Gå til innhold

Rompis - ok språkbruk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når barnet ditt kommer hjem og omtaler homser for "rompiser", er dette noe du finner akseptabelt, eller tar du en alvorsprat med barnet?

Jeg synes det er uhørt, men pappa til barnet bare ler av det hele, og sier at han nok "vokser det av seg"......

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:D

Anonym poster: ed1a9e30efe4e62b2fb7e8b320d808ac

Skrevet

Jeg ville tatt en alvorsprat med både mann og barn.

• Liker 17
Skrevet

Når barnet ditt kommer hjem og omtaler homser for "rompiser", er dette noe du finner akseptabelt, eller tar du en alvorsprat med barnet?

Dette er flott! Hvor tror du hun har det fra? :fnise:

Skrevet

Hva mener du med at det er flott?

Hvor hun har det fra? Antar fra skolen.... For øvrig er det ikke hun, men han.....

Skrevet

Hva mener du med at det er flott?

Hvor hun har det fra? Antar fra skolen.... For øvrig er det ikke hun, men han.....

Datteren min er ikke en han.....

Gjest Gjest
Skrevet

Ta det med ro. Som mannen din sier, de vokser det av seg... Det er bare ord.

Skrevet

Jeg synes man skal lære barn hva som er akseptabel måte å snakke om og til andre mennesker. Rompis er nedlatende term. Er det greit om barnet kaller naboen for Neger og lærerinnen for Sklie også? "det er bare en fase..."

• Liker 8
Skrevet

Nei vet du hva, å omtale homofile som "rompis" er jo nedverdigende.

Bare skal lære å behandle medmennesker med respekt!

Hvis det hadde vært mannen min hadde han fått en salig lekse om både barneoppdragelse og menneskesyn.

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det og hadde tatt en prat med den det gjelder.

Folks legning, farge og religion er ikke akseptable skjellsord, og jeg blåser i om de "vokser det av seg" - de skal ikke bruke slike ord fordi det har noe med menneskeverd å gjøre!

:heks:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

:fnise: Rompis!

Jeg ville tatt en prat med gutten om at en ikke skal bruke slike kallenavn på folk.

Anonym poster: 413a248d8276e9ad9f7d086b4739c397

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Så det du sier nå er du lærer dine barn slike ord, eller det noe annet du prater om?

Bryr meg egentlig ikke om banning, men nå synes jeg det er forskjell på i si en F der og en F i H der om du f.eks slo deg, enn det det er å omtale andre mennesker med nedsettende ord eller å banne direkte til noen. Eller å bruke nedsettene ord om andre som utrykk/banneord selv om du ikke mener noe med det. Det er ikke greit.

Så i dette tilfelle hadde jeg sagt at den slags ord ikke er greit å bruke.

Gjest Violetta
Skrevet

Det er stygt, nedsettende og fordømmende. Og det gir et meget dårlig inntrykk av deg som bruker det.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er en nedsettende beskrivelse. Det å ikke ha respekt for andre er ikke noe man vokser av seg. Respekt for at andre er annerledes og at det er greit er noe man må lære og der har selvfølgelig foreldrene et viktig ansvar.

Selv så irriterer det meg at stadig flere, spesielt unge, omtaler folk som soler seg eller bader nakne for blottere.

• 4 år senere...
Skrevet

I dagens krenkelseskultur, er nok dette uakseptabelt ja. Men i bunn og grunn lite å lage bråk av.

Anonymkode: de239...0c3

Skrevet (endret)

Har aldri hørt om begrepet, så regner med dette var en mote i 2013 som døde bort

Forresten TS, om du er her enda, bruker han fortsatt ordet etter 4 år?

Endret av MrBart
Skrevet (endret)

Han vil ikke vokse det av seg uten videre. Han vil bare vokse det av seg hvis noen forteller ham at det ikke er ok.

Når han bruker ordet hjemme tror han nok faktisk at det er ok. 

Edit: Oops Gammel tråd! 

Endret av Isambard
  • Liker 1
Skrevet

Det kommer litt ann på hvordan ordet blir brukt. Har noen homofile venner som omtaler hverandre og andre homofile som rompiser og ingen føler seg støtt eller krenket. Det er sånn de snakker seg i mellom. Hadde derimot et barn kommet og ropt det samme hadde jeg ikke syntes det hadde vært ok.

• Liker 1
Skrevet
På 7.4.2013 den 7.37, Gjest Gjest skrev:

Ta det med ro. Som mannen din sier, de vokser det av seg... Det er bare ord.

Så du godtar alle stygge ord som kan komme fra ditt barns munn?

Skrevet

Jeg synes overhode ikke det er greit! Når barnet mitt eller elevene mine sier slike ord forklarer jeg den bokstavlige meningen av ordet. Da blir de som oftest veldig flaue (f.eks. ordene "rompis ", "fuck", "fitte " osv). Dersom de bruker religiøse ord ("helvete", "faen " osv.) har vi en samtale om å respektere andre kulturer/religioner. Ingen barn ønsker å være slemme, så når man snakker om å respektere andre tar de det som oftest til seg. Dersom det er en ukultur i barnehagen/klassen som gjør at slike ord brukes må alle de voksne samarbeide for nå få det vekk.

Anonymkode: 32953...13f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...