Gå til innhold

Homoseksuell -en psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst med en psykisk syk mor. Hun hadde en sentral lederstilling i jobben, svært politisk aktiv og var høyt respektert og beundret. Dette taklet hun, i alle fall utad. Når vi derimot kom hjem, og dørene var lukket, var det annerledes. Helt uten motiv, og fullstendig ute av kontroll, gikk gjerne glass og tallerkener vegg i mellom. Hun hylte og skrek ut om sin skjebne, raste og kjeftet. Det var ofte jeg som fikk gjennomgå. Hun fløy på meg i ren raseri fra jeg var helt liten, slo, sparket og klorte. Utrolig nok klarte jeg og dekke til alle merker. Var nok ingen lærere som hadde en anelse om hva som foregikk hjemme. Jeg la fort merke til respekten hun hadde, også blant andre foreldre og lærere. Allerede i barnehagen forelsket jeg meg i en dame som jobbet på avdelingen. Hun virket så trygg, ofte satt jeg på fanget, knuget meg inntil henne, jeg dagdrømte at hun var min trygge storesøster. Jeg har blitt voksen nå. Fått mann og barn, men aldri vært ordentlig forelsket i min mann, i alle fall ikke på samme måte som jeg blir i andre kvinner. Felles for disse kvinnene er at de er 10-25 år eldre enn meg. De har en typisk lederrolle, fremtrer som sterke og selvsikre. Likevel ser jeg ofte sårbarheten bak fasaden. Av en eller annen grunn fremtrer jeg på en måte som gjør at de får tillitt til meg, og åpner seg. Slik begynner gjerne en sterk forelskelse, evt. forhold. Slik har jeg hatt det hele livet. Først som voksen har jeg opplevd å få tillitt selvsagt, som barn gikk det i dagdrømmer. Det oppleves som svært sterke følelser på grensen til galskap, men slik er det vel kanskje for alle forelskelser. Jeg trekker paraleller til min oppvekst med mor. Kan dette være tilfelle? Er jeg bare psykisk syk, og kan kureres? Jeg mener ikke at alle som faktisk er homoseksuelle kan kureres, men kan det være mulig i mitt tilfelle?

Anonym poster: c1542410bdab6693ecd819afa3d1b168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Homoseksualitet er IKKE en psykisk lidelse, men det kan ligge psykiske lidelser bak det at man velger partnere som ligner veldig på foreldre eller andre familiemedlemmer man har et problematisk forhold til. Det gjelder jo heterofile som homofile.

Anonym poster: 50a0900a08ad66810e72a3b307bab072

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du har psykiske problemer, men det har ingenting med din legning å gjøre. Homoseksualitet er en legning eller en preferanse, kall det hva du vil, men det er selvfølgelig ikke en psykisk lidelse. Hvorfor er du gift med en mann hvis du er lesbisk?

Anonym poster: 1ee6e32db68a79362b8ba553ec60f9d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - Å lese om deg er som å lese om meg selv, bare med unntak av at jeg aksepterer at jeg er lesbisk og ikke har giftet meg med en mann... Men jeg kjenner meg ekstremt igjen i din historie på alle andre punkter...(nesten skummelt å kjenne seg så godt igjen!) Synd at du skriver som "AnonymBruker" TS, ellers kunne jeg har sendt deg en personlig/privat melding via forumet...

Ellers er jeg enig med personen som svarte som nummer 2 her; det at man velger partnere som ligner veldig på den foreldren man har et problematisk forhold til, det "rammer" jo like ofte heterofile som homofile... (Bare tenk på alle de heterofile kvinnene som har blitt mishandlet av far i barndommen, og som tenåringer faller for "bad boys" og som voksne gifter seg med en konemishandler)

Å være homofil er ingen psykisk sykdom, det er mange tiår siden psykologene har lagt fra seg teoriene som at svake/dominante foreldre kan påvirke barns legning...

TS, det hadde vært interessant å sende deg en privat melding, men det går vel ikke, med mindre du vil oppgi e-post adressen din her?

Anonym poster: 340653442fa490b76af9835d1a74a9de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på homofili som en psykisk lidelse da jeg er lesbisk og det ikke er noe "galt" med meg. Men jeg kan godt forstå at du tiltrekkes eldre damer, og det kan godt ha med traumer å gjøre. At du rett og slett søker den tryggheten du ikke fikk som barn.

Jeg tror at de som er homofile er født sånn, og at det ikke slik at vi blir det på grunn av mishandling eller noe. Jeg tror heterofile kvinner med en slik fortid kan søke trygghet hos eldre kvinner, hvis moren deres var et monster, selv om de ikke forelsker seg i dem.

Om du virkelig er lesbisk, så vil jeg tro at det er noe du har vært hele tiden. Det kan jo være at du er bifil og da... siden du faktisk har giftet deg med en mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at du er bifil og da... siden du faktisk har giftet deg med en mann.

(psst, hun er i skapet og klar over det selv - ikke noe galt i det, men jeg tror hun gjemmer seg der, bevisst, fordi hun er redd både disse følelsene overfor eldre kvinner og sikkert redd for hva moren hennes vil si, eller hva hun tenker at moren hennes ville si. Jeg tror ikke hun er bi, jeg tror bare hun ikke har vært klar til å komme ut av skapet ennå. Det er jo noe hun må bearbeide for å kunne komme så langt, det er derfor hun ber om hjelp med å sortere tanker.)

Anonym poster: ff6d03026cafaf181c5e5fdb495cd56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...