AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Når man er diagnosert med schizofreni og opplever noe "overnaturlig" klarer de ikke å skille mellom virkelighet og det kun de ser? Jeg har to venner med schizofreni, og i går sa han ene til meg at det var noen krabber som lekte på rommet hans... Skjønner han ikke at det er hallusinasjoner? Altså jeg forstår jo at han tror hallusinasjonene er ekte når det skjer ting som at en mann snakker til han eller at en katt klorer han. Men når han ser krabber på rommet sitt som leker... Anonym poster: f416cffae165d9293ab0151c50d452cf
Ego Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Tror nok han skjønner det, men krabbene er jo der like fullt. Må være utrolig spesielt...
Jolene Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Når en som sliter med schizofreni opplever det du beskriver, vil de faktisk tro at dette er den reelle virkeligheten, altså at det de ser faktisk er der. Dette går på de positive symptomene på lidelsen, selv om det kalles positivt, er det på ingen måte dette. Denne siden har beskrevet dette på en relativt sett god måte på norsk. Dersom du vil lese mer dyptgående om emnet, kan jeg anbefale deg å sjekke ut denne siden. Det skumle med slike lidelser er at personene tror oppriktig på at de ser og hører ting som ikke har rot i virkeligheten. Dett kalles vrangforestillinger og hallusinasjoner, og er en del av de positive symptomene på lidelsen. Den andre delen er de negative symptomene som gjerne kjennetegnes ved apati og generell mangel på å gjøre noe. Det finnes flere typer av schizofreni, og den siste linken jeg la ved omtaler disse i korte trekk. Det som kan være lurt for deg, er å lese litt om denne lidelsen, for å sette deg bedre inn i hva dine venner kan tro at de ser og opplever, samt føler. Denne linken er en helt ok og kortfattet skrevet om schizofreni.Dersom du skulle lure på noe er det bare å sende meg en PM, men vil samtidig bare få påpeke at jeg ikke er en fagutdannet psykolog, men har skrevet en større hovedoppgave om denne lidelsen på høyskole-nivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå