Gå til innhold

Endometriose smerter vs fødselssmerter.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har endometriose, men ble heldigvis gravid og skal føde i høst. Det jeg har blitt litt nysgjerrig på nå da, er hvordan endometriose smerter stiller seg til fødsels smerter. Hørte ofte før jeg ble gravid, at endo smertene var mye verre eller lik som fødsels smertene.

Så nå er jeg nysgjerrig, vist det er noen her som har endo og som i tillegg har født :)

Endret av MockingJay
Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs.KennyPowers
Skrevet

Vil vel ikke kategoriseres som endometriose, jeg hadde bare noen få flekker(som ble fjernet da jeg var til utredning for endometriose og ufrivillig barnløshet)

Har vært gravid 4 ganger,de to første mistet jeg, mens de to neste gikk det bra med. Nå er jo opplevelsen av smerte så veldig individuell, men jeg vil si at åpningsriene var mildere enn skikkelige menssmerter, jeg visste ikke at var ordentlige rier engang. Kom med full åpning til føden begge gangene, og hadde egentlig forventet å bli sent hjem ihvertfall første gang da alt var så nytt, hadde jo hørt det var så sinnsykt vondt.

Pressriene er noe annet, de opplevde jeg som veldig forskjellig fra åpningsriene, de er vonde(men ikke verre enn at jeg fint greide å kjøre bil til sykehuset) Det å presse ut ungen ligner overhodet ikke på menssmerter, så der slipper du nok ikke unna smerter, men jeg vil si at det er fullt overkommelig uten smertestillende. Men igjen; smerte er subjektivt. Noen har en enkel, kjapp og grei fødsel, men andre må slite litt mer, man vet aldri åssen det blir før man er oppi det.

Tror du klarer deg fint, jeg! Lykke til, det er veldig intenst og gøy å føde, hadde lett gjort det flere ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg synes endometriose smertene til tider var utrolig intense og gjorde at jeg ble ute av stand til å bevege meg, og tårene sprutet...

Første tiden med rier syntes jeg var som en blanding av mageknip og menssmerter, svært overkommerlig.

Nå endte mine fødsler med keisersnitt, men jeg har hatt spontanaborter som har gått over flere dager og til tider har vært svært smertefulle. Regner kanskje med at noen av disse "riene" kan ligne de kraftigere riene mot slutten av en vaginal fødsel. Disse gjorde at jeg ble intenst konsentrert og fokusert over smerten når de stod på og var nesten smertefri innimellom.

Hvordan vi kjenner og takler smerter er jo så individuelt, og jeg er sikker på at frykt og redsel f.eks. for om alt er bra med barnet er viktige faktorer som spiller inn. Dessuten kan nok et langt fødselsforløp kunne virke tøffere enn et kortere.

Jeg var så heldig å nesten bli kvitt endometriosen etter at barna kom, håper det samme skjer deg :)

Anonym poster: fd2411973e39c53bbbdcc4c901dec182

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kommet så langt som til selve utdrivelsen, ble hastesnitt på meg. Men jeg har hatt rier og det opplevdes som menssmertene mine som er ekstreme pga endometriosen og kynner siden magen ble helt hard under riene. Så jeg fikk litt problemer med å puste når magen ble steinhard.

Men det var egentlig overraskende overkommelig.

Anonym poster: 3fb0eba318fe04535f78dc008592670d

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Oppløftene å få vite at endometroosen kan bli borte, eller mindre framtredende etter fødsel i alle fall :D

Må bare si at jeg er utrolig spent på hvordan fødselen blir! Har alltid spydd og besvimt (og litt sånn ut av deg sjøl opplevelse) om jeg ikke får tromadol, så om det blir stort verre så vet jeg ikke hva jeg gjør :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...