Gå til innhold

Født for tidlig

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Kusinen min fødte plutselgi en datter ca 9 uker før termin.

Hvordan er sjansene for et barn født såpass tidlig? De er vel forholdsvis bra, er de ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer født helt ned til 24. uke har jo overlevd, så sjansene er relativt gode. Det eneste er at for tidlig fødte barn oftere har hjerneskade eller andre skader enn barn født rundt termin.

Gjest Poirot
Skrevet
Babyer født helt ned til 24. uke har jo overlevd' date=' så sjansene er relativt gode. Det eneste er at for tidlig fødte barn oftere har hjerneskade eller andre skader enn barn født rundt termin.[/quote']

Hvilken uke ble dette barnet født i? Hvor mange uker er terminen hvis man går fullt ut?

Skrevet

Et svangerskap varer normalt 40 uker. Dette barnet var altså 31 uker gammelt.

Gjest Poirot
Skrevet
Et svangerskap varer normalt 40 uker. Dette barnet var altså 31 uker gammelt.

OK.

Takk.

(Ikke så ille, med andre ord?)

Skrevet

Jeg vet alt for lite om dette til egentlig å kunne svare, men sjansene for at barnet overlever er nok ganske gode. Tror et vanlig problem hos premature er uutviklede lunger, så babyen må kanskje tilbringe litt tid på sykehuset fremover. Håper det går bra!

Gjest Malama
Skrevet

Min bror er født 10 uker før tiden. Han lå i kuvøse en stund, og fikk ikke reise hjem like fort som vanlige babyer. Som nevnt, umodne lunger var et problem. Han gråt uten lyd, med tårer, men utne lyd, fordi lungene hans ikke var ferdige. Men fikk jo selvasgt lyd etterhvert da :) Han måtte være inne når det regnet en stund også (som baby altså) og var generelt kortere enn de andre barna på skolen. Han fikk tenner litt senere enn vanlig også.

Bortsett fra det er han i dag en helt vanlig ung mann som fyller 23 år om noen få dager.

Det er nok meget stor sjangs for at din kusines datter også vokser opp helt fint.

Skrevet

Jeg mener det fleste premature tar igjen sine jevnaldrende i størrelse innen et par år, men vet om en jente som var prematur, hun er rundt 30 cm kortere enn søsteren og broren. De er jo mye flinkere nå enn de var da hun ble født også, med næring og oppfølging og alt. Såvidt jeg vet har barn som er 31 uker når de er født veldig gode sjanser, må bare starte i kuvøse.

Gjest Malama
Skrevet

Helt enig med deg, VesleBråka, gode sjangser, men må nok state i kuvøse.

Min bror var tenåring før han tok igjen sine jevnaldrede i størrelse da, og en LANG kar er han ikke, men dette har han ikke tatt nevneverdig skade av. de tok røtgen av hånda hans for å se hvor stor han ville bli, for å se om man burde gi behandlig, da kom de til 172, noe han oppnådde rundt 18-årsalderen. Stort lengre har han nok ikke blitt, men stor nok er han da :)

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg tror det er utrolig få barn som er født i uke 31 eller senere som ikke overlever eller får alvorlige senskader. At hun er jente er også en fordel fordi de generellt sett er sterkere og dessuten reagerer bedre på lungemodningssprøyten (hvis moren rakk å få det før fødselen).

Noen nevner korte premature. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng her. Men særlig de som er ekstremt premature (28 uker og yngre) må man noen ganger behandle med steroider hvis lungene ikke utvikler seg tilfredsstillende. Hvis man får gjentatte slike behandlinger, kan det virke veksthemmende. Min sønn fikk det en gang, men han er høyere enn sine jevnaldrende.

Min bror er født 10 uker før tiden. Han lå i kuvøse en stund, og fikk ikke reise hjem like fort som vanlige babyer. Som nevnt, umodne lunger var et problem. Han gråt uten lyd, med tårer, men utne lyd, fordi lungene hans ikke var ferdige. Men fikk jo selvasgt lyd etterhvert da :)

Mitt yngste barn er født i uke 26 og han var det da virkelig lyd i hvis jeg ikke husker alt for feil. Broren din lå ikke i respirator da? Da legger de slangen ned mellom stemmebåndene og da gråter de uten lyd. Lungene er umodne, dvs. veldig stive og lite elastiske - men det har da ikke noe med om man kan lage lyd eller ei. (???)

