rasende fort rakk ikke sprøytene å modne dem heller, derfor var han altså uten lyd han.) Men han er en frisk og oppegådende fyr på 23 nå :)

Uansett, det jeg egentlig ville si: Flott at hun er kommet hjem, og alt bra :)

Gjest Phair
Skrevet

Guttungen vår lå på nyfødt intensiven i 6 ukers tid. Der så vi mange som som var født altfor tidlig, men når jeg så hvordan de ble tatt hånd om av sykepleierne og legene ble jeg veldig imponert. De blir overvåket 24 timer i døgnet og blir aldri liggende alene. Baby'n er i de beste hender, så det går helt sikkert bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...