Gå til innhold

Rive gammel strietapet fra 80-tallet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal rive tapeten i stua, det er den deilig gammel strie jeg kan tenke meg er ca 20-30 år gammel. Den er malt over gudene vet hvor mange ganger før jeg flyttet inn. Tapeten må rives fordi den bidrar til at stua lukter "høgg".

Spørsmålet er hvordan jeg på best mulig kan rive den. Alle veggene er gips, og jeg har skjønt det slik at dampmaskin ikke er lurt på slike type vegger?

Dette er en strie som virkelig sitter, så jeg trenger gode råd for hvordan jeg skal gjøre dette på best mulig måte. Etter riving skal det settes opp Huntonitt panelplater.

Anonym poster: 567c4f2b78bd19beff2c39ed57ba66f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du klarer å fjerne tapeten uten å ødelegge gipsplatene. Hvis tapeten lukter ville jeg "forsegla" den med maling før jeg la på nye plater.

AnonymBruker
Skrevet

Tapeten ble malt for ca 6 år siden. Vil ikke lukten bli hengende igjen hvis den bare får nye plater over seg?

Jeg trodde materialet måtte fjernes, det er det "alle" sier jeg bør gjøre.

Skrevet

Spørs vel litt hvor lukta kommer fra, ville jo ikke tro at det er selve tapeten som lukter, heller at det er gammal røykelukt, elller gammal møkk som lukter? Ville tro at hvis du brukte en oljebasert maling, dvs. En maling som du må rengjøre med whitespirit så bør den forseglet den gamle lukta. Oljebasert maling lukter ganske mye med en gang, men det gir seg når den får dumpet fra seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp tatt over leiligheten. vanskelig å si hvor lukten kommer fra, men det lukter "oldemor", og det kommer fra stua. Har vasket alle overflater med eddik, hjalp ikke. Vet med 100% sikkerhet at det ikke er mugg der.

Oljebasert maling er uaktuellt pga allergi.

Skrevet

Det å ta av strien i seg selv er ikke så ille, den er det bare å rive rett ned, men dersom du må skrape vekk papiret på baksiden også, så kan du anta litt mer jobb. Da må du nemlig frem med skurebøtte, vaskefille og malingskrape.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å ta av strien i seg selv er ikke så ille, den er det bare å rive rett ned, men dersom du må skrape vekk papiret på baksiden også, så kan du anta litt mer jobb. Da må du nemlig frem med skurebøtte, vaskefille og malingskrape.

Hadde det bare vært å rive ned strien, så hadde jeg gjort det ;) Dette er en tykk strietapet som er over 30 år gammel. Disse type tapeter sitter GODT, og det er umulig å løsne uten å bruke dampmaskin, som da igjen vil skade gipsveggen. Det er der problemstillingen min ligger, og hvordan jeg skal håndtere det på best mulig måte.

Skrevet

Et tips kan være isolasjonsmaling, skal fjerne lukt.

Skrevet

Hadde det bare vært å rive ned strien, så hadde jeg gjort det ;) Dette er en tykk strietapet som er over 30 år gammel. Disse type tapeter sitter GODT, og det er umulig å løsne uten å bruke dampmaskin, som da igjen vil skade gipsveggen. Det er der problemstillingen min ligger, og hvordan jeg skal håndtere det på best mulig måte.

Jeg hadde moroa med å være med på å rive nes overmalt strietapet fra 80-tallet når foreldrene mine pusset opp for noen år siden. Vi klarte fint å få ned det øverste laget uten bruk av dampmaskin. Papiret under måtte derimot vætes for å løsne, men dette er vanlig uansett hva slags tapet man skal fjerne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med fagfolk som bekrefter at dampmaskin er fyfy på gipsvegger. Isolasjonsmaling hadde vært aktuelt hvis det ikke var snakk om en slik strie. For det første suger den maling og må vel regne med 5 strøk, i tillegg blir det aldri helt jevnt på slike type vegger. Fibrene blir veldig stive, og det er bare ikke pent. Mye jobb med andre ord, da kan jeg likesågreit bruke samme tiden på å rive.

Skal væte tapeten med eddikvann, det skal hjelpe. Så er det vel bare å være ultra-tålmodig. Det er ikke så mange vegger, i et rom på 25 m2 så er en hel vegg nesten bare vindu/verandadør (bortsett fra litt over og under), og en langvegg som har slik tapet. Så burde klare å fjerne tapet i løpet av 3-4 timer?

Skrevet

Kan du ikke bare ta bort gipsplatene og sette opp nye? Ikke nødvendigvis så mye mer jobb enn å ta ned strien, og du får ny fin vegg etterpå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare ta bort gipsplatene og sette opp nye? Ikke nødvendigvis så mye mer jobb enn å ta ned strien, og du får ny fin vegg etterpå :)

Nei, både pga kostnad, mangel på kunnskap, og enda viktigere: avgasser fra gipsplatene pga allergi.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, både pga kostnad, mangel på kunnskap, og enda viktigere: avgasser fra gipsplatene pga allergi.

Merk, jeg skal uansett ha Huntonitt panelplater på veggene, så det gjør ikke noe om det ikke er så glatt og perfekt etter riving.

AnonymBruker
Skrevet

Merk, jeg skal uansett ha Huntonitt panelplater på veggene, så det gjør ikke noe om det ikke er så glatt og perfekt etter riving.

Luktproblemet på sånne strier kommer noen ganger av at når man maler de så trekker de så mye maling, og da er det veldig viktig at de får tørke skikkelig før man maler over. Mange ganger males det for tidlig fordi man tror det tørker like fort som på vanlig underlag, men så er det mer fukt i underlaget som kan gi luktproblemene.

Røsk vekk strien, drit i papiret som henger igjen og klin opp huntinittplatene ;)

Anonym poster: b7ea54f9f57ec0811fdda18353c3a10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Luktproblemet på sånne strier kommer noen ganger av at når man maler de så trekker de så mye maling, og da er det veldig viktig at de får tørke skikkelig før man maler over. Mange ganger males det for tidlig fordi man tror det tørker like fort som på vanlig underlag, men så er det mer fukt i underlaget som kan gi luktproblemene.

Røsk vekk strien, drit i papiret som henger igjen og klin opp huntinittplatene ;)

Anonym poster: b7ea54f9f57ec0811fdda18353c3a10f

That´s my plan! :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...