Gå til innhold

Hvilke helseopplysninger har legevakten?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei, håper noen kan hjelpe meg med svar.

Jeg har angstproblemer og går i behandling for det. For to uker siden ble jeg operert for blindtarmsbetennelse etter å ha blitt lagt inn via legevakten. Første gang jeg dro på legevakten fordi jeg hadde så vondt i magen var for fire uker siden. Da fortalte jeg at jeg hadde angstproblemer, men vondt i magen, og ble avvist uten undersøkelse fra legen, stilte bare spørsmål om angsten. I tillegg var damen i resepsjonen veldig avvisende og ubehagelig.

At de lot være å sjekke fordi jeg hadde angstproblemer har skremt meg. Kommer ikke til å si det hvis jeg skulle komme til å dra på legevakten igjen. Det jeg lurte på er om legevakten har informasjon om hvor jeg går til behandling, slik at de kan se det hvis jeg må dra dit igjen. Enten at resepsjonen kan se det når jeg oppgir navn og fødselsdato, eller om legen kan finne ut av det. Var veldig ekkelt å bli mistenkeliggjort når jeg hadde så vondt. Virket som de bare la til grunn at det var psykisk og noe jeg innbilte meg fordi jeg går til behandling for angst.

Håper på svar.

Endret av 1984
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Helt normalt dessverre.

Har en fått et "stempel" i panna at en har angst problemer, er det en tydelig oppfatning av at ALT er angst.

Jeg fikk angst -som en følge av- å gå rundt med helt vanvittige smerter i lang tid.

Hadde knapt nok gått til legen før jeg skadet meg. Gudene vet hvorfor legen konkluderte med at smertene kun var psykisk, uten i det hele tatt å undersøke noe som helst.

Var utrolig frustrerende å gå til legen og ikke bli trodd på.

Jeg måtte bytte lege uten å ta med journal og gå privat før jeg endelig ble hørt og fikk hjelp.Viste seg etter mange års kamp, at smertene skyldes ganske så alvorlige skader. Som uten tvil gir mye smerter.

Heldigvis har jeg en lege nå som har forståelse av at det er naturlig at en kan få noe angst problemer -som følge av- smertene og at angsten ikke er selve årsaken til de.

Min erfaring er at en bør unngå å si noe om at en har angst, før det er høyst nødvendig. Ellers får en dessverre ikke noe hjelp med det virkelige problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Legevakten har kun sine egne journaler. De deler ikke med fastlegen eller sykehuset.

Anonym poster: 7ea632b075a83c4f4a21e4bae6e136e0

AnonymBruker
Skrevet

Glemte en ting: Men legevakten sender journalen din når du har vært der til fastlegen, om du ikke sier i fra at du ikke ønsker det da.

Anonym poster: 7ea632b075a83c4f4a21e4bae6e136e0

Skrevet

Ok, tusen takk for svar. Så de kan se hvilken fastlege jeg bruker (antar at de må det for å kunne sende opplysninger dit). Det er jo helt ok, fremkommer jo ikke at jeg har angstproblemer av at jeg har en fastlege. Men kan de se at jeg går til behandling på en psykiatrisk poliklinikk? Da vil de jo skjønne at jeg har et psykisk problem (Som i mitt tilfelle er traumeutløst, uten at det virket som det hadde noen betydning forrige gang.)

Hvis noen kunne svart på det siste spørsmålet hadde jeg vært veldig takknemlig.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar. Så de kan se hvilken fastlege jeg bruker (antar at de må det for å kunne sende opplysninger dit). Det er jo helt ok, fremkommer jo ikke at jeg har angstproblemer av at jeg har en fastlege. Men kan de se at jeg går til behandling på en psykiatrisk poliklinikk? Da vil de jo skjønne at jeg har et psykisk problem (Som i mitt tilfelle er traumeutløst, uten at det virket som det hadde noen betydning forrige gang.)

Hvis noen kunne svart på det siste spørsmålet hadde jeg vært veldig takknemlig.

Jeg tror de kan se det, men at du kan ringe til poliklinikken og be om at journalen holdes skjult. Er ikke sikker, men synes jeg husker jeg fikk et brev hvor det sto det.

Skrevet

Liten merknad: Poliklinikken ligger ikke under sykehuset, men er selvfølgelig del av samme helseforetak.

Skrevet

Det jeg lurte på er om legevakten har informasjon om hvor jeg går til behandling, slik at de kan se det hvis jeg må dra dit igjen. Enten at resepsjonen kan se det når jeg oppgir navn og fødselsdato, eller om legen kan finne ut av det.

Legevakten har ingen opplysninger om ditt pasientforhold andre steder, med mindre de har henvist deg dit. Da er det rutine at de får tilbake en oppsummering av behandlingen. Legene på legevakten har derimot tilgang til alle opplysninger om tidligere kontakt med selve legevakten, inkludert psykiatri.

Du kan rette en skriflig (på papir) forespørsel til legevakten der du krever journalen slettet etter pasient- og brukerrettighetsloven §5-2 og helsepersonelloven §43, eller sperret med hjemmel i pasient- og brukerrettighetsloven §5-3 og helsepersonelloven §25 og §45.

Skrevet

Ok, kjempefint. Da vet jeg at legevakten ikke kan se at jeg går til behandling på poliklinikk. Kjempefint dersom det skulle oppstå en situasjon en situasjon hvor jeg må oppsøke legevakten igjen. Om det ikke hjelper direkte med legen så hjelper det i hvert fall med resepsjonen. Veldig ubehagelig å bi møtt med en lett irritert holdning om at dette sikkert bare er noe du innbiller når du har utrolig vondt.

Tusen takk for svar!

Skrevet

Man trenger ikke å ha angst engang. Jeg dro på legevakten for mange år siden med magesmerter. Når jeg kom inn til legen var de forsvunnet bare ut av det blå. Jeg ble stemplet som at jeg hadde psykosomatiske problemer med en gang.

Mange år senere fikk jeg galleproblemer og når jeg tenker etter nå, så er det faktisk veldig like smerter og godt mulig det var det samme.

Tror de kan være veldig kjappe med å stemple psykiske problemer med en gang det er magevondter o.l. som de ikke finner ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...