Gå til innhold

Finnes det kannibaler den dag i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En kompis av meg nevnte en film som heter Cannibal Hollacoast(?) fra 1980. Så nettopp noen klipp ifra den på Youtube, turte faen ikke se hele og nektet å ha på lyd. Fy faen, så ekkelt!

Jeg ble derimot litt interessert... Ikke i å se - herregud, nei, men i å vite. Finnes det kannibaler den dag i dag? Hvor finnes dem? Må vite hvor jeg ikke skal dra, hehe.

Anonym poster: 7dc072bdd33e09de7524f5a35eabaf89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke godt å vite, men jeg tror at det sikkert finnes mennesker som er kapable til å spise menneskekjøtt.

Du har jo de som begår grusomme mord og parterer folk og det som verre er. I sin syke lille verden er det sikkert en og annen av dem som kunne ha spise menneskekjøtt også.

Men om du tenker på spesielle stammer i jungelen og slik, så vet jeg ikke. Men med mindre du har planer om å utforske tilsynelatende forlatte øyer i Stillehavet, eller utforske enhver jungel du kan finne, så tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye for kannibaler.

Det er jo veldig sjeldent man hører om slike tilfeller også.

Kannibaler er faktisk det siste jeg tenker på når jeg velger reisemål:P Er mer bekymret for krypdyr og sykdommer, jeg da.

Anonym poster: 915e0070b43823190359d2e900b49f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kannibalisme er ikke akkurat slik det framstilles på film. Veldig få kulturer har aktivt jaktet på mennesker for mat. I perioder med matmangel så har det i flere samfunn blitt vanlig å spise de som allerede er døde. Altså ikke drepe for mat, men spise det som er tilgjengelig for å overleve. Dette mener man skjedde blant annet på Papa Ny Guenna, og forårsaket sykdommen kuru blant en av stammene der. I flyulykken som filmen "Alive" er basert på spiste de jo også av de omkomne, og det samme skjedde i andre mislykkede ekspedisjoner hvor eneste måte å overleve på var å spise av de døde.

I andre kulturer har det enten vært knytt til krigføring, hvor man spiste de man drepte i krig. Eller religiøs ofring hvor man drakk blodet eller spiste av ofrene. Det er vel egentlig veldig få tror jeg, bortsett fra en og annen psykopat som dreper kun for å spise. Mener å ha hørt om et eller annet om Maori-folket, men at det var noe som skjedde på 1800-tallet.

Anonym poster: 35c4c6d77ecb7bfee8a7b277bcd9c298

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det stort sett er knyttet til religion/kultus. Også der det var vanlig å spise deler av de som døde for å videreføre evner eller andre trekk ved den avdøde, sørge for at de ble med videre i slekta/stammen.

Da ble også sykdommer spredd, ja (som personen over her nevner).

Anonym poster: 7d48b7102d478c95fd47fb1056b3e1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes ingen grupper som primært lever av menneskekjøtt, og det er vel slikt en del tenker på når de tenker på kannibalisme. Det tror jeg aldri har eksistert heller.

Det finnes imidlertid noen få stammer der det ikke er like uaktuelt som i resten av verden. Korowai-folket på Papua Ny-Guinea er blant de som visstnok bedriver kannibalisme, dog bare på et rituelt nivå. Generelt er det nesten bare hos urfolk i Melanesia man tror det finnes noen kultur for kannibalisme lenger, selv om det fra tid til annen kommer rykter fra Afrika og Sør-Amerika.

Man har jo også et par eksempler på at "vanlige folk" også har spist hverandre. Ikke syke mordere, men for å overleve. Det er rapportert at det forekom under Stalingrad-beleiringen under 2. verdenskrig, men det kanskje mest kjente eksempelet er det argentinske rugbylaget som styrtet i Andesfjellene i 1972. Bare å søke opp saken. De fant ikke mat og fant ikke folk, og begynte etter hvert å spise de døde. Selvsagt ekkelt, men også fullt forståelig.

Anonym poster: 3e8c82e5ba29f3f2acee529cee0970fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste i illustrert vitenskap for ikke så lenge siden at stammer som var kanibalister ofte hadde død ut fordi det var direkte skadelig med menneske kjøtt over lang tid. Noe med hjernen "kortsluttet" når de fikk for mye av et eller annet stoff som vi har i kroppen naturlig og ikke er meningen at vi skal få inn på andre måter.

Kanibalene de hadde forsket på viste tydelig slike skader i hjernen.

Mener det var snakk om noen kyr i England også som hadde fått for med storfe kjøtt i seg. Ved en feil var hunde foret og kyrne sitt for forurenset med hverandre på fabrikken. Kyrne ble da også "gale" etter en vis tid og alle måtte avlives.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kannibalisme er ikke akkurat slik det framstilles på film. Veldig få kulturer har aktivt jaktet på mennesker for mat. I perioder med matmangel så har det i flere samfunn blitt vanlig å spise de som allerede er døde. Altså ikke drepe for mat, men spise det som er tilgjengelig for å overleve. Dette mener man skjedde blant annet på Papa Ny Guenna, og forårsaket sykdommen kuru blant en av stammene der. I flyulykken som filmen "Alive" er basert på spiste de jo også av de omkomne, og det samme skjedde i andre mislykkede ekspedisjoner hvor eneste måte å overleve på var å spise av de døde.

I andre kulturer har det enten vært knytt til krigføring, hvor man spiste de man drepte i krig. Eller religiøs ofring hvor man drakk blodet eller spiste av ofrene. Det er vel egentlig veldig få tror jeg, bortsett fra en og annen psykopat som dreper kun for å spise. Mener å ha hørt om et eller annet om Maori-folket, men at det var noe som skjedde på 1800-tallet.

Anonym poster: 35c4c6d77ecb7bfee8a7b277bcd9c298

Stammene på Ny Guinea (og andre steder) spiste ikke sine døde av nød, men for å bevare deres essens hos slekten. De drev med rituell kannibalisme for å ivareta forrige generasjons styrke og mot.

For en tid tilbake hørte jeg en podcast på "Verdt å vite" om arkeologiske funn som tydet på at kannibalisme har vært ganske vanlig mange steder i Europa for litt over tusen år siden.

Og i gamle pueblolandsbyer i Amerika har man funnet tegn på kannibalisme i avfallsdynger. Det dreier seg da om menneskeben som har de samme skadene som man ser på knokler av dyr der kjøttet er skåret av beina.

Forøvrig så kan man saktens stille seg spm om ikke vår moderne transplantasjonskirurgi kan ses som en variant av kannibalisme. Kannibalisme har ofte vært rituell og hatt til hensikt å ta opp i seg styrke fra et annet menneske. Og hva annet gjør man når man får satt et nytt hjerte inn i kroppen?

Endelig så har mange seriemordere spist deler av ofrene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste i illustrert vitenskap for ikke så lenge siden at stammer som var kanibalister ofte hadde død ut fordi det var direkte skadelig med menneske kjøtt over lang tid. Noe med hjernen "kortsluttet" når de fikk for mye av et eller annet stoff som vi har i kroppen naturlig og ikke er meningen at vi skal få inn på andre måter.

Kanibalene de hadde forsket på viste tydelig slike skader i hjernen.

Mener det var snakk om noen kyr i England også som hadde fått for med storfe kjøtt i seg. Ved en feil var hunde foret og kyrne sitt for forurenset med hverandre på fabrikken. Kyrne ble da også "gale" etter en vis tid og alle måtte avlives.

I tilfelle kannibalene på Papua så dreide det seg om en prionsykdom som minnet ganske mye om BSE (Eller Kreuzfeldt Jakobs, når det dreier seg om mennesker). Det var ikke noe stoff som de fikk for mye av. De hadde drevet med denne formen for rituell kannibalisme i evigheter. De var bare uheldige og spiste et sykt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var å jobbet i jungelen i papua ny guinea hørtes det nå ut som det fortsatt foregikk en del sketchy greier der. Mildt sagt en farlig plass, og ikke på listene over verdens mest ubeboelige og farlige plasser uten grunn. Men da riktig nok ikke på grunn av kannibalisme. Er vel ingen plasser det er kjent at det fortsatt utøves kannibalisme aktivt. Men tror det er mer som foregår enn det folk er klar over... Ihvertfall en rimlig spesiell opplevelse å jobbe en slik plass. Når det er lagt opp som om man er i fengsel omtrent når man er en plass å jobber og drap og død er daglidags, så tror jeg ikke det er så veldig mye forskning og dokumentasjon fra slike områder. Overlever man et par slike turer så er man av de heldige, men gud for en spennende opplevelse =) De lokale der er ut av en annen verden enn det de aller fleste mennesker noen gang får møte/oppleve. Tror selv den mest badass "gangsteren" hadde blitt ei lita pingle på en slik plass da man ikke har noe å stille opp med og alt fungerer på en helt annen måte enn hva man er vandt med i en moderne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør nok det. Du har jo Jeffrey Dahmer som drev med dette til og med 1991 (da han ble arrestert).

http://no.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Dahmer

Om du er litt interessert i det anbefaler jeg deg å lese om han, se videoer på youtube ol. Jeg ble kjempeinteressert av han da jeg først hørte navnet hans. Spennende "historier"! Nå føler jeg at jeg kan alt som er å vite om han xP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes imidlertid noen få stammer der det ikke er like uaktuelt som i resten av verden. Korowai-folket på Papua Ny-Guinea er blant de som visstnok bedriver kannibalisme, dog bare på et rituelt nivå. Generelt er det nesten bare hos urfolk i Melanesia man tror det finnes noen kultur for kannibalisme lenger, selv om det fra tid til annen kommer rykter fra Afrika og Sør-Amerika.

Åh, bare på et rituelt nivå! Jammen da er det ikke så farlig vel :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
*snip*

Åååh, kan du fortelle mer? Hva gjorde du der? Hva jobbet du med? Hvordan bodde du?

Anonym poster: fbc9c5d76c9533b0b11b8b740f888040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, kan du fortelle mer? Hva gjorde du der? Hva jobbet du med? Hvordan bodde du?

Jobbet i olja, hvor de har en liten base midt opp i jungelen på grensa til det som defineres som highlands. 5 ukers rotasjon jeg dekket for en som var på kurs, i tillegg til at de hadde en av de største jobbene som sku ut mens jeg var der. Området består av en flyplass hvor bare flyselskapet til ene olje selskapet har tilgang til å lande. Et lite industriområde rett på sia av flystripa, cirka 30 forskjellige helikopter da det blir taxi/bil/trailer redskapet deres. En liten bank inngjeret som pesten og et par "camper" hvor folk bor. Men alt bak gitter og porter og man får ikke bevege seg utenfor der annet enn med de som jobber der fast og har spesial tillatelse til å kjøre bil de få 100m som det er snakk om, da man som "hvit" eller utlendig ikke lever lenge utenfor portene som regel. Så 12timers+ arbeidsdager med helikopter som tar av og lander omtrent hvert 5min rett på sia av deg, samt et fly i ny og ne. Kaldt på morgen/natt og skikkelig varmt på dagen samt trope regn et par ganger til dagen som regel. Alle verdens syke insekter som beveger seg rundt, ei bille der kan være 10cm kontra våre pinglete 1cm her i norge. Fikk hilset på en sort enke edderkopp og diverse andre "spennende kryp. Episk EPISK natur så får norge til å se ut som et sørgelig østblokk land i forhold, og ikke minst alle luktene fra naturen, bare det å starte dagen med duften av eukalyptus trær er jo magisk. Boforholdene er jo som ventet en slik plass, 5 uker i fengsel kan man trygt si. Små "blocks" bstående av en lang gang, rom på begge sider, inne på rommet er det bad mellom ens eget rom og nabo rommet som man deler. Men må huske å låse for at ikke naboen skal gå inn og rundstjele deg. Samt låse alt inn i skapet når man ikke er på rommet. Ellers hadde man en kantine som serverte mat på gitte tidspunkt, riktignok mye lokal mat som ikke kunne anses som mat, eller jo, som fange mat. Jeg spiser ikke fisk da det bare går ikke ned. Mens der endte jeg opp med å spise nesten en hel filet med fritert fisk i tro om at det var kylling da man ikke merket forskjellen noe særlig. Man må bære seg som man er klar til å drepe hvem som helst hvis man ikke skal få juling og bli ranet av de lokale i campen, og sikkerhets folka er også utrolig nok lokale. Så man går rundt og oppfører seg som i et fengsel, om du dylter borti noen så er det å flekse opp musklene og stirre de dypt i øynene, selv om den minste personen der fortsatt kunne tatt knekken på den største boleren her i norge. Bygd som apekatter, ikke rasistisk ment, men de har ikke overganger på armene, overarmen er like stor som underarmen og de er breie som fy. Så ikke noen man ønsker trøbbel med. Ellers kunne man hente 1stk såpestykke i uka til å vaske seg med (les shampo, balsam og bodwash). Og man hadde en liten kiosk som solgte røyk, snickers og 2 typer brusbokser. Men tar ikke kort og det finnes ikke minibanker der. Da det fantes 50 minibanker på hele papua ny guinea når jeg var der.

