Gå til innhold

"Alle" er mot bompengefinansiering....


Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten brannfakkel fra meg i dag....

Alle er liksom i mot bompenger og det er greit.

Men...

Har de samme noe alternativ til dette?

Sett ut fra prinsippene i nasjonal transportplan, så skal ikke jeg som bruker veiene rundt Drammen, betale for veier f eks i Bergen.

Dermed vil det si, at en del av kostnadene MÅ komme lokalt.

Og hva er da alternativet???

Høyere lokale bensinpriser (som jeg forøvrig mener generellt er litt for lave).

Eller hva???

Hvordan skal finansieringen gjøres?

Alle er liksom i mot. Men, jeg hører lite om alternative finansieringalternativer.

Jeg tok en liten telling nå en dag på min arbeidsplass.

Der sto det en dag nesten 50 biler.

Vet dere hvor mange som hadde passasjerer?

1 - en bil var det 2 personer i.

Det er klart at med et slikt kjøremønster, så vil vi aldri få nok veier. Alle som har vært i større byer i Europa vet at det ikke er mulig å holde på sånn.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bortimot 50 % av bompengene går til å administrere bomringene osv. Da kunne man altså betalt ca. halvparten, men på en annen måte.

F.eks. gjennom lokal bensinavgift, Tromsømodellen. Over statsbudsjettet så ville folk uten bil måttet betale, så kanskje det ikke hadde vært helt rettferdig, men uansett ville man spart de vanvittige summene som går ned til å administrere bompengeinnkreving.

Endret av Leifern
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor betale bompenger OG veiavgift? Da får de heller kutte veiavgiften, eller bompengene. I Sverige klarer de seg helt fint og de har ikke veiavgift + FÅ bomringer. Dessuten har de mye bedre veier enn oss, så hvorfor skal vi betale så helvetes mye for drittveier?

Anonym poster: 605afb9b97518341c77944cdfd55213a

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor betale bompenger OG veiavgift? Da får de heller kutte veiavgiften, eller bompengene. I Sverige klarer de seg helt fint og de har ikke veiavgift + FÅ bomringer. Dessuten har de mye bedre veier enn oss, så hvorfor skal vi betale så helvetes mye for drittveier?

Anonym poster: 605afb9b97518341c77944cdfd55213a

Det tok ikke lang tid før det kom et innlegg om hvor forferdelig det er med veier og alt her hjemme.

"helvete...dritt....osv"

Men det var kanskje meningen?

Man må for all del klage når politikere gjør noe feil, og i tilfellet med norske veier kan det kanskje være grunn til å klage. Stikk likevel fingeren i jorden fra tid til annen slik at man ikke glemmer hvor bra du/vi har det.

Det nytter ikke å dra fram enkeltsaker hvor vi kommer dårligere ut enn andre land i verden og bruke det som argument for at Norge og regjeringen er idioter. Man må se på helheten, og helhetlig gjør vi det veldig bra.

Jeg syntes det er flott at det blir satt fokus på ting som dårlig veistandard og jernbane, men enkelte har en tendens til å dra det helt ut av proposjon og dømmer alt nord og ned på bakgrunn av et ganske lite, og i global sammenheng ganske trivielt, problem. Hvis vi ikke er ledende i verdenstoppen innen samtlige felt, så syntes vi det er noe feil.

Uansett, så er i så fall de ting som ikke fungerer en masse regjeringers feil opp gjennom årene.

Anonym poster: e22772ca9a988aaaad1acbd1291a1b9b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skrev jeg noe sted at regjeringen og politikerne er idioter? Jeg skrev bare at jeg synes det er rart at vi skal betale så mye for norske veier som er langt dårligere enn veiene i Sverige hvor de ikke må betale så veldig mye.

Anonym poster: 605afb9b97518341c77944cdfd55213a

  • Liker 3
Skrevet

Nå er det vel ingen, som er uenige i at det er mye billigere å bygge i Sverige, om man ser bort fra det sentrale østlandet.

Det er vel hele det politiske Norge enige om.

Og...de senere årene har det blitt bygget omtrent like mye firefelts i Norge, som i Sverige.

Midtdeler har Sverige vært gode på. Av den grunn at den gamle veistandardnormen der var bredere, enn den Norske. Derfor lettere.

Men hovedspørsmålet var.

Hvordan finansiere?

Handlingsregelen vil jo alle følge (muligens utenom FRP)....

Men hadde de vært for dem, så hadde vi ikke hatt behov for noen handlingsregel. Pengene hadde vært borte allerede.

Skrevet

Fordi det tar fullstendig av! Vi blir snart fanger i eget land. Og jeg kjører ikke bil en gang.

  • Liker 2
Skrevet

Vi med bil betaler allerede 6 ganger så mye i bilrelaterte avgifter, som faktisk brukes på vei. Det man burde gjøre er å effektivisere og sparke en hel haug mennesker som lever på andres skattepenger.

Personlig mener jeg bommer er helt greit. Så lenge veien er privateid, drevet og administrert. Så lenge man fjerner alle andre avgifter. Å betale for bruk er helt greit.

  • Liker 1
Skrevet

Skal ikke veiavgiften dekke bygging av nye veier/vedlikehold, eller har jeg misforstått fullstendig?

Nei, jeg er forsatt imot og kommer alltid til å være imot å betale bompenger. I starten var det vel for å redusere billister inn til f.eks sentrum. Men det gikk jo i dass når de plassere bomstasjoner overalt i Bergen.

Glad for at det ikke ble noe med at de ville doble avgiften og fjerne rabatt ordningen på autopass.

  • Liker 3
Skrevet

Helt greit alle sammen...at dere er mot.

Det er det lett å være.

Men gi meg da en alternativ finansiering.

Jeg har antydet 2 i starten og savner noe begrunnet fra dere?

Skrevet

En liten brannfakkel fra meg i dag....

Alle er liksom i mot bompenger og det er greit.

Men...

Har de samme noe alternativ til dette?

Sett ut fra prinsippene i nasjonal transportplan, så skal ikke jeg som bruker veiene rundt Drammen, betale for veier f eks i Bergen.

Dermed vil det si, at en del av kostnadene MÅ komme lokalt.

Og hva er da alternativet???

Høyere lokale bensinpriser (som jeg forøvrig mener generellt er litt for lave).

Eller hva???

Hvordan skal finansieringen gjøres?

Alle er liksom i mot. Men, jeg hører lite om alternative finansieringalternativer.

Jeg tok en liten telling nå en dag på min arbeidsplass.

Der sto det en dag nesten 50 biler.

Vet dere hvor mange som hadde passasjerer?

1 - en bil var det 2 personer i.

Det er klart at med et slikt kjøremønster, så vil vi aldri få nok veier. Alle som har vært i større byer i Europa vet at det ikke er mulig å holde på sånn.

Ikke alle er imot det, politikerene er jo tydligvis veldig for bompengeringen siden de fortsatt står. Vi har verdens største oljefond men ræva veier. Svenskene har ikke en dritt, sveitserne har ikke en dritt, grekerne har ikke en dritt. Eller nei vent, de har gode veier noe vi ikke kan skrøyte på oss. Og de klarer å bygge/utbedre veinettet uten å sprenge budsjett og tidsrammer... Norge må vel bare ha verdens dårligste prosjektledere og plan personell, eller er det verdens dårligste anleggs arbeidere?

Ikke imponert i det hele tatt, og kan jo lege til at de enda ikke har lagt tannpleie inn i folkehelsa, tragi komisk, eeh ja...

  • Liker 1
Skrevet

Skal ikke veiavgiften dekke bygging av nye veier/vedlikehold, eller har jeg misforstått fullstendig?

Nei, jeg er forsatt imot og kommer alltid til å være imot å betale bompenger. I starten var det vel for å redusere billister inn til f.eks sentrum. Men det gikk jo i dass når de plassere bomstasjoner overalt i Bergen.

Glad for at det ikke ble noe med at de ville doble avgiften og fjerne rabatt ordningen på autopass.

Skal ikke veiavgiften dekke bygging av nye veier/vedlikehold, eller har jeg misforstått fullstendig?

Nei, jeg er forsatt imot og kommer alltid til å være imot å betale bompenger. I starten var det vel for å redusere billister inn til f.eks sentrum. Men det gikk jo i dass når de plassere bomstasjoner overalt i Bergen.

Glad for at det ikke ble noe med at de ville doble avgiften og fjerne rabatt ordningen på autopass.

Først var det en luksusskatt på bil, så ble denne gjort om til "veiavgiften", så endret man navn til "årsavgiften". Den er en fiskalavgift og benyttes til uansett hva politikerne måtte ønske. Det finnes ingen regel om at de skal benyttes til å vedlikeholde og bygge ut veier.

Hvert år drar den norske stat inn ca 64 milliarder kroner i bensinavgift, årsavgift, importavgifter, registreringsavgifter. Samtidig benytter man ca 12-13 milliarder hvert år til utbygging, sikring og vedlikehold av veier. Resten, ca 50 milliarder benyttes til alt mulig annet.

På toppen av det kommer bommene hvor størsteparten av pengene forsvinner i administrasjon, renter på lån, porto etc.

Ironisk nok koster vei med midtdeler i sverige og sveits langt mindre å bygge ut enn hva vi bruker her til lands. Og mesteparten av pengene forsvinner før man har satt et eneste spadetak. Ofte går det 10-20 år med planlegging og milliarder brukt på byråkrater før man overhodet får satt igang. Det er visst viktigere å forsvare hundretusener med norske offentlige stillinger enn å faktisk få gode og trygge veier.

Hvorfor skjer dette? Jo fordi man har intet insentiv. Hva tror du hadde skjedd om vi ga monopol på biler til et enkelt selskap? Og i samme slengen krevde at folk måtte forhåndsbetale for bilen, at det ikke var noen leveringsfrist og du værsågod måtte sitte pent og vente. Ville firmaet da levert biler kjappere og til bedre pris enn nå? You do the math.

Hva ville situasjonen vært om det var motsatt? Hva om alle norske veier var eid av private firma? Hva om veiutbygging ble håndtert, finansiert og utredet av private firma som faktisk er opptatt av å tjene penger? Som er opptatt av å tiltrekke seg kunder og ikke minst ha fornøyde kunder? Hvor man kun betaler for bruken der og da?

  • Liker 6
Skrevet

Helt greit alle sammen...at dere er mot.

Det er det lett å være.

Men gi meg da en alternativ finansiering.

Jeg har antydet 2 i starten og savner noe begrunnet fra dere?

Alternativet er vel å bruke penge de tar inn for veiavgift, til veier? Eller er det for enkelt og at de ikke får inn nok penger.

Ikke for å høres arrogant ut men er du en av de som synes det er ok å betale kringkastingsavgiften (nrk lisens) selv om man overhode ikke ser på de kanalene eller tv generelt?

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Nei da. Du er ikke arrogant. I hvert fall ikke i det innlegget.

Helt riktig, så er jeg for denne Tv avgiften ja...

Ellers...

Problement er at vi i Norge forventer å ligge i verdenstoppen. I absolutt alt. Er det et land i verden som har bedre medisinsk kompetanse enn oss, så syntes vi det er ille.

Er det land med bedre mattekunnskaper enn oss, så er det ille.

Finnes det et land med gratis tannhelse, så skulle det bare mangle at vi også har det.

Vi vil ha absolutt alt sammen, og vi bruker til stadighet det samme gamle og feilaktige argumentet om "verdens rikeste land" for å begrunne hvorfor det skal være slik. Vi sammenligner oss med land hvor det gjerne bor ti ganger så mange mennesker, og mener at vi skal ha råd til alt det de harog gjerne mer. Vi overser hva de ikke har (veldig, veldig viktig) og ser oss blind på ting vi selv mangler.

