AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 De siste to månedene har vært veldig tunge, med to dødsfall i nær familie, mamma har blitt alvorlig syk og fått vite at hun har kort tid igjen, og på toppen av det hele tatt utro kjæreste på fersken. Min beste venn gikk bort for ca et år siden, og det tærer enda veldig på meg, så nå føler jeg ikke at jeg har noe mer å gå på. Sover knapt om nettene, og skal ingenting til før jeg knekker sammen. Klarer knapt snakke med folk og har gått helt inn i en slags boble der ingen får tak i meg. Har vurdert flere ganger å snakke med fastlegen min om dette, men har alltid hatt problem med å sette ord på følelsene mine, så er redd for å ikke bli tatt på alvor..Nå i kveld har det vært helt grusomt, uten at jeg vet hva som har trigget det, sittet og grått og ristet hele kvelden, ser ingen lys i tunnellen, så har mer eller mindre bestemt meg for å dra til legen på mandag, men syns det virker så uendelig lenge å vente helt til da for å få hjelp. Men har egentlig forstått at dette er noe jeg må ha hjelp til å komme gjennom, denne klarer jeg ikke alene. Noen som har peiling på hva slags hjelp man får når man oppsøker lege? Blir man henvist rett til psykolog? Anonym poster: 4fa446dfc628ed626ae750957824a9c5
Betty2 Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 Noen blir henvist til psykolog, andre får i tilegg medisiner. Jeg forstår godt situasjonen din, og vil anbefalle deg å fortelle fastlegen din om dine dødsfall og sykdom i famillien/nær krets. (i tilegg til din utro kjæreste) og be om en psykolog. hvis du er ved god helse fra før, så kan det være psykolog er nok og at du slipper medisinering. Masse lykke til fremover, hvis du føler for en chat/prat før du kommer til psykolog, så er det bare til å sende en PM.
Luppa Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 Jeg tror du kan få henvisning til psykolog ganske enkelt om du forteller legen det du skriver her. Dette er absolutt ting du bør snakke med noen om, og det er bra du ser det selv! Det varierer hvor lang tid det tar før man får time hos psykologen. Er du student? Da kan du sannsynligvis få en time hos psykolog hos studenthelsetjenesten, litt avhengig av hvor du bor. Hvis du trenger noen å snakke med i kveld er Mental Helses hjelpetelefon døgnåpen, nummeret er 116 123. De som sitter i andre enden av telefonen er ikke psykologer, men samtalepartnere som kan hjelpe deg å sortere tankene nå som det står på som verst. Ellers går det også an å skrive til nettjenesten http://sidetmedord.no/, der kan du fortelle det du vil uten å måtte si det høyt. Der kan det ta opptil 48 timer å få svar tror jeg, så hjelpetelefonen er kanskje mer relevant i akkurat denne situasjonen. Masse lykke til, håper du klarer å ringe fastlegen på mandag, og at du evt oppsøker hjelp i kveld også. Det er det første skrittet i riktig retning Stor klem!
Cammomille Skrevet 7. april 2013 #4 Skrevet 7. april 2013 Jeg hadde det som du i fjor sommer. Dog en annen historie bak, men reaksjonene var de samme. Jeg har heller aldri vært stor på å snakke om følelser med fastlege osv, men jeg tok sjansen, og det er det smarteste jeg noensinne har gjort. Jeg fikk time neste formiddag på noe som kalles AAT (akutt ambulant team). Dette ligger i samme bygg og er en del av dps (hvertfall her i Trondheim). Jeg kom neste formiddag uten noen som helst forventninger. Det gikk kjempefint, de tok meg 101% på alvor og jeg ble for første gang trodd!! Fikk tilbud om innleggelse samme dag, noe jeg takket ja til. Var en uke på krise/akutt og koblet av fra hele livet jeg ville vekk fra. Det anbefaler (og unner) jeg alle som sliter i hverdagen. Siden juni i fjor har jeg vært lagt inne seks ganger med varierende lengde, og har fem planlagte innleggelser fremover. Jeg trodde alt håp var ute, men ble positivt overrasket. Du har ingenting å tape, men alt å vinne!! Jeg heier på deg <3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå