AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Jeg har det siste året vært plaget med anspenthet i kjeven, noe som er ubehagelig og slitsomt. Det fører til at det "klikker" i ørene og at jeg føler jeg må åpne og lukke munnen for å få vekk den verste anspentheten. Er det noen andre som har hatt det sånn, og hva gjorde dere for å bli kvitt det? Dette er ikke noe jeg gidder å gå til legen med, for det er bare unntaksvis ordentlig vondt, men det er fryktelig slitsomt. Må nevne at jeg har halsbetennelse kanskje to ganger i året, og da er det av en eller annen grunn voldsomt vondt i kjeven. Jeg mistenkte i begynnelsen at det hadde noe med stress å gjøre, for det ble verre etter at jeg gjorde det slutt med samboeren min og i perioder da jeg hadde mye skolearbeid o.l. Dessuten ble jeg helt kvitt det de gangene jeg røykte cannabis, noe jeg gjør kanskje en gang i måneden. Men nå føler jeg at jeg har det mye oftere, også i perioder da jeg ikke er utpreget stressa, som nå i påskeferien. Vil gjerne bli kvitt dette, what to do? Anonym poster: 218a315b1b731d11bec9e4acb829833b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Jeg får det pga anspente muskler i nakken, som fører tiø at jeg (ubevisst) biter tenna sammen, som igjen fører til vondt i kjeven. Du bør få sjekket det opp hos en lege, kanskje du kan få hendvisning til noen som kan se på musklaturen om det er der problemet ligger. Anonym poster: 5607e8cd870e73b2413dd48a5d6988d4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Mulig du har feil bitt. Jeg ble operert for dette i tenårene, og fikk beskjed om at dersom dette ikke ble gjort ville jeg slitt med vondt og hodepine senere i livet. Det var ganske tilfeldig at det ble oppdaget. Anonym poster: d9557ab378056fae595eee96deb354d7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Mulig du har feil bitt. Jeg ble operert for dette i tenårene, og fikk beskjed om at dersom dette ikke ble gjort ville jeg slitt med vondt og hodepine senere i livet. Det var ganske tilfeldig at det ble oppdaget. Anonym poster: d9557ab378056fae595eee96deb354d7 TS her: Shit, det kan faktisk hende. Jeg hadde en tannlege i tenårene som mente jeg hadde overbitt, og filte (!) jekslene mine slik at bittet skulle korrigere seg selv. Har dog ikke fått noen kommentarer på bittet ved senere tannlegebesøk, men nå satte du meg på den tanken, haha. Kanskje jeg skulle tatt det opp neste gang jeg er der? Anonym poster: 218a315b1b731d11bec9e4acb829833b
Antlers Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 (endret) https://en.wikipedia..._joint_disorder Kjenner en som har dette, og det som hjelper ham (både forebyggende og akutt, selv om han bare tyr til det når det er akutt) er å ligge unna drikke som inneholder koffein da det fører til anspenthet, samt å kun spise mat som krever lite tygging, f.eks lapskaus, suppe, yoghurt. Ikke åpne munnen for mye, da det gjør det verre. Om du gnisser tenner i søvne kan det også forverre (eller forårsake) smerten, og da trenger du kanskje en bittskinne. Jeg ville tatt en tur til lege/tannlege, så du kan se om dette skjer fordi det er noe fysisk galt, eller om det "bare" er stressrelatert. Det skader uansett ikke å følge rådene, men avhengig av årsak kan det kreve mer profesjonell hjelp Endret 8. april 2013 av Antlers 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 https://en.wikipedia..._joint_disorder Kjenner en som har dette, og det som hjelper ham (både forebyggende og akutt, selv om han bare tyr til det når det er akutt) er å ligge unna drikke som inneholder koffein da det fører til anspenthet, samt å kun spise mat som krever lite tygging, f.eks lapskaus, suppe, yoghurt. Ikke åpne munnen for mye, da det gjør det verre. Om du gnisser tenner i søvne kan det også forverre (eller forårsake) smerten, og da trenger du kanskje en bittskinne. Jeg ville tatt en tur til lege/tannlege, så du kan se om dette skjer fordi det er noe fysisk galt, eller om det "bare" er stressrelatert. Det skader uansett ikke å følge rådene, men avhengig av årsak kan det kreve mer profesjonell hjelp Tusen takk for superbra svar! Jeg drikker ganske mye kaffe også, så skal prøve å droppe det en periode og se om det hjelper TS Anonym poster: 218a315b1b731d11bec9e4acb829833b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå