Gå til innhold

Praha i mai - klær?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Praha i slutten av mai, og lurer på hva slags type klær jeg bør pakke. Temperaturene varierer visst mellom alt fra 10 til 20 grader der da(i følge orakelet Google :P ), men det sier meg ikke så fryktelig mye annet enn at jeg har en mistanke om at det kan bli varmt om jeg ikke tar med noe kortermet.

Bør man ha med sommersko, eller er knebøye lærstøvletter ok?

Bør man pakke mest kortermere eller mest langermede kjoler og gensere?

Hva slags type jakke bør jeg ha med?

Anonym poster: 9e266d9788896c8a7c867bbea326fad6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke hvor lenge du skal oppholde deg der, men for en forholdsvis kort tur til Mellom-Europa ville jeg tatt med lette topper/kjoler (sommer), og langermet genser/jakke for kaldere dager/kvelder. Det er ikke uvanlig med 27-32 grader i Mellom-Europa sent i mai. Eller 17-20, for den saks skyld.

Hva slags type jakke? Jeg vet ikke hvilken stil du har eller hvordan du kler deg, men den type jakke du vanligvis bruker for litt kaldere dager i Norge om sommeren.

Skrevet

Jeg har bodd i Praha i tre år, og husker jeg rett opplevde jeg strålende sol på embassaden på 17. Mai.

Generelt er det fint vær i Praha. :)

Det viktigste av ALT, pass deg for lommetjuver! Det er en kunst i seg selv å kunne gå igjennom Praha uten å mangle en mobil, lommebok eller et kamera etterpå. Mine tips ville ha blitt å ikke skriv "Turist" i panna.

Skal dere ta taxi vil jeg kun kjørt med AAA. Plutselig må du betale blodpris fordi du sitter i en pirattaxi.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg skal være der i ca 4 dager.

Får gå for kortermede ting da, antar jeg! Tar jeg med en strikkejakke eller noe, er det vel liten sjanse for å fryse uansett.

Er det dumt å kaste bort plass på å ta med lærstøvletter, mon tro? :klo: Det kommer til å bli mye gåing, og vanlige sommersko (av typen som passer til kjoler ihvertfall) er generelt lite egnet til å traske rundt i flere timer synes jeg..

Om det er noen spesielle ting i Praha som er verdt å få med seg, tar jeg forresten gjerne imot tips til sånt. Vi har foreløpig ingen planer overhodet, så alle forslag er velkomne. :)

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig, hvor mye bør jeg beregne i "lommepenger" (dvs mat, inngangsbilletter til museer osv) pr dag sånn ca? Er ikke interessert i alkohol eller shopping, så det trenger jeg ikke å regne med. :)

Gjest Tirkes
Skrevet

Som andre sier her, forvent pent vårvær og kanskje strålende sommer. Det kan være surt og vind. En noe ustabil måned.

Praha er sånn passe billig, du får mye ålreit mat og drikke + tips på resturanter for rundt 200 norske kroner. Inngangsbilletter.... jeg husker torturmuseet kostet rundt 100-lappen hver. Men husker ikke nøyaktig kostnad. Vi betalte også litt mer for en tur med buss til "Ossuary in Sedlec" - en hyggelig tur som anbefales dersom du har en halv dag å kaste bort. Tror vi betalte 3-400 norske kroner per pers for den turen.

Jeg svidde av nesten 4000 kroner dager jeg var der sist, men jeg kom hjem med litt vel mye krystall. :fnise:

Husk å få utfylt skjemaer til momsfritax ("Tax free form) på dyrere varer og suvernirer. De har mye spennende krystall og gull, og mye fine souvenirer der. Om du vil ha tilbake momsen, så kan du gjøre den i hovedhallen på flyplassen, før du går gjennom sikkerhetskontrollen. (Ha med tingene du skal ha refundert for).

Vi ble advart om taxi-snylting sist vi var der. Taxi er billig, så billig at de ofte kan doble prisen uten at nordmenn reagerer. Spør etter prisen først. En taxi fra ene enden av Praha by til den andre bør ikke koste mer enn max 200 kroner. (Men spør gjerne hotellet om dete, er halvannet år siden jeg var der). Be om ca-pris når du setter deg i taxien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...