Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 Hei! Det jeg skal spørre om nå har irritert meg lenge, så nå tenkte jeg at jeg kunne høre med dere om noen har en glup ide om hvorfor det er sånn. Altså; klesvask! Jeg bor for tiden hjemme hos faren min, og har etterhvert oppdaget noe. Selv sorterer jeg all klesvask etter farge, materiale, følger vaskeanvisningene til punkt og prikke. Likevel, mine klær krymper, de blir nuppete, og de mister farge. Faren min, på den andre side, sorterer ingen verdens ting, Alt går inn i maskinen, og vaskes på 60 grader, selv ulltøy.Ikke bruker han milo for ulltøyet heller, bruker bare det som står der tilgjengelig, sier han. Hva skjer? Jo, hans klær (som vaskes oftere enn mine, da jeg har mer klær), holder seg helt fine. Fargene holder seg, det blir ikke nupper, og det krymper ikke. Ja, vi bruker jo til og med samme maskinen... Så hva skjer? Er fristende å hive alt mitt inn på 60 grader selv, men er rimelig sikke på at jeg da må ut og kjøpe meg en ny garderobe etterpå. Hjelpes, så irriterende...
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 Kan det ha noe med kvaliteten på klærne å gjøre? Billige klær av dårlig kvalitet mister jo ofte både form, farge og tekstur bare man skvetter litt vann på. Kanskje faren din kjøper klær av bedre kvalitet? Anonym poster: cbf5df1cea07adf60f662049392ebf71 13
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #3 Skrevet 7. april 2013 Antageligvis kvaliteten, som den over meg her skriver. Anonym poster: 6e12ca856b93478da4af61ec54b18a01
Brimi Skrevet 7. april 2013 #4 Skrevet 7. april 2013 Kanskje møkka redder klærne? Neida, aner ikke hvorfor det er sånn. Kan det bli nuppete pga at faren din vasker bare 60 grader? At maskinen har blitt vandt til å bare vaske 60 grader?
Athene Skrevet 7. april 2013 #5 Skrevet 7. april 2013 Det er nok mest innbilt. Kanskje kombinert med kvaliteten på klærne. Kjedebutikkene for kvinner selger mest billig bomull og polyester, som ikke tåler første vasken en gang. Jeg sorterer etter alle regler, og tar vare på klærne på alle mulige måter. Men de gangene mannen vasker klær (får ikke lov å røre mine) er det en kanskje to sorteringer. Jeg beholder klærne mine fine lenge, mannen krymper ull, ødelegger stretch, missfarger lyse farger og får til det meste med sine "alle farger på 60" vasker.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Takk for svar, allesammen! Jeg skjønner at dere tenker på dette med kvaliteten på plaggene, men vi handler faktisk klær i de samme butikkene (bor på liten plass med få butikker), så tror egentlig ikke det er det heller... Brimi: går det an?
Gjest Gaea Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Jeg vasker hvitt og farget tøy hver for seg, og om jeg ikke glemmer det blir også ull vasket alene - ellers er det ikke så farlig Har ikke greid å ødelegge noen klær hittil, og jeg har ikke bare klær av høy kvalitet heller... Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, for jeg synes det går andre veien - hvorfor gidder folk å sortere og styre så mye? Gjør jo ingen forskjell uansett.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 Garantert kvaliteten. Alt i samme butikk er jo ikke laget av det samme. Anonym poster: f1ebe85c836ebd07f48648c902adfbb3
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 9. april 2013 #9 Skrevet 9. april 2013 Garantert kvaliteten. Alt i samme butikk er jo ikke laget av det samme. Anonym poster: f1ebe85c836ebd07f48648c902adfbb3 Jeg vet at ikke alt i samme butikk er av samme kvalitet, er ikke helt teit, da Var bare min måte å poengtere at det er samme kvalitet på klærne
Brimi Skrevet 9. april 2013 #11 Skrevet 9. april 2013 Takk for svar, allesammen! Jeg skjønner at dere tenker på dette med kvaliteten på plaggene, men vi handler faktisk klær i de samme butikkene (bor på liten plass med få butikker), så tror egentlig ikke det er det heller... Brimi: går det an? Det kan jo hende ? Jeg vet ikke om det er fysisk mulig. Men det høres litt logisk ut.
Gjest Ciegus Skrevet 9. april 2013 #12 Skrevet 9. april 2013 Sikker på at det er samme kvalitet? Herreklær er ofte litt mer robuste, har jeg inntrykk av.
Gjest Eurodice Skrevet 9. april 2013 #13 Skrevet 9. april 2013 (endret) De tankene jeg gjør meg om dette, er om du bruker riktig vaskepulver til forskjellig type klær, passe mengde, stiller inn maskinen etter hva slags tøy du vasker osv. Hvordan er det med skyllingen? Fungerer den som den skal? Renser du/dere filteret/pumpen med jevne mellomrom? Endret 9. april 2013 av Arabella
Campanula Skrevet 9. april 2013 #14 Skrevet 9. april 2013 Det kan jo hende ? Jeg vet ikke om det er fysisk mulig. Men det høres litt logisk ut. Jeg synes på ingen måte at det høres logisk ut Mitt forslag: Faren din, som bare hiver alt i samme vask, har ofte fullere maskin. Da får ikke klærne "tumlet rundt" så mye. Du, som sorterer mye, har kanskje halvfulle maskiner. Da får klærne gnikke og gnu mot hverandre, og den økte friksjonen vil danne nupper og gjøre at klærne krymper. 3
_Aries Skrevet 9. april 2013 #15 Skrevet 9. april 2013 (endret) Vi kvinner bruker jo ofte stoff som menn ikke bruker, og blir dermed utsatt for problemer de ikke får. Ofte har vi også detaljer som f.eks. paljetter, nagler osv. Da blir det ofte nupper. Pass også på å skru ned antall omdreininger når du sentrifugerer klærne. Hvordan tørker du klærne dine forresten? Endret 9. april 2013 av _Essx
Brimi Skrevet 10. april 2013 #16 Skrevet 10. april 2013 Jeg synes på ingen måte at det høres logisk ut Mitt forslag: Faren din, som bare hiver alt i samme vask, har ofte fullere maskin. Da får ikke klærne "tumlet rundt" så mye. Du, som sorterer mye, har kanskje halvfulle maskiner. Da får klærne gnikke og gnu mot hverandre, og den økte friksjonen vil danne nupper og gjøre at klærne krymper. Jeg syntes det hørtes logisk ut i hodet mitt, men jeg synes det siste høres enda mer logisk ut. Dessuten var det en liten spøk at det var møkka:-p 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #17 Skrevet 10. april 2013 Jeg synes på ingen måte at det høres logisk ut Mitt forslag: Faren din, som bare hiver alt i samme vask, har ofte fullere maskin. Da får ikke klærne "tumlet rundt" så mye. Du, som sorterer mye, har kanskje halvfulle maskiner. Da får klærne gnikke og gnu mot hverandre, og den økte friksjonen vil danne nupper og gjøre at klærne krymper. Det der hørtes logisk ut for meg. Jeg har allttid smekkfulle maskiner med mindre det er sarte og dyre plagg, og mine klær holder i mange år. Anonym poster: 867e9a9d79c8641ea4ce0e0d119f4767
Anna13 Skrevet 10. april 2013 #18 Skrevet 10. april 2013 Kan det ha noe med antall vask å gjøre? At du vasker klærne dine oftere enn faren din? (I tillegg til at dameklær og herreklær ofte har ulik kvalitet, flere detaljer på dine klær, etc som andre har foreslått her). 1
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. april 2013 #19 Skrevet 10. april 2013 De siste innleggene deres har mye for seg, dette er ting jeg ikke har tenkt på! Skal se det an i tiden fremover Anna13: faren min vasker sine klær oftere enn meg, da han har et mindre "arsenal" av klær han bruker daglig Forresten, er det mindre bra for klærne å bli vasket i mindre fulle maskiner? Skulle jo tro at de blir mer sammenklem osv når maskinen er smekkfull? Og jeg vasker spesielle klær (typ dem med paljetter etc) i vaskeposer, men kanksje det ikke har så mye å si?
Campanula Skrevet 11. april 2013 #20 Skrevet 11. april 2013 Forresten, er det mindre bra for klærne å bli vasket i mindre fulle maskiner? Skulle jo tro at de blir mer sammenklem osv når maskinen er smekkfull? Og jeg vasker spesielle klær (typ dem med paljetter etc) i vaskeposer, men kanksje det ikke har så mye å si? Jeg tror ikke klærne blir like rene når maskinen er stappfull, for den tumlingen inni maskinen er jo en viktig del av vaskeprosessen. Ellers hadde jo ikke maskinen snurret rundt Jeg pleier å putte mindre ting inn i maskinen når jeg vasker ting som er mer skitne og som MÅ bli rene, for eksempel håndklær, sengetøy, undertøy og mannens arbeidstøy. Mine gensere, som jeg har brukt bare et par dager, kan jeg putte inn i helt fulle maskiner. Her skiller jeg kun mellom mørkt og lyst, ellers blir maskinene halvfulle. Jeg merker at noen typer stoff får nupper, andre ikke. Jeg har sluttet å kjøpe klær med nuppestoff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå