Gå til innhold

Gode ferdig retter og annet eksamens mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en student om er midt opp i eksamenstiden, dette betyr 10-12 timer på lesesalen, lite søvn og energi til å lage mat. Men samtidig er jeg en person som liker varmmat til middag, blir rar og oppblåst av for mye brødmat.

Så har dere noen tips til gode ferdigretter jeg kan spise, vi har mikro tilgjengelig på skolen, samt varmtvann, men utover dette er det få tilbredningsmuligheter. Jeg bor hjemme og spiser til vanlig aldri eller sjeldent ferdigmat, har derfor ingen "preferanser" eller erfaringer med dette. Jeg vil ha gode og smakfulle retter, har allerede prøvd Toros tacogryte, Mr. Lee nudler og enkelte rett i koppen retter, dette var godt alt sammen. Har dere flere forslag til ting som smaker godt, til lange dager på lesesalen?

- Sliten student-

Anonym poster: 2ce3add4cb10faffa3662364cb2239a4

Videoannonse
Annonse
Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Rett i koppen pastarett med tomatsaus har grei smak, litt for søtt for min del, men absolutt OK. Lykke til på eksamen :)

Endret av Vinglepetra
AnonymBruker
Skrevet

Dytte

Anonym poster: 2ce3add4cb10faffa3662364cb2239a4

Skrevet

Hvis du har tid på kvelden kan lage f.eks. omelett eller suppe som du varmer i mikroen på skolen. Forberedelser er gull verdt. Det smaker ofte veldig mye bedre enn ferdigmat, og er en god del billigere. Jeg pleier ofte også å toaste brødskiver med ost og kjøttpålegg på skolen når jeg er lei av brød, men ikke har tid eller ork til å lage noe mer spennende.

AnonymBruker
Skrevet

Rema har tilbud på fiskesuppe fra Godehav(?) til 10kr. Var ganske god. Likte innholdsfortegnelsen og.

Anonym poster: 606f6be50f82362369b56d95e27e3178

Skrevet (endret)

Hva med tortilla-wraps med masse godt fyll? :) Og du kan jo også lage feks en stor porsjon hjemmelaget lasagne eller annet du liker godt, som du fryser ned i porsjoner og tar opp på morgenen og varmer i microen?Dette kan du jo også gjøre med pizzahorn eller horn med ost og skinke eller pølse (eller hva du liker best). Og kanskje bake noen skillingsboller eller noe annet godt som du kan fryse og ta med på samme måten? Godt med noe ekstra godt når man er ekstra sliten utpå dagen? :)

Pastasalater i forskjellige former er jo også kjempegodt!

Lykke til med eksamen! :blomst:

Endret av Rumle
Gjest Errata
Skrevet

Hva med å ta noen timer fri en kveld og høre på musikk og lage opp litt mat? Typ lag en stor form lasagne/hjemmelaget pizza og frys ned i porsjoner, bak fylte horn av noe slag eller en stor form med pai (godt både kaldt og varmet i mirco)? Alt mulig av supper og gryter er også greit å varme/tine i micro.

Av ferdig fra butikk-mat som bare tilsettes vann eller varmes syns jeg Fjordland lapskaus og risengrynsgrøt er ok, samt enkelte rett i koppen-supper med rundstykke til. Fiskekaker og "knaskegulrøtter"/sukkererter/posesalat/småtomater kan være sunnere alternativ, da kan du jo også ha med brød hjemmenfra som tilbehør.

Couscous kan forresten fint lages i en plastboks med lokk som tåler kokende vann. Ha tørr couscous og salt eller litt buljong i boksen, hell på kokende vann (står megdeforhold på pakken som regel) og la trekke litt. Så kan du evt. blande inn tomater, agurk, feta, biter av fiskekake, ferdiggrillet kylling, hermetiske kikerter ++ til en slags mettende salat, alternativt bruke couscous'en som tilbehør til f.eks. fiskekaker eller kyllinglår fra butikken. Rør gjerne inn en klatt smør om du har det stående på plassen din.

Havregrynsgrøt kan også lages i mikro, og kan blandes med nøttemiks, eple, banan, bær for mer næring. Veldig praktisk å ha en liten boks sukker + kanel på skolen.

Gjest Daenerys
Skrevet

Lag en stor porsjon lasagne, frys ned i porsjoner, så har du lasagne for noen dager. Ikke nødvendigvis etter hverandre, men kanskje en dag i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med pannekaker med kjøttfyll? :) Så tar du det med i en matboks, og varmer opp om du vil ha pannekakene varme.

Eller en form for pastasalat?

Anonym poster: 89a58e9c758d643fbacd8c6ba18faa14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...