Gå til innhold

Ville du sagt i fra?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hypotetisk sett;

Du leier en leilighet i et hus med åtte leiligheter. Du har annen inngang enn naboene dine som har egne inngangsdører, ingen felles oppgang. Dyrehold er ikke tilatt. Det er kun unge par og stundenter som er beboere i dette huset.

En dag skaffer en av naboene seg en liten hund (eller katt for den del). Hunden verken bjeffer eller gjør fra seg på eiendommen (eiere plukker selvsagt opp etter den). Du merker ikke at den er der på annet enn at du en gang i blant ser naboen gå tur med hunden. Ville du sagt i fra til huseier?

Anonym poster: c2acce4d681faccb32b9905a4276b280

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

• Liker 7
Gjest Tirkes
Skrevet

Hypotetisk sett;

Du leier en leilighet i et hus med åtte leiligheter. Du har annen inngang enn naboene dine som har egne inngangsdører, ingen felles oppgang. Dyrehold er ikke tilatt. Det er kun unge par og stundenter som er beboere i dette huset.

En dag skaffer en av naboene seg en liten hund (eller katt for den del). Hunden verken bjeffer eller gjør fra seg på eiendommen (eiere plukker selvsagt opp etter den). Du merker ikke at den er der på annet enn at du en gang i blant ser naboen gå tur med hunden. Ville du sagt i fra til huseier?

Jeg ville neppe sagt fra, men jeg synes dyrehold er O.K. Noen grinete naboer som også vil ha katt/hund eller som bare er regelryttere kan nok fort finne på å si fra til huseier. Bare fordi de kan.

Andre misliker kanskje dyr eller er allergiske, og vil si fra fordi de bor der nettopp pga dyreforbudet.

Så jeg ville ikke tatt sjansen. (Jeg leser dette som at du ønsker et lite dyr).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hypotetisk sett;

Laget ikke du en tråd om akkurat det samme, bare at du ville ha en hun og det står i kontrakten at du ikke får ha dyr?

Om hunden var til sjenanse så ville jeg sagt i fra. Om du ikke har hatt hund før, så er det ikke sikkert at du får den til å oppføre seg bra inne.

Uansett så kan huseier bli skikkelig forbanna ved kontraktbrudd, så jeg se rikke problemet med å spørre pent om lov. Si hvorfor du mener du bør ha hund og aksepter svaret du får.

Anonym poster: 4bbf52c34a4612d6bd8b1df8474dc5b6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg, samboer eller barna var allergisk så ja da hadde jeg sagt i fra. Ellers nei, men hadde satset på at utleier får vite det. Da kan man bli kastet ut siden det er et brudd på kontrakten.

Anonym poster: 1dfe7f31a9c2c741e51dbfe443ea7525

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt i fra, om jeg ikke i tillegg hadde andre grunner til å ønske vedkommende ut fra huset

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke, men jeg synes det er respektløst å bryte kontrakten på den måten. Du har faktisk signert på at du ikke skal ha dyr, og det synes jeg du skal holde deg til. Hvis du vil ha hund, så får du finne en leilighet hvor det er tillatt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å skaffe meg hund på tross av regler eller noe i den dur. Spør for å høre med dere om hva DERE ville gjort i en tenkt situasjon. Ingen grunn til å tro jeg driver med kontraktbrudd :)

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt i fra, men jeg liker hunder. Det er ikke alle som gjør det.

Anonym poster: 19e0e1dd4135849756752fab5bf03650

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke sagt fra om bikkja om den ikke plaget meg og dersom heller ikke du plaget meg.

Om du hadde vært en pest og ei plage pga andre ting ville jeg nok vurdert det, ja.

Anonym poster: 2a2306cc6a5f25875dcd010221bdac0e

Skrevet

Nei.

