Gå til innhold

Ferie med tenåringsbarn - noen ideer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I tillegg til et barneskolebarn har vi har nå fått litt store tenåringer som som etterhvert krever mer og mer plass, både fysisk og psykisk (de er 14 og |16). :)

Vi har fortsatt lyst å feriere sammen, men jeg syns det begynner å bli vanskelig å finne på noe. Vi har i mange år brukt å dra på båtferie med cabincruiseren men nå begynner det å bli trangt om plassen i båten og de dagene det er dårlig vær blir det fort dårlig stemning i båten. Pleier også å låne hytta hos svigers, men de største blir lei etter en helg.

Sydenturer/storbyferier er luksus for oss som vi ikke kan unne oss så ofte. Med 5 stk i familien må vi som regel bestille to rom og må tenåringene betale voksenbillett (feks på Norwegian) blir prisene ofte hinsides. At vi bor langt unna storflyplasser gjør det heller ikke enklere og billigere.

Jeg er veldig glad i impulsiv bilferie teltcampng. Ganske billig er det også. Men det er slitsomt for det blir trangt i bilen (volvo stasjonsvogn) og mye pakking og orging. I tillegg er ikke ungene gla i lang bilkjøring (langt = ca alt over 50 mil).

Jeg ønsker bare å få høre hvordan dere andre med unger i samme alder pleier å feriere. Noen med nye, kreative ideer til vellykkede ferier?

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å spørre ungene hva de har lyst til, og legge opp turen etter det? Da får alle oppfylt sine ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre ungene hva de har lyst til, og legge opp turen etter det? Da får alle oppfylt sine ønsker.

Klart ungene blir spurt. Og svarene er som regel at en vil til syden, en vil til London og en vil til Legoland. :danse:

Hadde bare lyst å få noen tips om hvordan andre med barn i samme alder pleier å legge opp feriene.

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen

Vi har som regel reist på storbyferier, det går an å bo på hotell utenfor selve sentrum og ta tog og buss. Dette har vi gjort både i København og Amsterdam og ungene elsket å reise til storbyer .. Og ved å bo litt utenfor er set ikke så dyrt med to rom.

En annen løsning som vi har benyttet noen sommerferier har vært leilighet på feriesenter i Danmark .. Her er det mange muligheter og tenåringene kommer i kontakt med andre tenåringer på tur med foreldre,

Leie feriehus er også en mulighet. Kan leie flotte hus i Spania el .. Kanskje sammen med venner som har barn på samme alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på storbyferie i juli, det er meg og to barn. Ene må betale voksenpris. Vi blir borte i 5 dager, bor på 4 stjerners hotell ganske sentralt i byen med frokost og fly ble det litt over 4000 kr. Så det trenger ikke å bli dyrt med storbyferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dele dere. En tar med tenåringene på storbyferie , en til legoland med de minste?

Endret av lulle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har pr t to hjemmeboende tenåringer og var sist år i sommerhus i Danmark i 14 dager. Det var flotte dager med mye bading, shopping og tid til sosialt samvær.

Hvis man leier i et av de større ferieområdene som feks Blokhus og Løken, er det mye ungdommer og stor mulighet for å være sosiale.

Økonomisk kommer vi langt billigere fra det enn å dra til syden/storby.

Så dermed ble det etter familieråd ferie i Danmark også i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på storbyferie i juli, det er meg og to barn. Ene må betale voksenpris. Vi blir borte i 5 dager, bor på 4 stjerners hotell ganske sentralt i byen med frokost og fly ble det litt over 4000 kr. Så det trenger ikke å bli dyrt med storbyferie.

Det var jo en latterlig pris. Fra Gardermoen?

ts

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en latterlig pris. Fra Gardermoen?

ts

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Fra gardemoen ja, reiser med norwegian, kjøpte flybilletter da de hadde salg på nyåret. Ble 1800 for fly tur, retur for 2 voksne og 1 barn.

Vi reiser til Berlin, der har de mini legoland, madame tussauds, to dyreparker, akvarie og stort badeland. Ellers har de og shopping, kultur og historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor i landet dere bor, men Danmark og danskebåten kan være et flott alternativ. Danske båten er ikke så dyr hvis du sammenligner prisene til flybilletter. Hvis du leter litt finner du sikkert noe hus eller camping hytte som er rimelig å leie.

Selv er jeg "nettopp" ferdig med tenårings tiden og tror jeg ville syntes det hadde vært veldig kjekt å ta en danmarkstur. Man er ganske nærme det meste der. og det er ikke langt til København hvis du kjører bil.

København er også en utrolig stilig by som sikkert de eldste i huset hadde likt og så har jo byen også tivoli, dyrepark og akvarie for de minste (jeg syntes det er gøy fremdeles jeg da)

Vet ikke om så mange vet dette men det er faktisk gratis å parkere mange steder i København så da sparer man jo noen kroner på det også :)

Det er også veldig flott i Skagen, og ikke langt unna der er det et ørne reservat som man bør få med seg. og Aalborg som ikke ligger så langt unna har en dyrepark som kan være veldig kjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferietur til Danmark har lenge vært et høyt ønske, men problemet er å komme seg dit. Når man bor nord i landet er det jo et mareritt å komme seg dit ned. Fly blir like dyrt som sydentur og bilkjøring helt dit ser jeg på som et mareritt. Men et alternativ kan jo være at vi leier en bobil og kjører nedover til Danmark. Da kan man jo pakke alt mikkmakket i bobilen og sove/spise i den på tur nedover. Ta kjøringen i det tempo vi selv ønsker og være litt fri og frank.

Noen som har prøvd å leie bobil og feks kjøre ned til og oppholde seg i Danmark? Er det en grei måte å feriere på?

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferietur til Danmark har lenge vært et høyt ønske, men problemet er å komme seg dit. Når man bor nord i landet er det jo et mareritt å komme seg dit ned. Fly blir like dyrt som sydentur og bilkjøring helt dit ser jeg på som et mareritt. Men et alternativ kan jo være at vi leier en bobil og kjører nedover til Danmark. Da kan man jo pakke alt mikkmakket i bobilen og sove/spise i den på tur nedover. Ta kjøringen i det tempo vi selv ønsker og være litt fri og frank.

Noen som har prøvd å leie bobil og feks kjøre ned til og oppholde seg i Danmark? Er det en grei måte å feriere på?

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Meg, ts, over.

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobil er vanvittig dyrt å leie, oppdaget vi, da vi vurderte det et år. Inkludert drivstoff ender man jo nesten opp med samme pris som å ta fly.

Vi reiste til København med våre tenåringer i fjor, og lå på et hotell som befant seg sånn omtrent midt på treet i fht pris. Kunne fått det mye, mye billigere, men orket ikke tanken på køyesenger og dele bad og toalett på gangen med fremmede. Dét er virkelig dritbillig, så hvis dere ikke er så nøye på sånt, så ville jeg sett etter vandrehjem/hostell. Vi fant priser ned i 3500/4000 til sammen for fire personer i ei uke, ganske sentral i København. Da har dere kanskje råd til flyturen?

Anonym poster: 91dc8829cd7cc11243a567d3167a87c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobil er vanvittig dyrt å leie, oppdaget vi, da vi vurderte det et år. Inkludert drivstoff ender man jo nesten opp med samme pris som å ta fly.

Vi reiste til København med våre tenåringer i fjor, og lå på et hotell som befant seg sånn omtrent midt på treet i fht pris. Kunne fått det mye, mye billigere, men orket ikke tanken på køyesenger og dele bad og toalett på gangen med fremmede. Dét er virkelig dritbillig, så hvis dere ikke er så nøye på sånt, så ville jeg sett etter vandrehjem/hostell. Vi fant priser ned i 3500/4000 til sammen for fire personer i ei uke, ganske sentral i København. Da har dere kanskje råd til flyturen?

Anonym poster: 91dc8829cd7cc11243a567d3167a87c1

Ja, du har nok rett. Leie av bobil+ drivstoff+ overnatting på campingplasser blir vel en ganske heftig pris. Antar det ikke bare er å parkere bobilen på rasteplasser og sove over gratis.

ts

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har reist på teltturer i flere år. Men overgang fra hiace til stasjonsvogn var det ikke mye vi kunne få med oss. Vi gikk da til innkjøp av en camplet. Vi er fem og legger opp turer slik at alle får vært med på noe de vil. Holder på med planlegging av tur til Danmark i sommer. Der er bading i Saltcenteret, da vi har en gutt med hussykdom som skal bade i saltvann. Så finner vi ting å gjøre rundt den campingplassen vi velger. Kanopadling og besøk hos mannens sin familie. Så bading og handling i Tyskland, før vi avslutter med besøk i BonBonland. Derfra tar vi og turer rundt omkring. Lurer på om vi skal ta en dagstur til København. Legger opp turer slik at alle får noe, og de må være med på det som de andre vil og. Jeg har en rosa tråd gjennom turen, slik at vi kan reise andre steder dersom vi ønsker det.

Anonym poster: 24fb14f39e63a779677b4d7ac6037a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har reist på teltturer i flere år. Men overgang fra hiace til stasjonsvogn var det ikke mye vi kunne få med oss. Vi gikk da til innkjøp av en camplet. Vi er fem og legger opp turer slik at alle får vært med på noe de vil. Holder på med planlegging av tur til Danmark i sommer. Der er bading i Saltcenteret, da vi har en gutt med hussykdom som skal bade i saltvann. Så finner vi ting å gjøre rundt den campingplassen vi velger. Kanopadling og besøk hos mannens sin familie. Så bading og handling i Tyskland, før vi avslutter med besøk i BonBonland. Derfra tar vi og turer rundt omkring. Lurer på om vi skal ta en dagstur til København. Legger opp turer slik at alle får noe, og de må være med på det som de andre vil og. Jeg har en rosa tråd gjennom turen, slik at vi kan reise andre steder dersom vi ønsker det.

Anonym poster: 24fb14f39e63a779677b4d7ac6037a50

Så spennende det høres ut. Har ingen erfaring med camplet. Kan man leie en slik, eller må den kjøpes? Det blir vel som en mellomting mellom campingvogn og telt? Om man feks skal på ferie til Danmark, kan man da legge opp ferien på impuls? Tenker feks på om det går greit å få plass på campingplassene i Danmark eller må slikt bestilles på forhånd? Betaler dere for teltplass eller campingvognplass ?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kjenner barna dine best, kanskje du kan ta utgangspunkt i interessene deres.

- De vil til en storby

- De liker sol, strand og varme

Jeg skal ikke påberope meg ekspertkompetanse om Sør-Europa, men jeg har skjønt det sånn at man kan få ganske billige hotellrom og flybiletter? Vet iallfall at hotellene er billige der. Har hørt at Albania har begynt å bli et populært reisemål, kanskje verdt å se nærmere på det? Når du plusser sammen prisen for bensin og mat til alle, samt båt til Danmark, vil jeg tro at prisforskjellen ikke blir så stor.

Et annet alternativ er å kjøre til København eller Stockholm. Stockholm er en av mine favorittbyer, og det er mye å finne på der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barcelona hørtes ut som stedet for dere. Dit kan man få billige billetter også, men det er nok for sent i år. Men tips til senere ferier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende det høres ut. Har ingen erfaring med camplet. Kan man leie en slik, eller må den kjøpes? Det blir vel som en mellomting mellom campingvogn og telt? Om man feks skal på ferie til Danmark, kan man da legge opp ferien på impuls? Tenker feks på om det går greit å få plass på campingplassene i Danmark eller må slikt bestilles på forhånd? Betaler dere for teltplass eller campingvognplass ?

ts

Vi betalte 52 000 for vår og så har vi kjøpt ekstra soverom til den. Reiser og på pinseturer i den. Vi betaler som telt. Vi pleier å ta litt tidlig inn på campingplasser og da er det god plass. Så finner vi på ting i nærheten av campingen første kvelden. Bli kjent med stedet og finne ut om det er noe annet spennende som vi ikke vet om i nærheten. Har i kveld funnet mer som jeg skal sjekke ut i Danmark.

Anonym poster: 24fb14f39e63a779677b4d7ac6037a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner barna dine best, kanskje du kan ta utgangspunkt i interessene deres.

- De vil til en storby

- De liker sol, strand og varme

Jeg skal ikke påberope meg ekspertkompetanse om Sør-Europa, men jeg har skjønt det sånn at man kan få ganske billige hotellrom og flybiletter? Vet iallfall at hotellene er billige der. Har hørt at Albania har begynt å bli et populært reisemål, kanskje verdt å se nærmere på det? Når du plusser sammen prisen for bensin og mat til alle, samt båt til Danmark, vil jeg tro at prisforskjellen ikke blir så stor.

Et annet alternativ er å kjøre til København eller Stockholm. Stockholm er en av mine favorittbyer, og det er mye å finne på der.

Albania? Har aldri falt meg inn å tenke på det. Tror jeg i så fall må lese litt om landet før jeg drar ungene med det. Hørtes jo fristende ut å få mye igjen for pengene. Stockholm er fint, var der i juni i fjor med et par venninner. Det er jo også overkommelig kjøreavstand dit for oss.

Barcelona hørtes ut som stedet for dere. Dit kan man få billige billetter også, men det er nok for sent i år. Men tips til senere ferier :)

Var på studietur til Barcelona for mange år siden. Veldig fin og spennende by, men jeg kan ikke huske at det var så veldig billig der. Kanskje fordi jeg var student? Så ikke for meg Barcelona som en by man drar ungene med seg midt i sommerferien (varmt i storbyen), kanskje mer i høstferien? Tar jeg feil? Uansett hadde det vært kjempegøy å ta ungene med dit.

Vi betalte 52 000 for vår og så har vi kjøpt ekstra soverom til den. Reiser og på pinseturer i den. Vi betaler som telt. Vi pleier å ta litt tidlig inn på campingplasser og da er det god plass. Så finner vi på ting i nærheten av campingen første kvelden. Bli kjent med stedet og finne ut om det er noe annet spennende som vi ikke vet om i nærheten. Har i kveld funnet mer som jeg skal sjekke ut i Danmark.

Anonym poster: 24fb14f39e63a779677b4d7ac6037a50

Satt og surfet på camp-let. Ser jo veldig lettvidt ut. Skulle gjerne fått tak i en pent en brukt en for en ok pris. Liker friheten man har med teltferier, men det begynner å bli mer og mer slitsomt og det blir mindre og mindre plass i bilen. Hadde vært kjekt å hatt en sånn, men det spørs om mannen i huset går med på det. Forutenom verdiforringelse, vet du noe om hva det koster i året å ha en slik (forsikring, vegavgift?)?

Anonym poster: 32bd83911f0e0706064e8b1663f4916f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...