Gå til innhold

Sliter meg ut på nattevaktene.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 80% stilling som nattevakt, en uke på og en uke av. I tillegg til et par ekstravakter i mnd. Er B-menneske og tenkte dette skulle gå greit; ikke flere travle morgener der man er kvalm og trøtt og uopplagt, men ungen må leveres i barnehagen og du må på jobb, okke som. Jobben som nattevakt er mye rutinearbeid, men også mye ansvar. Jeg er helt alene på jobb, er mange timer mutters alene før kollegaene mine kommer på dagvakt på morgenkvisten. Har jobbet natt i et drøyt år, og begynner virkelig å kjenne det på kroppen. Ekstremt kort lunte, mannen får gjennomgå- pms eller ei. Døgnrytme ute av kontroll. For lite søvn, da jeg må opp og hente i barnehagen på hverdagene. Sliter på psyken, er i ferd med å bli deprimert. Har selvfølgelig sammenheng med at man er alene, midt på natta, og får for lite dagslys. Jeg har irritabel tarm, og ofte lite energi. De dagene (nettene) jeg er ekstra sliten må jeg sette meg ned og ta pauser innimellom arbeidet. Mye som må være klart til dagen derpå. Har jeg ikke rukket over alt blir det møtt med kritikk og oppgitte sukk. Har kommet på kant med en av avdelingslederne etter en uenighet tidligere, og denne personen driver nå og fryser meg ut. De nettene jeg vet den personen kommer på jobb går jeg rundt med en klump i magen, og stresser for å bli ferdig så jeg kan dra hjem raskest mulig. Lønnsmessig er det helt ok, og mange av de som jobber her er veldig hyggelige folk. Som jeg dog ikke treffer så ofte, med mindre jeg blir igjen etter skiftet mitt for å få dekket det sosiale behovet. Klarer jeg ikke denne jobben vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Fungerer ikke i en vanlig 08-16 jobb. Siste sted jeg jobbet begynte jeg ikke på arbeid før kl 10, selv det slet jeg med å rekke. Det kommer av at magen min er i fryktelig ulage etter at jeg er stått opp, som å ha en liten omgangssyke hver dag, det kommer begge veier. Ikke får jeg i meg mat, og i såfall kommer det opp igjen. Leger vet ikke hva det kommer av. I min tidligere jobb stod jeg opp et par timer før jeg måtte være på plass, men var utslitt og tom for energi, samt sulten selv om jeg ikke klarte å få i meg mat når jeg begynte på jobb. Klart det gikk utover jobben, og jeg innså at slik kunne det ikke fortsette. Men nå ser det ikke ut til at jeg klarer nattarbeid stort lenger heller. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men råd og gjerne erfaringer fra andre som har jobbet på natt, hadde vært fint.

Anonym poster: 1ac90479b98c334da7abcfce664c0ad6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS over her; beklager mangelen på mellomrom, enter-knappen på tastaturet fungerer ikke...

AnonymBruker
Skrevet

probiotika tilskudd. kutt ut kaffein og kullsyre.

Anonym poster: 0b57586a26af1244d795f6dcf2ee7d8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dytter

AnonymBruker
Skrevet

Nattejobbing er farligere enn mange tror. Jeg har jobbet selv på natten, og følte meg sliten, og var i underskudd på søvn. Tung jobb i tillegg. Jeg trodde det skulle bli godt med nattearbeide. Ting som er tungt på dagtid, er enda tyngre på natt. Hadde først en leder med null kunnskap om nattarbeide. Trodde vi hadde god tid, og la på oss mere jobb på natten. På nattestid gjør man det man må, og ikke noe ekstra. det endte med at jeg gikk annenhver mnd på natt. Jeg måtte få hjelp til slutt. Fikk noe å sove på da jeg la meg om morgenen. For jeg fikk ikke sove før kl 12-13 på dagen. Så sovemedisin hjalp meg. Sørget for å få sove i 7 timer. Sto opp og gikk en tur, dusjet og spiste. Gode rutiner hjalp meg. Du kan ikke ha det slik at du MÅ stå opp for å hente i bhg. Kan du få hjelp til det? Viktigste er at du får nok søvn på dagtid. Jeg tar D-vitaminer hver dag. Kaffe drikker jeg ikke på natten.

Anonym poster: a3a37e6fc14c8154172ac74d902f3dda

AnonymBruker
Skrevet

Nattejobbing er farligere enn mange tror. Jeg har jobbet selv på natten, og følte meg sliten, og var i underskudd på søvn. Tung jobb i tillegg. Jeg trodde det skulle bli godt med nattearbeide. Ting som er tungt på dagtid, er enda tyngre på natt. Hadde først en leder med null kunnskap om nattarbeide. Trodde vi hadde god tid, og la på oss mere jobb på natten. På nattestid gjør man det man må, og ikke noe ekstra. det endte med at jeg gikk annenhver mnd på natt. Jeg måtte få hjelp til slutt. Fikk noe å sove på da jeg la meg om morgenen. For jeg fikk ikke sove før kl 12-13 på dagen. Så sovemedisin hjalp meg. Sørget for å få sove i 7 timer. Sto opp og gikk en tur, dusjet og spiste. Gode rutiner hjalp meg. Du kan ikke ha det slik at du MÅ stå opp for å hente i bhg. Kan du få hjelp til det? Viktigste er at du får nok søvn på dagtid. Jeg tar D-vitaminer hver dag. Kaffe drikker jeg ikke på natten.

Anonym poster: a3a37e6fc14c8154172ac74d902f3dda

Det er det jeg også mener; det er tyngre å jobbe på natta. Til tross for det er vi nattevaktene pålagt en hel del arbeid, mye fysisk tungt. Så har man også den psykologiske belastningen med å gå helt alene, med alt ansvaret.

Må nok opp for å hente i barnehagen ja. Tenker det er like greit, for ellers (som i helgene) kan jeg bli liggende til 18-19 tiden, og det synes jeg er for lenge. Da får man ingenting ut av resten av dagen, og kroppen skriker av sult siden den bare har fått frokost. Men det å få en 5-6 timer på øyet på dagtid med eventuelle telefonoppringninger eller folk som ringer på døra (de ser jo bilen i carporten) kan ikke sammenlignes med ei hel natts, sammenhengende søvn.

Har en rekke ganger gitt uttrykk for at vi har for mye arbeid på natta til mine ledere, men møter null forståelse. Ting skal gjøres, og helst litt ekstra. Ei natt det var en del å gjøre og noe av det tok lengre tid enn forventet, rakk jeg ikke over alt. Den som da kom på dagvakt ble sur, og sladret til daglig leder om at jeg ikke hadde gjort det og det ferdig. Fikk da høre fra daglig leder om at jeg måtte planlegge nettene bedre, slik at alt var klart til neste dag.

Så slik det er nå slipper både dag og kveldsvaktene mye unna, fordi jeg får ansvaret og "skylda" om det ikke er blitt gjort. Jeg kan komme på jobb på kvelden, forhører meg med kveldsvakten hvordan det ligger an til neste dag, og vedkommende bare heiser på skuldrene. Eventuelt har h*n skrevet ned ei liste over hva som må gjøres, og mye kunne h*n ha gjort selv.

Drikker både kaffe, te og cola, men helst ikke alt på en gang. Får jeg ikke i meg koffein blir jeg fryktelig trøtt i tida mellom 02-05.

I utgangspunktet trivdes jeg i jobben, men har i den siste tiden følt at jeg blir utnyttet. Man blir som "poteten" og gjør litt av hvert. Dette gjør at jeg har flere avd.ledere å forholde meg til, og de ser jo bare hva som er gjort/ikke gjort hos dem.

Jeg går over 70 timer i strekk før jeg har fri, klart det tar på. Litt mer forståelse ifra avd.lederene hadde vært å foretrekke...

TS

Gjest Gjest
Skrevet

Et eller annet sted i arbeidsmiljøloven står det at nattarbeid skal begrenses til det strengt nødvendige. Dette betyr i praksis at det som KAN gjøres på dag/kveld, det SKAL gjøres på dag/kveld. At det ikke er nok folk på jobb til å gjøre disse tingene, er ikke i seg selv nok til å pålegge nattevakten en mengde ekstra oppgaver som det ikke er naturlig å gjøre på natten. Du kan jo prøve å si dette til sjefen din, gjerne også henvise til forskning som viser at nattarbeid er helseskadelig.

Jeg antar at du jobber i helsevesenet? Det gjør iallfall jeg, og her er de notoriske på å legge arbeid over på nattevakten. Problemer med for lite bemanning på dag og kveld, blir løst ved at nattevakten må gjøre det som kveldsvakten ikke rekker, og starte grytidlig om morgenen med dagvaktens oppgaver.

Skrevet

Det der holder ikke i lengden, og verken kutt av koffein og kullsyre eller inntak av probiotika vil hjelpe på magen. Jeg har jobbet natt i to år nå, dvs tredelt turnus, og selv om vi ikke gjør en dritt på natta så blir kroppens rytme helt forstyrret. Når man i tillegg har en stressende jobbsituasjon...

Jeg vurderer selv å slutte, siden gode rutiner med soving på natta er viktig for at min mage skal fungere optimalt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rett og slett søkt på en kveldsjobb hvis du finner det. Ellers prøvd legen igjen for å få en ordentlig utredning hvis du ikke har fått det. Du går ikke på en medisin som kan gjøre magen løs? Men det hadde du sikkert vist. Hvis magen er det eneste som stopper deg fra å ha en 8-15.30 jobb så prøv å få det problemet fikset!

Ang det å bli vekket når du sover så bruk ørepropper, si i fra til alle du kjenner at du faktisk jobber nattevakt og trenger søvn når du kommer hjem, og slå av lyden på mobilen når du sover.

Anonym poster: f9595ec4c57c086d35325f1fe8e73e7e

Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet natt i fire år nå, og trives utrolig godt. Formen er bedre enn noensinne og jeg har mengder med overskudd. Men det har riktignok sin pris..

For det første har jeg ikke MYE å gjøre på natta. Det er noe rutinearbeid, og selvsagt et stort ansvar om noe skjer, men det må man bare legge fra seg og ha rutinene for det i bakhodet. Være trygg på at om noe skjer så vet jeg hva jeg skal gjøre.

Ut over det er rutiner ellers i livet utrolig viktig. Jeg er svært glad og avhengig av rutiner, derfor passer det meg bra.

For det første trener jeg MYE de dagene jeg har fri. Om jeg ikke trener sørger jeg for at jeg er utendørs, at jeg treffer venner og at jeg har kvalitetstid med familie. Om sommern soler jeg meg mye, eller er ute i sola. Om vintern tar jeg solarium og sørger for adekvat inntak av vitamin D.

For det andre har jeg lært meg viktigheten av å snu døgnet tilbake så fort som mulig. Det koster riktignok en veldig slapp dag, men det positive er at dagen etter så har du potensielt sollys hele dagen (i motsetning til de som sitter inne på et kontor hele dagene) Spesielt om vintern synes jeg det er supert. Når andre er innendørs på dagtid, og slipper ut klokka fire når sola har gått ned, så har jeg vært ute på skitur i fantastisk lys hele dagen.

Etter endt siste nattevakt så står jeg opp etter bare 4-5 timers søvn. Dette gjør at jeg som regel er ganske trøtt i 12-1 tida på natten. Da kan jeg stå opp 0900 og ha snudd døgnet igjen, dagen etter.

En annen ting er å venne kroppen til at når du kommer hjem så er det rett i seng. Jeg har litt enkel frokost som jeg spiser på jobb før jeg drar, samt en kaffekopp som gjør at jeg holder koken i bilen, men som tar piffen ut av meg når jeg kommer hjem. Pusser tenna på jobb, så når jeg kommer inn døra er det bare av med klærne og rett i seng. Sovner ALLTID med en gang.

Viktigheten av et sunt kosthold og trening er dessuten større for nattevaktsarbeidende. Risikoen for diabetes, kreft og hjertekar er større, men primært fordi det er lettere å være usunn når man er nattearbeidende. Nattearbeidere trener mindre og spiser mindre sunt.

Så generelt må man være litt mer gestapo, men om man får til de rutinene så åpner det seg et hav av muligheter og friheter ikke mange mennesker har. Flere dager i strekk med fri, kanskje opp til en uke. Man kan pleie seg selv, nyte naturen, reise på ferie, tilberede gode middager og jobbet opp et overskudd ikke mange i 9-4 jobber har.

Det skal riktignok sies at jeg jobber 2 nattevakter, 2 nattevakter og så 3 nattevakter. Aldri mer enn 3 på rad. Hadde jeg måttet jobbe 6-7 på rad, så hadde jeg sliti.

Jo, en sånn rullgardin som stenger ute alt lys er også veldig nyttig. Det samme er ørepropper og et rolig nabolag.

Endret av Skogmann
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rett og slett søkt på en kveldsjobb hvis du finner det. Ellers prøvd legen igjen for å få en ordentlig utredning hvis du ikke har fått det. Du går ikke på en medisin som kan gjøre magen løs? Men det hadde du sikkert vist. Hvis magen er det eneste som stopper deg fra å ha en 8-15.30 jobb så prøv å få det problemet fikset!

Ang det å bli vekket når du sover så bruk ørepropper, si i fra til alle du kjenner at du faktisk jobber nattevakt og trenger søvn når du kommer hjem, og slå av lyden på mobilen når du sover.

Anonym poster: f9595ec4c57c086d35325f1fe8e73e7e

Går ikke på noen medisiner nei, er et kronisk problem som utviklet seg i løpet av ungdomsårene, mest sannsynlig pga stress og at jeg er arvelig disponert for mageproblemer.

Nå har faktisk mannen kobla ut ringeklokka, så da slipper jeg å våkne av den i hvertfall ;) Telefonen må jeg nesten ha på i tilfelle de ringer ifra barnehagen/jobben. Mannen har så lang reisevei så hvis det er noe må jeg opp og hente ungen. Mannen bruker også å ringe meg på ettermiddagen så jeg ikke skal forsove meg.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet natt i fire år nå, og trives utrolig godt. Formen er bedre enn noensinne og jeg har mengder med overskudd. Men det har riktignok sin pris..

For det første har jeg ikke MYE å gjøre på natta. Det er noe rutinearbeid, og selvsagt et stort ansvar om noe skjer, men det må man bare legge fra seg og ha rutinene for det i bakhodet. Være trygg på at om noe skjer så vet jeg hva jeg skal gjøre.

Ut over det er rutiner ellers i livet utrolig viktig. Jeg er svært glad og avhengig av rutiner, derfor passer det meg bra.

For det første trener jeg MYE de dagene jeg har fri. Om jeg ikke trener sørger jeg for at jeg er utendørs, at jeg treffer venner og at jeg har kvalitetstid med familie. Om sommern soler jeg meg mye, eller er ute i sola. Om vintern tar jeg solarium og sørger for adekvat inntak av vitamin D.

For det andre har jeg lært meg viktigheten av å snu døgnet tilbake så fort som mulig. Det koster riktignok en veldig slapp dag, men det positive er at dagen etter så har du potensielt sollys hele dagen (i motsetning til de som sitter inne på et kontor hele dagene) Spesielt om vintern synes jeg det er supert. Når andre er innendørs på dagtid, og slipper ut klokka fire når sola har gått ned, så har jeg vært ute på skitur i fantastisk lys hele dagen.

Etter endt siste nattevakt så står jeg opp etter bare 4-5 timers søvn. Dette gjør at jeg som regel er ganske trøtt i 12-1 tida på natten. Da kan jeg stå opp 0900 og ha snudd døgnet igjen, dagen etter.

En annen ting er å venne kroppen til at når du kommer hjem så er det rett i seng. Jeg har litt enkel frokost som jeg spiser på jobb før jeg drar, samt en kaffekopp som gjør at jeg holder koken i bilen, men som tar piffen ut av meg når jeg kommer hjem. Pusser tenna på jobb, så når jeg kommer inn døra er det bare av med klærne og rett i seng. Sovner ALLTID med en gang.

Viktigheten av et sunt kosthold og trening er dessuten større for nattevaktsarbeidende. Risikoen for diabetes, kreft og hjertekar er større, men primært fordi det er lettere å være usunn når man er nattearbeidende. Nattearbeidere trener mindre og spiser mindre sunt.

Så generelt må man være litt mer gestapo, men om man får til de rutinene så åpner det seg et hav av muligheter og friheter ikke mange mennesker har. Flere dager i strekk med fri, kanskje opp til en uke. Man kan pleie seg selv, nyte naturen, reise på ferie, tilberede gode middager og jobbet opp et overskudd ikke mange i 9-4 jobber har.

Det skal riktignok sies at jeg jobber 2 nattevakter, 2 nattevakter og så 3 nattevakter. Aldri mer enn 3 på rad. Hadde jeg måttet jobbe 6-7 på rad, så hadde jeg sliti.

Jo, en sånn rullgardin som stenger ute alt lys er også veldig nyttig. Det samme er ørepropper og et rolig nabolag.

Takk for en positiv vinkling på nattarbeide, det er jo sant det du sier, det er deiig å ha fri flere dager i strekk, midt i uka.

Det med å snu døgnet tilbake er utrolig viktig. Gjør jeg ikke det første natta hjemme, så havner jeg i nattarbeid-modus og får ikke sove før på morgenkvisten.

Mulig jeg bør vurdere et høyere inntak av vitamin D. Tenkte jeg fikk nok gjennom kosten. Det kan kanskje hjelpe på tungsinnet. November var en fæl måned husker jeg, null energi.

Jeg spiser ikke på natten, så slike hjerte-kar sykdommer, diabetes osv. håper jeg at jeg slipper unna. Må derimot ha en solig frokost når jeg kommer hjem.

Rullegardin skal jeg jammen meg ta og skaffe, merker det er vanskeligere å legge seg til å sove når det er fullt solskinn ute, med fuglekvitring og unger på vei til skolen...

TS

Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Takk for en positiv vinkling på nattarbeide, det er jo sant det du sier, det er deiig å ha fri flere dager i strekk, midt i uka.

Det med å snu døgnet tilbake er utrolig viktig. Gjør jeg ikke det første natta hjemme, så havner jeg i nattarbeid-modus og får ikke sove før på morgenkvisten.

Mulig jeg bør vurdere et høyere inntak av vitamin D. Tenkte jeg fikk nok gjennom kosten. Det kan kanskje hjelpe på tungsinnet. November var en fæl måned husker jeg, null energi.

Jeg spiser ikke på natten, så slike hjerte-kar sykdommer, diabetes osv. håper jeg at jeg slipper unna. Må derimot ha en solig frokost når jeg kommer hjem.

Rullegardin skal jeg jammen meg ta og skaffe, merker det er vanskeligere å legge seg til å sove når det er fullt solskinn ute, med fuglekvitring og unger på vei til skolen...

TS

Jeg spiser på natten, eller i det minste en solid middag rett før jeg begynner ( i 21-tiden). Det spiller ingen rolle når på døgnet du spiser, så lenge du spiser jevnt og sunt. Det er ikke der risikoen for kreft, hjertekar og diabetes ligger. Risikoen ligger ved at folk som jobber natt trener mindre og spiser mer usunt enn folk flest. Jeg hadde mye heller spist på jobb enn å starte med mat når du kommer hjem. Da går du glipp av mye søvn. RETT i seng når man kommer hjem :)

Jeg var å testet mine blodverdier for noen uker siden, og legen sa at jeg var en 20 åring i en 30 år gammel kropp. Slik jeg ser det er nattevaktsjobbing for folk som trener svært mye og som spiser svært sunt. Desverre er det ikke slik i praksis, men det er oss nattevakters eget ansvar å være ekstra sunne. Det er ditt og mitt liv, og det skal ikke være noe verre enn andres fordi man jobber natt, heller tvert i mot, det skal være hakket bedre.

Endret av Skogmann
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser på natten, eller i det minste en solid middag rett før jeg begynner ( i 21-tiden). Det spiller ingen rolle når på døgnet du spiser, så lenge du spiser jevnt og sunt. Det er ikke der risikoen for kreft, hjertekar og diabetes ligger. Risikoen ligger ved at folk som jobber natt trener mindre og spiser mer usunt enn folk flest. Jeg hadde mye heller spist på jobb enn å starte med mat når du kommer hjem. Da går du glipp av mye søvn. RETT i seng når man kommer hjem :)

Jeg var å testet mine blodverdier for noen uker siden, og legen sa at jeg var en 20 åring i en 30 år gammel kropp. Slik jeg ser det er nattevaktsjobbing for folk som trener svært mye og som spiser svært sunt. Desverre er det ikke slik i praksis, men det er oss nattevakters eget ansvar å være ekstra sunne. Det er ditt og mitt liv, og det skal ikke være noe verre enn andres fordi man jobber natt, heller tvert i mot, det skal være hakket bedre.

Nok sant det du sier der.

Har ikke anledning å spise på jobb, da må jeg vente til vakta mi er over, og da kan jeg like godt spise hjemme der jeg slapper mer av ;)

TS

Gjest Skogmann
Skrevet

Nok sant det du sier der.

Har ikke anledning å spise på jobb, da må jeg vente til vakta mi er over, og da kan jeg like godt spise hjemme der jeg slapper mer av ;)

TS

Det høres stressende ut :( Jeg hadde vurdert å skifte jobb. Mitt kriterie til nattjobb er at det går ganske så behagelig og rolig for seg. Men lykke til da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...