Skrevet

Ikke med mindre jeg eller noen i min familie var spesielt allergiske, og at det var en av årsakene til at vi leier der. Mange som er allergiske er ikke kjempeallerigske, men noen reagerer veldig kraftig, og da er det kjipt å finne ut hvor en har tenkt å gjøre av dyret.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei jeg er ikke den som sladrer om slikt. Men jeg har flere naboer, som elsker å sladre til utleier om alt og ingen ting, så det finnes flere sladrehanker der ute.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg har ikke tenkt å skaffe meg hund på tross av regler eller noe i den dur. Spør for å høre med dere om hva DERE ville gjort i en tenkt situasjon. Ingen grunn til å tro jeg driver med kontraktbrudd :)

Hvis dette ikke gjelder deg selv, hvorfor stiller du spørsmålet da? Spør du på vegne av en annen som har lyst til å anskaffe seg et dyr? Det er en ærlig sak å si det.

Tilføyelse: Jeg ville ikke ha gjort noe med saken, hvis jeg selv ikke ble berørt på noen måte av det. Det blir vedkommende eiers ansvar hva konsekvensene muligens blir.

Endret av Arabella
Skrevet

Hadde ikke sagt noe, nei.

Med mindre jeg visste at noen i huset var svært allergisk - og da hadde jeg nok heller tatt det opp med vedkommende enn med huseier.

Men jeg vil ikke anbefale noen å skaffe husdyr om dette bryter med kontrakten. For det første; har man undertegnet en kontrakt, så har man det. Og dessuten, hva gjør man om (når) det blir oppdaget? Kvitter seg med dyret? Skaffer nytt husvære?

Ikke rettet mot deg, TS, for jeg ser at du ikke har planer om dette. Men generelt :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette ikke gjelder deg selv, hvorfor stiller du spørsmålet da? Spør du på vegne av en annen som har lyst til å anskaffe seg et dyr? Det er en ærlig sak å si det.

Tilføyelse: Jeg ville ikke ha gjort noe med saken, hvis jeg selv ikke ble berørt på noen måte av det. Det blir vedkommende eiers ansvar hva konsekvensene muligens blir.

Spør fordi det er noen jeg kjenner som er i situasjonen, og jeg lurer på om å sladre er slikt folk faktisk gjør i denne typen situasjoner. Jeg eier mitt eget hus, så jeg kunne vert en gal kattedame med 30 katter uten at noen kunne sagt noe på det :)

Skrevet

Hvis dyret ikke plaget meg hadde jeg ikke meldt fra om det.

Skrevet

Spør fordi det er noen jeg kjenner som er i situasjonen, og jeg lurer på om å sladre er slikt folk faktisk gjør i denne typen situasjoner. Jeg eier mitt eget hus, så jeg kunne vert en gal kattedame med 30 katter uten at noen kunne sagt noe på det :)

De fleste ville neppe sagt noe. Men det holder at èn overivrig nabo bestemmer seg for å "ordne opp" og si ifra. Og i et hus med åtte leiligheter er det ganske sannsynlig at den ene, overivrige naboen dukker opp, før eller siden...

Skrevet

Jeg møtte huseieren på butikken en gang, og vi pratet om løst og fast. Jeg spurte blant annet om han hadde sett den skjønne valpen til nabo X, som også har hatt hund tidligere (godkjent av huseier - sett de hilse på hverandre mange ganger).

Ikke visste jeg at de hadde inngått en avtale om at vedkommende ikke skulle skaffe seg ny hund. Huseier hadde faktisk vært ekstra snill som lot hun ha den forrige, og leitager regelrett utnyttet denne snillheten.

Ikke helt det samme scenarioet, men poenget er at det er lett å forsnakke seg.

Hva om naboen plutselig også får lyst på hund, og bruker ditt hundehold som argument til huseier?

Dessuten, hvordan vet du hunden ikke bjeffer når dere ikke er hjemme?

Nei, det er best å holde seg til kontrakten eller finne seg et annet sted å bo...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...