Tiden jeg kom på var det en del konflikt mellom operatørselskapene og sikkerhets vaktene så alle gikk å ventet på når noe sku kicke i gang. Den dagen jeg ankom hadde en lokal politimann blitt drept og patert når de var ute å fløy innom ei en stamme. Så var litt mye styr i utgangspunktet når jeg kom, og ble kjent med helikotper piloten som fløy det oppdraget hvor de måtte få samlet de politifolka de kunne i helikoptere og ta av før helikopteret ble ødelagt av stenen og det de kastet. Så siste politimannen ble forlatt og var omtrent allerede død når de forlot området. Så var mye mekling å greier for å hente ut siste restene av han fra stammen, men mot en pris. Ikke noe jeg trengte å bry meg om egentlig. Men siste dagen før jeg sku hjem, sku vi egentlig kjøre opp til andre campen da jeg da kunne fått sett litt mer av stammene og ikke minst andre basen. Sku kjøre opp men i siste øyeblikk måtte jeg ordne noe så ble litt forsinket. Før vi fikk reist avgårde fikk vi beskjed om å holde oss der, siden 2 andre som kjørte inn til andre campen hadde blitt skutt med full auto våpen av noen av de missfornøyde vaktene. Så spesial styrkene kom inn litt senere på kvelden og jeg fikk spist middag med de siden jeg var venn med helikopter piloten som flydde deres oppdrag alltid. Og fikk høre mye spennende da kan man si. Så var fullt oppstyr hele natta, og jeg fikk klar beskjed om å sørge for å sitte på den sia av bilen som vendte bort fra bushen og prøve å skjule at jeg var hvit, siden det var "oss" de ville drepe siden det hadde litt mer påvirkningskraft i forhold til krava de ville ha gjennom. Men alt gikk bra og jeg kom meg hjem helskinnet.

Men er nok av de fra operatør selskapene som ikke gjør det. Ene fyren jeg jobbet med daglig gidde en australsk kompis juling og gidde han valget om å reise hjem selv eller i biter. Noe som faktisk ikke er tomme trusler der, så han jobbet ikke der lenger når jeg kom ned, men han galningen gjorde det. Og fikk klar beskjed når jeg kom og at jeg ikke bør stille krav til de lokale eller pushe de til å få ting gjort.

Var mange sketchy situasjoner og konfrontasjoner underveis, ikke overraskende når jeg som regel måtte sitte på med de lokale tilbake til campen. Som når de kjørte til en plass selv de synes er sketchy for å kjøpe den lokale narkotika greia, men lille meg i baksetet, og av med lyset på bilen for at ingen skal se at vi er der. FML tenkte jeg da, siden alle skumle folka var jo mildt sagt oppi vinduet og ville ha tak i meg.

Mildt sagt et eventyr, men synes det var litt moro og ikke minst en god opplevelse.

Det som er litt stilig der nede er at stammen sine regler er de som står høyest i landet, deretter kommer avtalene mellom stammene, og lavest er landets lover og regler. Det er sketchy det, ihvertfall for en expat som jeg var :-/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvilket selskap du jobbet for For the ladies ? Kan sende på pm om du ikke vil legge det ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
*snip*

Ai! Hvem var det som ville ha has på dere, da, og hvorfor? Var det sånn at de stod klar til å kveste deg om du så mye som stakk en fot utenfor? Og du snakker om at det ikke var tomme trusler og som i et fengsel - var det så dårlig sikkerhet der at det regnes som vanlig å bli drept?

Jeg kan skjønne at miljøet og kulturen er fullstendig annerledes enn i Norge, men det der går da imot alt av moralske instinkter og slikt som vi har iboende oss fra før. :klo: Men verden er jo allerede syk, så sånn sett er det jo ikke så himla mye verre enn det såkalt siviliserte samfunnet, alt tatt i betraktning.

Regner med at jeg som bittelita jente uten muskler ikke hadde levd særlig lenge der, da. Har liksom ikke så veldige muskler å flexe om jeg, på mitt sedvanlige klønete vis, dulter borti noen. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilket selskap du jobbet for For the ladies ? Kan sende på pm om du ikke vil legge det ut her.

Hvorfor lurer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai! Hvem var det som ville ha has på dere, da, og hvorfor? Var det sånn at de stod klar til å kveste deg om du så mye som stakk en fot utenfor? Og du snakker om at det ikke var tomme trusler og som i et fengsel - var det så dårlig sikkerhet der at det regnes som vanlig å bli drept?

Jeg kan skjønne at miljøet og kulturen er fullstendig annerledes enn i Norge, men det der går da imot alt av moralske instinkter og slikt som vi har iboende oss fra før. :klo: Men verden er jo allerede syk, så sånn sett er det jo ikke så himla mye verre enn det såkalt siviliserte samfunnet, alt tatt i betraktning.

Regner med at jeg som bittelita jente uten muskler ikke hadde levd særlig lenge der, da. Har liksom ikke så veldige muskler å flexe om jeg, på mitt sedvanlige klønete vis, dulter borti noen. :nigo:

De lokale (innfødte) er ikke fan av oss utenforstående som følge av politiske forhold i landet. Med alle i maktposisjoner som missbruker makt og er korrupte, så får de ingen goder av at utenlandske operatører etc. kommer inn og henter ut ressursene deres uten at de får noe tilbake siden det går rett i lommen på de som "styrer" landet. Sikkerheten er vel så bra som den kan bli når det er de lokale som står for den, så lenge de er fornøyde og får godt nok betalt så er det trygt. Noe de riktignok ikke var enig i at de var når jeg var der. Som følge av at de som kommer der for å jobbe er som regel skremmelig klar over risikoene og hva de må forholde seg til så er det ikke ofte utlendingene som jobber der blir tatt av dage, men fikk nok av historier der det ikke hadde gått fult så bra. Og et liv i papua ny guinea er ikke verdt noe særlig i det hele tatt, enten du er i jungelen eller i "hovedstaden". Vil tørre å påstå det er det villeste og frieste lande i verden per dags dato, da de både har moderne bebyggelse i noen små biter av landet samt jungelen, og begge plasser er det fullt kaos og stamme lovene som gjelder essensielt. Flertallet av drapene skjer i uenigheter mellom stammene, mellom politiet og stammene, samt i byen hvor det er en helt ekstrem kriminalitet. Når jeg reiste ned var det aktive krigs soner som var ranket over og under papua ny guine og port moresby, det sier litt når det er et land som ikke har noen form for krig pågående. Men fremfor alt er det under valga det skjer MYE drap, da blir alle som kan trekkes ut av landet av arbeidere hentet ut, for da er det omtrent krig. Og alle i jungelen rundt campene samles som regel i området rundt campene. Han ene rakk ikke ut før det ene valget, så ble stuck der et par av dagene, og han sa han aldri hadde sett noe i nærheten av den typen brutalitet og galskap. Og ikke minst er det blod for blod det går i, så dreper nabo stammen noen i din stamme så gjør du det samme og krever betaling i form av 3 griser eller noe slikt som oppreisning.

Vil ikke gå så langt at jeg kaller det sykt, men heller primitivt. Da mesteparten av befolkningen fortsatt bor i jungelen og lever som de har de siste 1000 årene. Fordelen er at de handler relativt primitivt, og derfor en lite kar som meg klarer å holde de på avstand der, da så lenge jeg ikke senker hodet og er førstemann til å anntyde aggresivitet, så leser de meg som en alfa hann som er høyere på stigen, og da backer ut fra en potensiell situasjon. Forutsatt at de ikke er for mange, da som vi vet at mennesket er et flokk dyr.

Kvinner ihvertfall i de utenlandske selskapene får ikke innreise til slike distrikt, og selv med mannfolk så er de relativt selektive på hvem som blir sendt der. Eneste ikke lokale jenta jeg så var noen nonner på flyplassen i "hovedstaden".

Er vel den plassen i verden jeg alltid vil fraråde folk å reise til, ved mer eller mindre de vet hva de holder på med og har god backing i bakhånd. Og klarer man mot formodning å komme seg til jungelen innlands, da har du en stor utfordring med å komme trygt ut igjen hvis ikke det er noen som har orden på det og virkelig vet hva de driver med. Men helt episk å oppleve en så uberørt verden, i all sin råhet og brutalitet. Har hatt folk som har forsvunnet bare i det de går fra internasjonal terminal til innenriks terminalen, så klar beskjed fra selskapet om å ikke snakke med noen, ikke stoppe for noen, ingenting, bare gå uansett til du er inne på terminalen igjen, selv ikke politiet stopper du for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...