Gå til innhold

Hjernehinnebetennelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan forhindre at man får hjernehinnebetennelse? Jeg er russ i år, men er ikke 100 % sikker på om jeg skal ta den eller ikke enda. Er det noen her på kg som vet litt om dette viruset, og som kanskje kan anbefale for eller imot vaksinen?

Anonym poster: 2ac533f00314561c9a4a373b83aa8c07

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gode råd til ungdom:

• Ikke del glass, flasker og sigaretter med andre.

• Ikke kyss andre enn kjæresten din.

• Vaksiner deg mot hjernehinnebetennelse hvis du planlegger å være aktiv i russetiden.

• Vaksiner deg mot hjernehinnebetennelse før du reiser til Syden med vennegjengen.

• Husk at hjernehinnebetennelse i begynnelsen kan ligne på fyllesyke og utmattelse.

• Pass på hverandre og følg med på venner du ser virker ekstra slitne og dårlige.

• Tilkall lege hvis du er bekymret for en venn.

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article759104.ece Bruk google.

Endret av Evilposelos
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta vaksine!

Anonym poster: d2e5c10ddccc9e0754e5acd43b25c440

AnonymBruker
Skrevet

Vaksinen beskytter mot meningokokker, som er en bakterie som gir en alvorlig hjernehinnebetennelse. Vaksinen som brukes har vært i bruk lenge og det er ikke rapportert noen bivirkninger av denne.

Jeg ville klart vaksinert meg hvis jeg var deg. Men husk at ingen vaksiner gir 100 % beskyttelse, så du må likevel tenke gjennom rådene som allerede er listet opp her.

Vær obs på symptomer, pass på hverandre og ha en fin russetid :)

Anonym poster: 35fb58d1bb8c454103c209be3f012a76

AnonymBruker
Skrevet

Men vær kjapp med å få vaksinen, for russetida er straks i gang, og du bør vaksineres minst 14 dager før, for å få optimal nytte av vaksinen. Vår russ ble vaksinert allerede før jul.

Anonym poster: ebbc80d682b4f472887105498b161a6c

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg var russ i 2012 og vaksinerte meg ikke. Jeg lever enda. (Var ikke spesielt aktiv i russetiden heller, annet en i senga med kjæresten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...