Lurt smil Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Er det noen her inne som har vært på en slik reise ? Eller vurderer å dra på en slik tur i 4 uker ?
Lunaire Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 (endret) Jobbet frivillig to ganger, vært borte i henholdsvis fire og fem uker. Men har ikke vært i Nepal, så hvis det er mer landsspesifikt du er ute etter har jeg ikke så mye å komme med. Endret 8. april 2013 av Lunaire
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #3 Skrevet 14. april 2013 Jeg er interessert i voluntourism. Vet dere noen gode sider som driver med dette? Anonym poster: 6c912081a5c31144b76397d722d7efd8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #4 Skrevet 14. april 2013 Skulle skrive: Noen gode sider med informasjon om slike reiser. Anonym poster: 6c912081a5c31144b76397d722d7efd8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #5 Skrevet 14. april 2013 Jeg kjenner ingen som har vært i Nepal, men kjenner folk som har jobbet i andre land, hovedsaklig med barn og de har vært veldig fornøyd :-) Jeg skal jobbe som frivillig på et barnehjem i sommer, og kunne tenke meg å gjøre det flere steder fremover :-D Anonym poster: 009ec8613f7adcf045611b590afb970f
Lurt smil Skrevet 14. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2013 Dere som har vært å jobbet frivillig i andre land Har dere bare positive opplevelser ? Og er dere i jobb til vanelig med barn , eller var det kun noe dere gjorde i 4 uker der dere var , og hvordan fungerte i såfall dette for dere ?
Lunaire Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 (endret) Jeg kan si at det ikke bare var en dans på roser der og da. I ettertid sitter man stort sett igjen med flotte minner og tenker at "alt var helt supert", men jeg må ærlig innrømme at det kan være vanskelig når man står midt oppi det. Dette avhenger jo selvfølgelig fra person til person, men jeg kan jo dele min opplevelse siden det ble spurt om. Kakerlakker. Jeg hater kakerlakker. Og store edderkopper. Og ting som biter meg hver natt, inne i myggnettingen rundt senga. Det er ikke alltid like gøy, men det er overlevbart. Mat. Her kan det gå begge veier. På ett prosjekt skulle vi frivillige stå for matlagingen selv, og det var kun vegetarmat. Det gjorde meg sprø, og det hjalp ikke at det knapt nok ble brukt ei klype salt i maten. Alt smakte ingenting. På prosjekt nummer to bodde jeg hos en vertsfamilie, og der var det deilig, lokal mat på middagsbordet hver dag. Frokosten derimot, var kun boller, hvite rundstykker (søte) med peanøttsmør (søtt) og andre sukkerbomber. Ikke en helt ideell måte å starte dagen på. Diaré. Ahh. Herlig. Det må man nesten bare regne med. Noen har litt magasjau noen dager, og det er det. Andre (f.eks. venninna jeg dro til Filippinene med) hadde rennaræv tre uker i strekk, samt en god stund etter at hun kom hjem igjen. Varmen. Luftfuktigheten. Svett konstant. Dette var et STORT problem for meg. Jeg tåler ikke varme så godt, så jeg sleit døgnet rundt. Man ble aldri tørr, og man var svett tre sekunder etter at man var ferdig med "dusj" om morgenen. For de fleste vil jeg derimot tro at varmen bare er et pluss Arbeid langt unna bostedet, enten langt å gå, tung reisevei eller andre ting. Her kan man ha både flaks og uflaks. Jeg syntes ikke dette telte så negativt for min egen del, men andre jeg jobbet med hadde verre veier å ta seg frem på på vei til jobb. Og til slutt: jeg jobbet med barn. Underviste på en barneskole. Jeg gikk da på lektorutdannelsen på UiO, men har i ettertid sluttet. Jeg hadde ingen erfaringer med barn fra før, og minimal, erfaring med undervisning. Jeg underviste i engelsk i to klassetrinn, 5. og 6. klasse. Det største sjokket for meg var hvor underkuede elevene var. De var aldri ærlige, i den forstand at de kun ga meg de svarene de trodde jeg ville ha. De turte ikke si i fra om det var ting i undervisningen de ikke var fornøyde med, og det ble litt grining nå og da når det oppsto misforståelser mellom meg som lærer, med krav til elevene, og deres unnasluntring og påfølgende "bli tatt på fersken". Det var ikke bare lett. I tillegg fikk jeg så godt som ingen oppfølging fra lærerne på skolen. Første dagen fikk jeg utdelt noen fillete lærebøker, med beskjed om hvor sånn ca. de var i bøkene, og deretter beskjed om at jeg egentlig bare kunne gjøre akkurat som jeg ville. Drømmeforhold, sier du kanskje? Joda, men det er ikke så lett å skulle undervise elever når man har null peiling på hva slags nivå de ligger på. Og når lærebøkene er så-som-så. Men en morsom utfordring var det jo, i det store og det hele Når alt kommer til alt, ikke la dere skremme. Det kan være tungt og vanskelig, men i ettertid tror jeg nok de aller fleste kommer til å se tilbake på en opplevelse for livet, og tenke at det jammen meg var verdt det! Bare ikke gå inn i det og forvent at alt er tilrettelagt og fantastisk, og at alle er greie og snille, og at maten er eksotisk og spennende og at den drikkevaksina du tar beskytter deg mot magasjauen Forvent en annerledes opplevelse, ikke en ferie, og dere er safe! Endret 17. april 2013 av Lunaire
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå