Gå til innhold

"Lille"mor på 16 har fått seg kjæreste..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ada 39

Har akkurat motatt den store nyheten :wink: om at min datter på 16 år har fått seg kjæreste. Synes jo det er kjempe fint,men er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Vi har desverre ikke noe åpent forhold,og Emma blir flau når vi skal prate om personlige ting. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i situasjonen..

Hvor skal man sette grensene m.h.t

Innetider?

Overnatting?

Og lignende+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Myumi

Det første du må snakke med henne om en prevensjon, ingen vei utenom. Ikke stol på henne hvis hun sier at "dette lærer vi på skolen eller at hun har lært av venninner". Da har du en gravid 16 åring før du får snudd deg. Jenter på hennes alder er stokk dumme når det gjelder ting som dette, uavhengig av informasjonssamfunnet. Uvitenheten rår den dag i dag.

Du bør heller ikke slå deg til ro hvis hun sier at de bruker kondom, gutter vet å snakke jenter trill rundt for å slippe unna.

Innetider og overnatting er også ting som må tas opp. Hva som er passende innetid etc. er det du som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du bare skal prakke på henne prevensjon og si "lykke til" heller.. Du må jo formidle at selv om det kan være på tide å begynne med prevensjon, betyr ikke det at hun må hoppe til sengs med kjæresten før hun selv føler seg klar til det. Prevensjon er ikke ensbetydende med at du forventer at hun er et sexdyr helt plutselig. Du må heller ikke la ham overnatte hvis du er ukomfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Gratulerer med ny kjæreste i familien da. :wink: Det er sikkert spennende. Jeg er 23 år og husker godt da jeg fikk meg kjæreste. Var vel nesten 17 jeg da, og jeg hadde blitt innmari flau om mamma skulle snakket til meg om prevensjon. :oops: Å si at jenter på den alderen er "stokk dumme" er å ta i. De fleste er faktisk flinke til å ordne seg med prevensjon.. Nå får man jo p- piller gratis hos helsesøster. Men jeg kjenner jo ikke datra di da, og vet ikke hordan hun er. Dersom du føler behov for det, kan du jo spørre henne om det, kanskje foreslå å bestille en time e.l.

Innetider er det til syvende og sist du som bestemmer. Og i ukedagene kan man godt være litt strengere enn helgene. Dette avhenger av hvor dere bor, hva slags miljø det er osv.

Så var det det med overnatting da... Dersom de har vært sammen en stund synes jeg det er greit at man overnatter hos hverandre, men kanskje bare i helgene?

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt min sekstenåring hverken ha overnattingsbesøk eller dra på overnatting til kjæresten.

Innetidene ville ikke endret seg fra normalen fordi h*n hadde fått kjæreste.

Når det gjelder prevensjon og sekualitet har ungene mine massevis av kunnskap fra før, slik at det ikke skal være nødvendig med en oppklaringssamtale med en gang de får seg kjærester.

Sekstenåringer trenger fremdeles faste klare grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 17 når jeg møtte mannen jeg skal gifte meg med nå :wink:

Jeg også. Og han er faktisk den eneste mamma sa ja til å kunne sove over.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min datter var 15,5 år da hun fikk sin første kjæreste som var på samme alder. Da spørsmålet om overnatting meldte seg tok jeg kontakt med hans foreldre ( i samsvar med min datter) for å diskutere det. Vi ble enige om overnatting kun i helger og dette fungerte fint den perioden de var sammen. Vi tok forholdet deres på alvor og ungdommene satte pris på initiativet. Vi selvfølgelig opp prevensjon på hver vår kant, da ingen av oss ønsket å bli besteforeldre i ung alder :wink:

Jeg har vært alene med min datter siden hun var 3 år og bestemte meg tidlig for at eventuelle kjærester skulle tas imot med åpne armer. Jeg tror på åpenhet og kommunikasjon og det har vist seg å være den riktige "resepten" hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var 16 da jeg forelska meg i mannen jeg er gift med i dag...jeg var 18 og han 25 da vi ble kjærester...(vi var begge avstandsforelska lenge)

men poenget er la jenta bli voksen...visst forholdet ser ut til å vare så ta dem alvorlig! og nei jenter av i dag er i tjukk i haudet når det gjeld prevensjon.det er pensum i ungdomsskolen så alle har undervisning.men en prat er lurt å ta spesiel i det å forhaste seg til å ha sex...hun må ver klar over at sex er noe som man har med personer man har veldig sterke følelser for at det er noe fint mellom to som elsker hverandre....det finns masse vis av jenter som angrer på å ha gjordt det på feil plass feil tid med feil person og for de gale grunnene.............

vel...det var mitt råd da......lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
det er pensum i ungdomsskolen så alle har undervisning.

Si meg, har du noensinne lest en avis? Kvaliteten på norsk seksualundervisning er elendig, ungdommene lærer absolutt ingenting om å beskytte seg mot graviditet og kjønnssykdommer. Alt de lærer er hvordan selve forplantingen foregår og mange lærere hopper over hele kapitlet og ber elevene lese det på egen hånd.

Dagens ungdom får i stor grad sin seksualundervisning av medier og venner/venninner. Ikke av faglært personell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Nåja, jeg leste meg til informasjon om prevensjon, gikk til legen, skaffet p-piller og tar de fremdeles hver dag - på egen hånd og for egne penger. Så alle er nok ikke stokk dumme, Sunmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myumi
Så alle er nok ikke stokk dumme, Sunmin.

Ikke du hvertfall :wink:

Bare så synd at ikke alle unge jenter er like klare i toppen som deg, da hadde det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Tror ikke det går så mye på at jenter flest er så dumme, mer at de er så redde/nervøse. Pleier ikke å ha problem med snakketøyet, men må innrømme at jeg var skitnervøs da jeg satt på legekontoret og ventet. Jeg er glad for at det er blitt enklere å få p-piller de siste par årene (og at de er blitt gratis), men det finnes fremdeles de som gruer seg fælt for å spørre lege/helsesøster. Og de synes jeg veldig synd på, faktisk. Men 0 kondom = 0 sex burde være en ganske elementær leveregel, legeskrekk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg tror ikke seksualundervisningen på skolen i dag er tilpasset dagens samfunn, desverre.

Jeg har måttet drive prevensjonsundervisning for søsteren til kjæresten min og hennes venninne, og jeg syntes kunnskapsnivået deres var rett og slett dårlig.

"Når skal jeg ta p-pillen? Skal jeg ta den før jeg har sex? Når jeg har tatt den, kan jeg ha sex med en gang eller skal jeg vente litt?"

Dette er sånn jeg har visst så lenge jeg kan huske, og jeg trodde at dette var vanlig kunnskap når man er 17 år og har fått utskrevet p-piller fra lege!

Så ta en prat med henne du, ikke bare om prevensjon, men også konsekvensene av å ha sex (både fysiske og mentale).

Har også hørt rykter om at mange tyske jenter tror at tampong også er et prevensjonsmiddel, kan dette være tilfelle blant norske jenter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest rabrabara

Jeg fikk ikke lov til å ha gutter på overnattings-besøk før jeg var 18, og det gikk helt greit. Man må jo ikke ligger over. Men det er jo en personlig vurderingssak, da.

Når det er sagt hadde jeg utmerket seksualundervisning på skolen. Mine lærere var utrolig flinke og åpne, og vi lærte om dette fra tredje klasse. Det var ikke måte på samtaler og diskusjoner og demonstrasjoner. Jeg tror ikke det var at vi ikke VISSTE bedre, men at enkelte var uforsiktige. Ja, ikke personlig altså , jeg var jo helt traumatisert... Neida..

Lykke til med kjæresten. Når jeg blir "voksen" og kanskje har egne barn tror jeg jeg kommer til å synes det er merkelig når de blir sammen med noen. Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 15 og ble sammen med en gutt på 18, tok min mor meg til side og spurte om jeg hadde hatt samleie og ville at jeg skulle begynne på p-piller. Det var en rolig og grei samtale som ikke var mer pinlig enn sånt naturligvis blir.

Vi hadde ikke et direkte åpent forhold om sånt noe, det var egentlig ikke noe vi pratet om. Jeg lærte litt på skolen, litt fra venner og litt fra TV, så jeg visste godt hva hun pratet om. Jeg tror nok ikke at hun syns det var noe lett hun heller, å skulle spørre meg om det, men beit vel i "det sure eplet". Hun fikk nemlig meg som 18 åring, så ville vel være føre var :tunge1:

Jeg fikk ikke lov til å sove over hos han, men jeg var også et år yngre enn datteren din. Men da jeg var 16 og fikk meg ny kjæreste fikk jeg sove hos han. Ingen av foreldrene snakket sammen angående det. Jeg vil tro hans alder også har noe å si, i forhold til det. Er de gjevngamle og uerfarne kan man kanskje ta den samtalen..

Når det gjelder innetider lot hun meg som regel styre det selv, men jeg var jo ansvarsbevisst da, så tøyde aldri noen usynlige grenser heller.

Det avhenger selvfølgelig på hvordan person hun er, og hvordan du har kjørt linja før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Man trenger jo heller ikke ligge over hos hverandre for å ha sex, så de som tror at å nekte overnatting stopper de fra og ha sex, tar nok litt feil tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...