Gå til innhold

Fotoboks og burka, ingen bot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste nettopp en artikkel om at hvis ansiktet ikke synes, blir man ikke bøtelagt, flott det.

Men så slo det meg, hva med de som bruker heldekkende hodeplagg, hva heter de, Nikab og Burka? Der vil man jo aldri se ansiktet?

Anonym poster: 54b7d9e15fedccc75799ef496d636d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også trafikkfarlig å ha nikab på seg når en kjører bil.

Anonym poster: c8c2a9d562b28dd2753ea3c3be60a101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også trafikkfarlig å ha nikab på seg når en kjører bil.

Anonym poster: c8c2a9d562b28dd2753ea3c3be60a101

Ja, jeg synes ikke NOE skal kunne hemme synsfeltet i alle retninger når man kjører bil, ma bør kunne se seg mest mulig rundt og ut.

Anonym poster: 35c84addc8a31cb5ad8e9495b5980686

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mange kamera over alt på alle veier at du blir funnet uansett.

Jeg som er passasjer ser kamera over alt, ikke like lett å se dem når man sitter bak rattet.

Og når det kommer til å hemme synsfeltet, hva med alle med briller som er tykke på sidene?

0d1500a01161d335538ccadbf92d2403.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så slo det meg, hva med de som bruker heldekkende hodeplagg, hva heter de, Nikab og Burka? Der vil man jo aldri se ansiktet?

Anonym poster: 54b7d9e15fedccc75799ef496d636d07

Dette vil neppe være et problem. De som går med burka og niqab vil sannsynligvis ikke få lov til å kjøre bil i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil neppe være et problem. De som går med burka og niqab vil sannsynligvis ikke få lov til å kjøre bil i utgangspunktet.

av hvem? er ikke forbud mot niqab eller burka i Norge. Klart de kan kjøre bil akkurat som alle andre. Tryggere å ha på seg en niqab enn en motorsykkelhjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er så mange kamera over alt på alle veier at du blir funnet uansett.

Jeg som er passasjer ser kamera over alt, ikke like lett å se dem når man sitter bak rattet.

Og når det kommer til å hemme synsfeltet, hva med alle med briller som er tykke på sidene?

0d1500a01161d335538ccadbf92d2403.jpg

Da jeg øvelseskjørte hadde jeg vanlige briller med tykk sidestang. Jeg fikk beskjed av kjørelæreren at jeg ikke kunne øvelseskjøre (eller kjøre) med de brillene, for de begrenset synsfeltet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mange kamera over alt på alle veier at du blir funnet uansett.

Jeg som er passasjer ser kamera over alt, ikke like lett å se dem når man sitter bak rattet.

Og når det kommer til å hemme synsfeltet, hva med alle med briller som er tykke på sidene?

0d1500a01161d335538ccadbf92d2403.jpg

Ikke uenig i at også briller som er tykke på sidene er et problem, men tro meg, personer i burka vil som regel ikke få bøter. En av tre - ja, en av tre - fartsbøter i Norge går ubetalt, nærmere bestemt 200 000 de siste tre årene. Det skal veldig lite til før man slipper unna bøter som følge av fotoboksbilder. Årsaken kan være været, slik at bildene er vanskelige å tyde, men det er også ofte nettopp at det ikke er kjempeenkelt å se hvem føreren er, og da er det klart de som har dekket til ansiktet stiller sterkt.

Man har generelt en veldig lav terskel for å droppe å følge opp fartsbøter.

Anonym poster: 0a1939124f2473e20960b8c24d4ea3f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg øvelseskjørte hadde jeg vanlige briller med tykk sidestang. Jeg fikk beskjed av kjørelæreren at jeg ikke kunne øvelseskjøre (eller kjøre) med de brillene, for de begrenset synsfeltet mitt.

Jeg har også sånne briller, og brukte to forskjellige kjøreskoler, ingen av kjørelærerne kommenterte det noengang. Brukte også de brillene på oppkjøringen uten at sensoren reagerte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sånne briller, og brukte to forskjellige kjøreskoler, ingen av kjørelærerne kommenterte det noengang. Brukte også de brillene på oppkjøringen uten at sensoren reagerte på det.

Det var hvertfall det jeg fikk beskjed om. Har nye briller med tynn stang nå, men foretrekker uansett å kjøre med kontaktlinser da jeg syntes jeg får bedre synsfelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne identifisere personen bak rattet må jo de som driver med det ha et register med bilde av alle voksne i hele langet, så hvordan gjør de det egentlig?

Jeg trudde at bota ble sendt til den som eier bilen, via registreringsnr, så da har det ingenting å si om det er søstra eller naboen som kjørte bilen. Selvsagt mer rettferdig at den som kjørte får bota, men det skal jo mye til for å identifisere folk via et bilde.

Eller er det ikke fotoboks det er snakk om her? Hvis det ikke er fotoboks men stoppet av politiet så vil de jo få bot for å kjøre med burka, kan neppe være lovlig pga dårlig sikt.

Anonym poster: 8e10d383591d7f915cdd072896a8ef53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...