Gå til innhold

Som i en annen verden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan dette være?

Da jeg var barn, tidlig ungdom ,og også nå i voksen alder kunne jeg få følelsen av å være på en måte utenfor kroppen min. At alt som skjedde meg, på en måte bare så jeg på som på en film. Hadde problemer med å svare folk for jeg følte jeg ikke var til stedet i denne verden. Selv om jeg hørte og så hva som foregikk. Var sterkt plaget med dette, spesielt i ungdomsårene. Har alltid lurt på hva det kunne være?

Dette gikk mer eller mindre over i voksen alder, men jeg kan få denne samme følelsen om jeg bytter miljø. er på ferie en annen plass, eller bare går fra et senter i varmen til ut på gaten i kulden.

Dette gjorde seg også gjeldene da jeg gikk gravid, ble sterkt plaget av dette igjen . Følte jeg ikke var i denne verden og det var vanskelig å forholde seg til folk pga jeg følte jeg bare så livet som på en film.Alt ble så uklart ,

Dette opptråde gjennom hele graviditeten. Tok kontakt med legen om det, men ble redd da hun begynte og snakke om psykiske lideler, da jeg følte at det ikke er det som skjer.

Har ikke vært spesielt plaget av dette nå i ettertid, mest i ungdomsårene og da jeg gikk gravid med mine barn.Men enda har jeg perioder jeg opplever dette. Kan det ha noe med hormonpåvirkninger å gjøre? Da dette skjer ved hormonelle endringer i min kropp.?Det skjer alikavel ukentlig enda men varer ikke så lenge som i barne/ungdomsårene.

Har snakket med noen få andre som har opplevd dette i tenårene og også litt i voksen alder, ved skifte av miljø og overgang fra varmt til kaldt klima.. Jeg opplever det som om jeg vet at det er meg men jeg er "liksom" ikke tilstede.

Det er som om jeg ser på en film, at det jeg gjør, sier er ikke meg, selv om jeg vet at det er jeg som snakker, gjør disse tingene. Jeg har litt problemer med å kommunisere når denne verdenen slår til, da jeg må konsentrere meg mer for å være "med". Jeg har aldri oppsøkt lege for dette foruten om da jeg var gravid med første barn for da ble jeg veldig sterkt plaget.

Da jeg var helt ung, måtte jeg mange ganger sette meg ned fordi jeg følte at kroppen var i ubalanse og at jeg ikke klarte å følge med fysisk og psykisk, og alt var veldig uklart, det var veldig skremmende.

Nå i voksen alder skjer det sjeldent men når det skjer er jeg "så vant " med dette at jeg oppfører meg normalt og tror ikke omgivelsene merker disse "anfallene" mine. Har allikevel lurt på hva dette er ? Hvorfor skjer dette ? Jeg vet nå på forhånd at om jeg skal bort, på en ny plass, ukjente omgivelser så skjer dette.. Det skjer også mest når jeg feks er ute og skal inn i varmen.

Det kan oppstå også i kjente omgivelser, helt ut av det blå mens jeg feks snakker med kjæresten min i min egen stue. Derfor er det altså ikke bare når det skjer "uventet" ting, miljøskifte at det skjer.. Men det er helt klart verst da ... Noen som har peiling på hva dette er ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med legen din. Høres ut so en psykisk lidelse, men det betyr ikke at du er gal. Synes du skal snakke mer med legen din og kanskje få noe utredning på hva det kan være. Har selv en psykisk lidelse og følte i begynnelsen at dette ikke angikk meg. Men så har jeg fått hjelp og har en helt annen livskvalitet i dag enn før jeg fikk diagnosen min.

Anonym poster: 904debf2d9097b087228883e635b18d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...