Gå til innhold

Leker ikke barn alene lenger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet ut av Oslo og litt ut på landet. Vi bor på et rolig byggefelt med skog på alle kanter. Men selv unger på 7-8 år flyr rundt husene og rekkehusene hele dagen. Henger på lekeplassen og det ser ut som om de kjeder seg.

Da vi var 7-12 år så løp vi rundt i skauen. Bygde hytter, falt ned skrenter og klatra i trær - helt alene. Når det ble mørkt dro vi hjem. Ingen hadde mobiltelefoner, og "utrolig" nok ble ingen noensinne alvorlig skadet.

Er det foreldrene som er hysteriske om dagen? Ser det er så utrolig mye styr med ungene til naboen. "Skal du ha på votter?" "Skal du ha på ditt, skal du ha på datt"? Ungen står jo med morra en halvtime i døra før han får lov å leke 10 meter fra huset.

Det er jo ganske enkelt..løp man rundt i skauen uten ullsokker om våren, så lærte man raskt at ullsokker var tingen.

Anonym poster: 180da1dd7dc3f60074be3795409ee14b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de gjør ikke det. Men det er jo ikke noe nytt.

Måten vi forholder oss til barna har endret seg mye de siste 15-20 årene. Noen synes det var bedre før (sånn er det alltid), mens andre mener at vi i dag skaper tryggere rammer og tilbringer mer tid med ungene.

Tror det er veldig individuelt hva folk mener er "hysterisk", men liker generelt ikke at du eller andre bruker ordet. Det er for dumt å kalle andre foreldre hysteriske bare fordi de har et annet syn på sikkerhet enn du har.

Min mor mente jeg var hysterisk når jeg bad henne om ikke å røyke inne hos oss når førstemann var født. Onkelen min mener bilbelte er hysterisk.

(Ser jeg har dårlige rollemodeller i umiddelbar familie ;) )

AnonymBruker
Skrevet

Barn har nok veldig mye mindre frihet i dag enn for 20-30 år siden. Jeg vokste opp med en ganske overbeskyttende mamma etter datidens standard, men likevel hadde jeg mye mer frihet enn dagens barn.

I tillegg er dataspill/TV og annen skjermaktivitet så viktig for dagens barn at mange sliter med å finne på ting alene uten en voksen som organiserer aktiviteter. Så ja, barn i dag leker mindre alene og mindre utendørs enn før.

Og før noen kommer trekkende med enkelteksempler som viser det motsatte: Selvsagt finnes det unntak. Det finnes barn i dag som er superkreative og finner på tusen ting utendørs. Og det fantes barn for 20-30 år siden som tilbrakte dagene med tv-spill og dataspill. Men trenden er tydelig likevel.

Mitt håp er at framtidige foreldre ser denne utviklingen og velger å oppdra sine barn annerledes enn dagens småbarns-/tenåringsforeldre. Heldigvis går jo ting i bølger.

Anonym poster: 8f64412498e9af124805761a09bd28b2

• Liker 1
Skrevet

Mener du alene eller sammen med andre barn?

Jeg lekte iallfall ikke helt alene på den alderen da jeg var barn. Mini er 8 og leke mye mer alene enn jeg noensinne gjorde. Når hun er sammen med venner er det full fart. Nå som det blir lysere ute og er pent vær, så får jeg såvidt tak i henne ut på kveldingen og tvunget i henne litt mat.

• Liker 1
Skrevet

Flyttet ut av Oslo og litt ut på landet. Vi bor på et rolig byggefelt med skog på alle kanter. Men selv unger på 7-8 år flyr rundt husene og rekkehusene hele dagen. Henger på lekeplassen og det ser ut som om de kjeder seg.

Da vi var 7-12 år så løp vi rundt i skauen. Bygde hytter, falt ned skrenter og klatra i trær - helt alene. Når det ble mørkt dro vi hjem. Ingen hadde mobiltelefoner, og "utrolig" nok ble ingen noensinne alvorlig skadet.

Er det foreldrene som er hysteriske om dagen? Ser det er så utrolig mye styr med ungene til naboen. "Skal du ha på votter?" "Skal du ha på ditt, skal du ha på datt"? Ungen står jo med morra en halvtime i døra før han får lov å leke 10 meter fra huset.

Det er jo ganske enkelt..løp man rundt i skauen uten ullsokker om våren, så lærte man raskt at ullsokker var tingen.

Anonym poster: 180da1dd7dc3f60074be3795409ee14b

jeg oppdrar barna mine sånn som du beskriver og jeg må desverre si at det blir færre og færre sånne foreldre

Gjest Gjest
Skrevet

Å leke alene er jo kjedelig for barna da. Jeg har i alle fall aldri gjort det. Du kan da ikke oppdra ett barn til å like å leke alene. Tidene forandrer seg, på godt og vondt. Og det gjør vi mennesker også.

AnonymBruker
Skrevet

Å leke alene er kjedelig, så det er forståelig. At de ikke får lov til leke for langt unna huset forstår jeg godt. Jeg er "hysterisk" der. Tidene har forandret seg og farene lurer mer nå enn før. Da tenker jeg på at menneskene har blitt mere ondskapsfulle.

Anonym poster: a4b8f5aa4dd4390e61ec421dfb1ac1be

AnonymBruker
Skrevet

Å leke alene er jo kjedelig for barna da. Jeg har i alle fall aldri gjort det. Du kan da ikke oppdra ett barn til å like å leke alene. Tidene forandrer seg, på godt og vondt. Og det gjør vi mennesker også.

Man kan godt lære et barn å sette pris på å leke alene, selv om det vil være personlighetstrekk som avgjør om barnet foretrekker å leke i gruppe eller for seg selv. Ikke for at det er meningen at barn skal leke alene hele tida, men det er en veldig praktisk egenskap å kunne trives i eget selskap iblant også.

Når det er sagt, jeg tolker ikke ts sitt innlegg som "barn bør leke mutters alene", men heller som at "barn bør leke alene (i en gruppe barn) uten voksne som styrer og steller".

AnonymBruker
Skrevet

Å leke alene er kjedelig, så det er forståelig. At de ikke får lov til leke for langt unna huset forstår jeg godt. Jeg er "hysterisk" der. Tidene har forandret seg og farene lurer mer nå enn før. Da tenker jeg på at menneskene har blitt mere ondskapsfulle.

Anonym poster: a4b8f5aa4dd4390e61ec421dfb1ac1be

Jeg tviler sterkt på at mennesker har blitt mer ondskapsfulle. Forskjellen er nok heller at i dag så får vi alle fæle og neste-fæle ting som skjer med barn trykket opp i trynet via media. For 30 år siden fikk vi stort sett kun høre om de alvorlige tilfellene, som forsvinning/drap. I dag får vi vite om lille Lise som så en skummel sort bil på vei hjem fra skolen, selv om ingenting skjedde og det hele kan være et resultat av barnlig overaktiv fantasi.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...