Gå til innhold

smertestillende ved benbrudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mor har 3 brudd i ene benet som hun fikk igår. Hun har sterke smerter nå. Har tatt ibux og 1 type til smertestyillende uten virkning. Kan paralgin forte være noe?

Hva er å anbefale?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med legevakten!

Anonym poster: 40f5e249416fa7f6f1cdb2f7ef00cc94

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvor er hun med benbruddet sitt ?

Om hun ikke har vært på legevakt og blitt undersøkt, fått stabilisert bruddet og eventuelt oversendt sykehus for videre bruddbehandling så bør legevakt kontaktes lenge før man starter på Paralgin Forte.

Minner om at Paralgin Forte er reseptbelagt.

Skrevet

Regner med at hun har vært på legevakten, i og med at du skriver at hun har 3 brudd?

Rart at hun har fått tullete smertestillende. Ibuxen kan hun ihvertfall bare kutte ut..

Benbrudd:

- paracet (bør ligge i grunn før man forsøker sterkere smertestillende)

- pinex forte

- tramadol/nobligan (sterkest)

De to siste er reseptbelagte, og den siste er ihvertfall varseltrekant..

Skrevet

Jeezes... klart hun har vært på sykehus...!!!! Alt er i orden. men hun glemte å spørre om hva hun bør ta av smertestillende. Hun har paralgin forte her fra tidligere.

Det jeg spurte om:

Hva hjeløper mot smerter fra brudd?

Skrevet

paralgin forte funker forøvrig..

obs interaksjoner og forsiktighetsregler, fra felleskatalogen.no :

Forsiktighetsregler:

Kan gi døsighet, og betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. bør unngås. Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyresvikt. Tilvenningsrisiko. Hos ca. 1% av den kaukasiske befolkningen kan det, pga. høy aktivitet av enzymet CYP 2D6, dannes større mengder aktive metabolitter, inkl. morfin, selv ved normale doser. Disse personene vil være mer utsatt for morfinoverdose med symptomer som døsighet, kvalme, små pupiller og respirasjonsdepresjon. Det er rapportert ett tilfelle av morfinforgiftning ved normale kodeindoser. Risikoen er økt ved samtidig nedsatt nyrefunksjon. Ved langtidsbruk (>3 måneder) av analgetika, med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør analgetika seponeres i samråd med lege.

Interaksjoner:

Vedvarende høy dosering av paracetamol kan gi økt effekt av perorale antikoagulantia. Ved intermitterende behandling eller daglige doser inntil 1,5-2 g er denne effekten uten praktisk betydning. Paralgin forte potenserer effekten av alkohol og andre stoffer med sentraldepressiv effekt. SSRIer, antipsykotika av typen fentiaziner og bupropion, hemmer CYP 2D6, og kan derfor føre til redusert smertestillende effekt av kodein.

Skrevet

takk isbjørnungen. :hug: da fikk jeg svar på det jeg spurte om så muttern får seg en natts søvn.

Skrevet

Dersom dere har paracet, kan hun ta 1 gram inntil * 4 om dagen. 6 timer mellom hver dose.

Det skal være grunnsteinen i smertebehandlingen, kun paralgin forte dersom paracet ikke er tilstrekkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Paralgin Forte er jo sterkest så da kan jo hun ta en av de. Jeg tar ofte to om ryggsmeretene mine er for store.

En Ibux er jo ingenting på 3 benbrudd, det sier jo seg selv.

Anonym poster: cc0cc0a8dead21c9af93eb315e64288a

Skrevet

fikk tak i en kompis av meg nå som er lege på sykehuset. Han sa 1 paralgin hver 6 time er bra så lenge hun har smerter. Så da er saken grei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...