Gå til innhold

Rompis - ok språkbruk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er en homofil mann og synes ikke det er greit. Sannsynligvis har dette blitt brukt i en nedsettende setting. Hva homofile seg imellom gjør må man ta med en klype salt, for mange overkompenserer med å kalle hverandre fæle ting for å «ta tilbake» betydningen av ordet og respekten man fortjener som et menneske. Det betyr ikke at alle andre homofile synes slik språkbruk er greit.

Anonymkode: e2d19...ecf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2013 den 23.23, Gjest Gjest skrev:

Når barnet ditt kommer hjem og omtaler homser for "rompiser", er dette noe du finner akseptabelt, eller tar du en alvorsprat med barnet?

 

Jeg synes det er uhørt, men pappa til barnet bare ler av det hele, og sier at han nok "vokser det av seg"......

Jeg synes hverken «h»-ordet eller «r»-ordet er passende.

Anonymkode: cdf19...488

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WubWub skrev:

Jeg syntes det er et fint ord, kaller meg selv rompis

Men, de heterofile kaller seg da ikke «Skjedis».

Anonymkode: cdf19...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men, de heterofile kaller seg da ikke «Skjedis».

Anonymkode: cdf19...488

heldigvis så er jeg ikke hetrofil så jeg legger meg ikke opp i hva de kaller seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

heldigvis så er jeg ikke hetrofil så jeg legger meg ikke opp i hva de kaller seg selv

Vel, jeg synes disse ordene er svært nedsettende og respektløse.

Anonymkode: cdf19...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, MrBart skrev:

Har aldri hørt om begrepet, så regner med dette var en mote i 2013 som døde bort

Forresten TS, om du er her enda, bruker han fortsatt ordet etter 4 år?

Rompis var da et gjengs uttrykk på homofile da jeg vokst opp på 70-80 tallet. Dette blir litt som med ordet indianer. Et helt ufarlig uttrykk som plutselig ikke skal brukes mer.

Anonymkode: 2f41f...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg synes disse ordene er svært nedsettende og respektløse.

Anonymkode: cdf19...488

hvorfor er det nedsettende å være rompis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Rompis var da et gjengs uttrykk på homofile da jeg vokst opp på 70-80 tallet. Dette blir litt som med ordet indianer. Et helt ufarlig uttrykk som plutselig ikke skal brukes mer.

Anonymkode: 2f41f...eeb

Ufarlig er vel ikke hovedproblemet. Om du kaller noen noe som har ordet rompe (rumpe) i seg så risikerer du å drite deg ut foran mennesker med et snev av intelligens. Det kan ha katostrofale sosiale konsekvenser for personen som bruker ordet, dette er ikke noe man burde ta lett på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rompis var da et gjengs uttrykk på homofile da jeg vokst opp på 70-80 tallet. Dette blir litt som med ordet indianer. Et helt ufarlig uttrykk som plutselig ikke skal brukes mer.

Anonymkode: 2f41f...eeb

Nå ble homofile veldig sett ned på og diskriminert på 70-80 tallet. Den gangen var det faktisk ansett som en diagnose. Så ugarlig var det ikke. Det var veldig nedsettende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Maleficenta said:

Nå ble homofile veldig sett ned på og diskriminert på 70-80 tallet. Den gangen var det faktisk ansett som en diagnose. Så ugarlig var det ikke. Det var veldig nedsettende.

Fullt så ille var det ikke. Eller...i noen miljøer var det nok det.

Anonymkode: 26eef...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, WubWub skrev:

hvorfor er det nedsettende å være rompis? 

Fordi man da omtaler en person i kraft av personens seksuelle preferanser. I min verden er det ukultivert.

Anonymkode: cdf19...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, MrBart skrev:

Ufarlig er vel ikke hovedproblemet. Om du kaller noen noe som har ordet rompe (rumpe) i seg så risikerer du å drite deg ut foran mennesker med et snev av intelligens. Det kan ha katostrofale sosiale konsekvenser for personen som bruker ordet, dette er ikke noe man burde ta lett på !

«Drite»..? 

😳😦

Anonymkode: cdf19...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

«Drite»..? 

😳😦

Anonymkode: cdf19...488

Du minner meg om barnebarnet mitt. Han er 4 år. :)

Anonymkode: 26eef...d15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du minner meg om barnebarnet mitt. Han er 4 år. :)

Anonymkode: 26eef...d15

Jeg anser ham som intelligent! 👍🏻🙂😀

Anonymkode: cdf19...488

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, MrBart skrev:

Ufarlig er vel ikke hovedproblemet. Om du kaller noen noe som har ordet rompe (rumpe) i seg så risikerer du å drite deg ut foran mennesker med et snev av intelligens. Det kan ha katostrofale sosiale konsekvenser for personen som bruker ordet, dette er ikke noe man burde ta lett på !

Mennesker med et snev av intelligens forstår det er konteksten man bruker ordet i som avgjør hvorvidt det er nedlatende eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HalldirV2 said:

Mennesker med et snev av intelligens forstår det er konteksten man bruker ordet i som avgjør hvorvidt det er nedlatende eller ikke. 

Litt ironisk at du misset konteksten jeg snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrBart skrev:

Litt ironisk at du misset konteksten jeg snakker om. 

Misset ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, HalldirV2 said:

Misset ingenting.

Ugh, det verste med kg er at man må detaljforklare alt hele tiden, at mennesker ikke er i stand til å tenke litt selv og forsøke forstå hva som blir skrevet. 

Om du i et akademisk miljø bruker ordet rompis om homoer der ingen kjenner deg blir du sett på som klovn ganske raskt. Om du bruker det samme ordet hos venner som kjenner deg er det null stress. I noen arbeidsmiljø er det innafor å tulle med den type ord, i andre er det uprofesjonellt.

Til slutt så var også det innlegget du siterte en spøk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...