Gå til innhold

Har du studert kriminologi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff, ja her sitter jeg, og er litt fortvilet. Hadde studieplanen godt lagt opp, inntil jeg nå snakket med en innenfor det yrket jeg hadde planlagt. Han frarådet meg å gå den veien på grunnlag av flere ting.

Så nå sitter jeg her da, og prøver i siste liten å finne et studium som kan passe meg, og som samtidig er interessant. Jeg har tenkt endel på kriminologi (har tenkt på det tidligere også, så det er ikke tatt fra intet).

Jeg synes det høres veldig interessant ut, men da jeg leste på de forskjellige emnene på uio sine hjemmesider, ble jeg litt mer skeptisk. Kvantitativ og kvalitativ metode satte meg helt ut. Særlig kvantitativ. Jeg er rett og slett dårlig i matte, og freaket litt ut da jeg leste om det. Er dette da noe jeg burde revurdere?

Kan du fortelle litt om hvordan du opplevde studiet?

Kan man gå ut i jobb med kun bachelor? Jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å bli en "straight A student", og er derfor usikker på om jeg kommer til å klare en masteroppgave, om jeg i det hele tatt kommer inn...

Takker for alle innspill :)

Anonym poster: 3d5912ae4e416015c0075426dff18b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kan jeg ikke si noe om fagretningen da jeg selv er psykologistudent, med du nevner metode - metodefagene må du innom stort sett innom uansett hvis du skal studere en empirisk basert vitenskap. Selv driver jeg med mitt første metodefag, og tenker det er noe jeg må gjennom uansett i studieløpet mitt. Og sannsynligvis er metoden overkommelig, og nyttig for det du senere vil gjøre :) Lykke til, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Ja det er jo også bare to emner men, det er utrolig kjipt om jeg ikke klarer å stå...

Anonym poster: 3d5912ae4e416015c0075426dff18b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten også vært fint om noen kunne forklart meg litt nærmere hva disse metodefagene går ut på :)

TS

Anonym poster: 3d5912ae4e416015c0075426dff18b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Marla-

Når du ikke har planer om å ta master, ville jeg vurdert mer praktisk rettede studier enn en bachelor på universitetet. Har du sett på studier ved høyskolene, og har du tenkt på hva slags type jobber du kunne tenke deg? Jeg ville sett mer på det enn hva jeg syntes virket morsomt å studere, spesielt når du ser på studier med så liten praktisk anvendelse som det du gjør nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ser den :) Jeg prøver jo å tenke på hvilke retninger jeg kan få jobb i, men synes det er vanskelig. Av ulike grunner så faller helsesektoren bort, og som nevnt er jeg ikke noe god på matte, da heller ikke noe særlig kjemi eller fysikk. Ikke er jeg typen til å bli lærer heller, så sitter ikke igjen med så mange alternativer, da.... :/ men tar gjerne imot tips, og takk for råd :)

TS

Anonym poster: 3d5912ae4e416015c0075426dff18b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer kriminologi. Kvalitativ metode er veldig lett, kvantitativ metode er litt vanskelig, men jeg klarte meg fint selv om jeg er elendig i matte! Det går helt fint, ikke bekymre deg over det.

Jeg ville nok gått master om du har planer om å jobbe i litt høyere stillinger som forskning og undervisning, med bachelor tror jeg man oftest får stillinger i tilknytning kriminalomsorg og lignende.

Bare å stille spørsmål, skal svare så godt jeg kan!

Anonym poster: 2ddd202ce7061416c0bd1551be74afee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer kriminologi. Kvalitativ metode er veldig lett, kvantitativ metode er litt vanskelig, men jeg klarte meg fint selv om jeg er elendig i matte! Det går helt fint, ikke bekymre deg over det.

Jeg ville nok gått master om du har planer om å jobbe i litt høyere stillinger som forskning og undervisning, med bachelor tror jeg man oftest får stillinger i tilknytning kriminalomsorg og lignende.

Bare å stille spørsmål, skal svare så godt jeg kan!

Anonym poster: 2ddd202ce7061416c0bd1551be74afee

Tusen takk for svar! Godt å høre at andre som ikke er så gode i matte synes det er greit. Kan jeg spørre hva den kvantitative metoden går ut på? Ei venninne av meg snakket om ligninger og slikt....