Gjest Malama
Skrevet

Nei, min bror lå ikke i respirator så vidt jeg vet, men jeg var bare 20 måneder selv, så jeg vet ikke med sikekrhet.

Men det var HJEMME han gråt uten lyd altså, lenge etter at han kom ut av kuvøsen. Jeg vet at jeg så til han og sa til mamma "nå er han gammel mann igjen" hvilket betydde at han var ryknete (og rød) i ansiktet, han gråt. Men vi hørte det ikke.

De rakk ikke modne lungene hans med spøryter da, han er tatt med hastekeisersnitt fordi fødselen var igang, han lå "feil vei", og ville antakelig fått hjerneskade om han ble født den veien, fordi hodet ville sitte fast i et "vakum" etter at den vesle kroppen kom ut.

Jeg vet ikke den eksakte årsaken til at min bror ikke hadde lyd den første tiden av sitt liv, ei heller om det er noen sikker sammenheng mellom de tidlige fødselen/de umoden lungene og det faktum at han hadde lunge4betennelse og/eller bronkitt hver eneste vinter til han var 6-7 år. (og forsåvidt har han astma/allergi-plager nå da, men har vokst av seg en del av det etter at han ble voksen)

Men gråt uten lyd, hjemme, det gjorde han. Men mitt største problem med denne karen i dag, er det å finne på hva jeg kan gi ham i gave til 23-årsdagen. Han vokste opp helt fint :)

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg vet ikke den eksakte årsaken til at min bror ikke hadde lyd den første tiden av sitt liv, ei heller om det er noen sikker sammenheng mellom de tidlige fødselen/de umoden lungene og det faktum at han hadde lunge4betennelse og/eller bronkitt hver eneste vinter til han var 6-7 år. (og forsåvidt har han astma/allergi-plager nå da, men har vokst av seg en del av det etter at han ble voksen)

Nå ble jeg plutselig usikker om det var lyd i min sønn også... Himmel, så fort man glemmer.

Men det du sier med astma/bronkitt har du helt sikkert rett i!

Skrevet

Fortidlig fødte/premature er de som kommer før uke 37..

Det går nok som regel bra med for tidlig fødte barn

etter 30 svangerskapsuke..

Det spørs jo litt på hvorfor hun fødtes for tidlig,

hvor stor hun er osv..

Gjest Pjusk
Skrevet
Det spørs jo litt på hvorfor hun fødtes for tidlig,

hvor stor hun er osv..

Vekt har egentlig ikke noe særlig betydning. Merkelig nok, de bittesmå virker jo svakere enn de litt større...

Skrevet

Vekt har egentlig ikke noe særlig betydning. Merkelig nok, de bittesmå virker jo svakere enn de litt større...

Det hadde ihvertfall betydning for mine to

som er født premature..

Å den minste var mye mye svakere enn

den som var større..

+ at han trengte mer hjelp av alt..

Gjest Pjusk
Skrevet

Vel, da har vi fått fordkjellig informasjon.

Min yngste lå 14 uker på prematuravdeling i 2000 og da fikk vi hele tiden beskjed om dette fra leger og sykepleier. Min var ekstremt prematur - kanskje forskjellen lå her.

Skrevet

Det har sikkert sammenheng med hvorfor de

ble født for tidlig... Å tilstand ..

Gjest Poirot
Skrevet
Det har sikkert sammenheng med hvorfor de

ble født for tidlig... Å tilstand ..

Hun måtte taes ut pga svangerskapsforgiftning.

Skrevet

Det er veldig bra at de tok ut babyen da. Vet om ei som var på sykehus nesten fullgått svangerskap, og så fikk svangerskapsforgiftning. Hun besvimte på doen, og da de fant henne var hun død og de rakk ikke redde babyen :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...