Man må for all del klage når politikere gjør noe feil, og i tilfellet med norske veier kan det kanskje være grunn til å klage.

Men OK.

Alt har vært galt før og da etterspør jeg fortsatt finansieringen.

Stikk likevel fingeren i jorden fra tid til annen slik at man ikke glemmer hvor bra du/vi har det.

Jeg sier uansett ikke at vi skal være fornøyd med alt. Det jeg vil til livs er denne generelle sytingen. Klag for all del over spesifikke feil og mangler ved samfunnet vårt, men jeg ser at det til stadighet blir fulgt opp av en jamring om at ingenting duger i Norge, og det er helt feil.

Det er veldig mye som er veldig bra i Norge.

Endret av Østlandet
  • Liker 4
Skrevet

Nei da. Du er ikke arrogant. I hvert fall ikke i det innlegget.

Helt riktig, så er jeg for denne Tv avgiften ja...

Ellers...

Problement er at vi i Norge forventer å ligge i verdenstoppen. I absolutt alt. Er det et land i verden som har bedre medisinsk kompetanse enn oss, så syntes vi det er ille.

Er det land med bedre mattekunnskaper enn oss, så er det ille.

Finnes det et land med gratis tannhelse, så skulle det bare mangle at vi også har det.

Vi vil ha absolutt alt sammen, og vi bruker til stadighet det samme gamle og feilaktige argumentet om "verdens rikeste land" for å begrunne hvorfor det skal være slik. Vi sammenligner oss med land hvor det gjerne bor ti ganger så mange mennesker, og mener at vi skal ha råd til alt det de harog gjerne mer. Vi overser hva de ikke har (veldig, veldig viktig) og ser oss blind på ting vi selv mangler.

Man må for all del klage når politikere gjør noe feil, og i tilfellet med norske veier kan det kanskje være grunn til å klage.

Men OK.

Alt har vært galt før og da etterspør jeg fortsatt finansieringen.

Stikk likevel fingeren i jorden fra tid til annen slik at man ikke glemmer hvor bra du/vi har det.

Jeg sier uansett ikke at vi skal være fornøyd med alt. Det jeg vil til livs er denne generelle sytingen. Klag for all del over spesifikke feil og mangler ved samfunnet vårt, men jeg ser at det til stadighet blir fulgt opp av en jamring om at ingenting duger i Norge, og det er helt feil.

Det er veldig mye som er veldig bra i Norge.

Problemet med personer som deg er at du oppriktig mener folk skal holde kjeft fordi det finnes folk som har det værre. Jeg er fristet til å hevde du har kommet med "så flytt da!" kommentaren i minst en debatt også.

Man skal alltid strekke seg etter å bli bedre, man skal ikke overse feil og urettferdig behandling kun fordi man selv har en sølvskje i ræva og er fornøyd med situasjonen. Det er ikke din jobb å bedømme andres situasjon - kun din egen.

Så hva er situasjonen i Norge?

- vi får høre at lønnsnivået er blant det høyeste i verden, samtidig er prisene og avgiftene også blant de dyreste. Så hva er da vitsen med å ha høy lønn om alt koster himla mye mer? Derfor bør man faktisk se på generell velstand opp mot verdiskapning. Der stiller vi svært dårlig på verdensbasis.

- vi får høre at vårt helsesystem er så utrolig flott og får gjerne trusselen "eller vil du ha amerikanske tilstander?". Sannheten er at det i USA benyttes mer penger per innbygger i helseutgifter enn her til lands - til tross for at det er mer effektivt og man har tilgang på bedre leger, bedre teknologi og medisiner. Hvert år dør ca 3000 mennesker som følge av feilbehandling og nesten like mange dør i kø som følge av at selv svært enkle operasjoner gjerne tar over 8-18 måneder å få gjennomført. Samtidig er det dobbelt så mange toppbyråkrater i norske sykehus som det finnes leger totalt i hele landet. Lønnsnivået deres er minst like høyt som legenes.

- vi kan si at man betaler verdens høyeste pris for middelmådig helsetjenester og veitilbud. Ville du vært fornøyd om bilforsikringen din imorgen ble 6 ganger så dyr samtidig som den ble langt dårligere?

- en gjennomsnittsnordmann blir fratatt over 70 % av sin verdiskapning gjennom skatter og avgifter. Dette er ikke fantasitall men tall fra finansdepartementet presentert i 2011. Skattene har ikke gått ned siden den gang for å si det slik.

- i vesten er norske skoler av de dårligste til å få frem de flinkeste elevene. Gjennomsnittsnivået på de flinkeste skoleelevene er langt under det du finner i de fleste andre land med tilsvarende velstand.

Spør deg selv om følgende:

- er det løven i dyrehagen eller løven på savannen som virkelig er fri?

  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle er imot det, politikerene er jo tydligvis veldig for bompengeringen siden de fortsatt står. Vi har verdens største oljefond men ræva veier. Svenskene har ikke en dritt, sveitserne har ikke en dritt, grekerne har ikke en dritt. Eller nei vent, de har gode veier noe vi ikke kan skrøyte på oss. Og de klarer å bygge/utbedre veinettet uten å sprenge budsjett og tidsrammer... Norge må vel bare ha verdens dårligste prosjektledere og plan personell, eller er det verdens dårligste anleggs arbeidere?

Ikke imponert i det hele tatt, og kan jo lege til at de enda ikke har lagt tannpleie inn i folkehelsa, tragi komisk, eeh ja...

Ja, de har det mye bedre i hellas. Er så lei av alt maset om vanskelige tider der nede, de har jo for faen bedre veier enn oss!!! Syns norske politikere bør skjerpe seg og lære av grekerne!

Anonym poster: 87fed54ac69b4624610d4d38f5d6847f

  • Liker 2
Skrevet

Ja, de har det mye bedre i hellas. Er så lei av alt maset om vanskelige tider der nede, de har jo for faen bedre veier enn oss!!! Syns norske politikere bør skjerpe seg og lære av grekerne!

Anonym poster: 87fed54ac69b4624610d4d38f5d6847f

Så vi skal gjøre som Hellas, og kjøre oss selv ned i samme hullet? Gjennomtenkt. Det er en grunn til at de har endt opp i den situasjonen.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har vi egentlig så dårlige veier? Ja, landeveiene her er ille, men det er de jo i Sverige og andre land også. Så lenge hovedveier er ok, så må det være det viktigste. Vi kan jo ikke forvente at alle småveier ute på bondelandet skal være så fantastiske når det nesten ikke kjører noen der.

De store veiene ser jo bra ut, eller det gjøres hele tiden noe med dem.

Jeg synes ikke det er dritmoro med bompenger jeg heller, for jeg er omringet av bomstasjoner. Jeg synes likevel det er den beste og mest rettferdige løsningen, så lenge de faktisk tas ned etter nedbetalingen av veien.

Anonym poster: d5e7f33201fa5db7ebc9063c1fb11850

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så vi skal gjøre som Hellas, og kjøre oss selv ned i samme hullet? Gjennomtenkt. Det er en grunn til at de har endt opp i den situasjonen.

Det var nok heller ment som et ironisk svar til han som fremhevet bla hellas som et av landene som visstnok har bedre veier.. :)

Anonym poster: 87fed54ac69b4624610d4d38f5d6847f

Skrevet

Det var nok heller ment som et ironisk svar til han som fremhevet bla hellas som et av landene som visstnok har bedre veier.. :)

Anonym poster: 87fed54ac69b4624610d4d38f5d6847f

Takk og lov for at det bare var ironi. Hvis ikke hadde det vært litt av en tankevekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...