TS

Anonym poster: 3d5912ae4e416015c0075426dff18b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Marla-
Jeg ville nok gått master om du har planer om å jobbe i litt høyere stillinger som forskning og undervisning, med bachelor tror jeg man oftest får stillinger i tilknytning kriminalomsorg og lignende. Anonym poster: 2ddd202ce7061416c0bd1551be74afee

Jeg tror ikke det er så mange stillinger i kriminalomsorgen som gjør deg kvalifisert med en bachelor? Jeg vet at man noen steder kan få en miljøarbeider/miljøterapeut-stilling med teoretisk bachelor, men for det første spørs det jo om man liker den typen jobb, og for det andre er det vel ikke flust av dem heller. Jeg tenker slik at det sikkert kan ordne seg for noen som har bachelor mtp relevant jobb, men jeg ville ikke tatt den utdanningen med dette målet. Det er jo et teoretisk studie (før var det en teoretisk og en praktisk linje, men den praktiske linja er nedlagt).

TS: har du gått nøye inn på nettsidene til ulike høyskoler og sett hvilke studier og yrker du kan finne der? Det finnes jo mange fagfelt man aldri har tenkt over, som kanskje kan interessere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sett masse før, er 21 år, så jeg kommer liksom ikke rett fra vgs. Har alltid hatt problemer med å bestemme meg, Og nå er jeg så stressa på alt, at jeg ikke klarer å se noe nytt...men er det veldig vanskelig altså, å få jobb innen det fagfeltet?

TS

Anonym poster: 3d5912ae4e416015c0075426dff18b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bachelor i kriminologi.

Hadde ikke peiling på hva jeg ville etter vgs, og endte med å søke på dette fordi det hørtes spennende ut.

Syntes alle emnene under kriminologi/rettssosiologi var veldig interessante, mens metodefagene var "så där". Kvalitativ metode var mer ok enn kvantitativ... synes at sistnevnte var ganske vanskelig (og jeg er sånn medium i matte).

Etter endt studie ante jeg ikke hvilken jobb jeg evt. kunne få med kun bachelor, og de fleste av dem som ikke gikk videre på master gikk over på andre studier (sosiologi, juss, politi etc).

Selv valgte jeg å ta et friår for å tenke gjennom hva jeg ville.

Etter dette året begynte jeg på et nytt studie som ikke hadde noen sammenheng med kriminologi (helt annet fagområde). Her visste jeg at jeg ville få jobb med kun en bachelor.

Oppsummert: Kriminologi er kjempespennende og artig å studere, men med kun bachelor er jobbmulighetene få (i alle fall hvis du ikke vil bo i en stor by).

Jeg angrer ikke direkte på at jeg tok denne bachelorgraden, for jeg lærte mye. Men det er kjipt hver gang jeg må betale studielånet for de tre årene som jeg ikke får noe igjen for økonomisk (i form av høyere lønn). Kunne tross alt hatt en mastergrad innen det fagfeltet jeg nå jobber, i tillegg til å ha ett år mindre med studielån, hvis jeg hadde valgt "rett" føreste gang.

Anonym poster: dd490798587b169c6c8a1234393bb580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bachelor i kriminologi.

Hadde ikke peiling på hva jeg ville etter vgs, og endte med å søke på dette fordi det hørtes spennende ut.

Syntes alle emnene under kriminologi/rettssosiologi var veldig interessante, mens metodefagene var "så där". Kvalitativ metode var mer ok enn kvantitativ... synes at sistnevnte var ganske vanskelig (og jeg er sånn medium i matte).

Etter endt studie ante jeg ikke hvilken jobb jeg evt. kunne få med kun bachelor, og de fleste av dem som ikke gikk videre på master gikk over på andre studier (sosiologi, juss, politi etc).

Selv valgte jeg å ta et friår for å tenke gjennom hva jeg ville.

Etter dette året begynte jeg på et nytt studie som ikke hadde noen sammenheng med kriminologi (helt annet fagområde). Her visste jeg at jeg ville få jobb med kun en bachelor.

Oppsummert: Kriminologi er kjempespennende og artig å studere, men med kun bachelor er jobbmulighetene få (i alle fall hvis du ikke vil bo i en stor by).

Jeg angrer ikke direkte på at jeg tok denne bachelorgraden, for jeg lærte mye. Men det er kjipt hver gang jeg må betale studielånet for de tre årene som jeg ikke får noe igjen for økonomisk (i form av høyere lønn). Kunne tross alt hatt en mastergrad innen det fagfeltet jeg nå jobber, i tillegg til å ha ett år mindre med studielån, hvis jeg hadde valgt "rett" føreste gang.

Anonym poster: dd490798587b169c6c8a1234393bb580

Takk for et utfyllende og konstruktivt svar :) Ja, det er det jeg er litt redd for, å sitte igjen uten jobb. Det er en skummel tanke. Jeg sliter virkelig nå..aner ikke hva jeg skal gjøre. Dette kom så plutselig. Nå sitter med tanker om hva jeg skal søke, i tillegg til stresset rundt eksamen.

Kan jeg spørre hva det andre studiet du tok var? Siden du visste at du kunne få jobb med kun en bachelor?

TS

Anonym poster: 3d5912ae4e416015c0075426dff18b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...