Gå til innhold

Leser du masse nyheter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leser ikke nyheter og ser ikke på nyheter på tv og ikke hører jeg det på radioen heller. Det eneste jeg kan lese er om Breivik, jeg må ha noe som skremmer meg og er noe jeg kan relatere meg til på en måte. Det hadde jo vært mye mer å snakke om, men jeg sliter sånn med ord, hva de betyr. Og så har jeg vanskeligheter med å lese en lang tekst. Merker jeg sliter med å begynne på lange tekster her på kg også, men jeg har så lyst til å lese, men det er så lett å drømme seg bort midt. Teksten og begynne å tenke på kjipe ting. Hordan skape ro når jeg leser og interesse for ting jeg ikke har noe kunnskap om?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spiderpig
Skrevet

Ja jeg leser og ser på nyheter. Fordi jeg er opptatt av hva som skjer her i verden, og vil gjerne være oppdatert. Hvis noen har reddet et liv vil jeg lese om det. Hvis politikerne bestemmer seg for noe vil jeg vite det. Hvis det skjer en ulykke vil jeg vite om de overlevde eller ikke.

Jeg ser nyhetene hver morgen når jeg drikker kaffen min. Og jeg sjekker aviser på nett flere ganger om dagen. Trykker meg bare inn på ting som interesserer meg, også får jeg de viktigste sakene på tv-en.

Folk er jo forskjellige. For noen år siden så leste jeg aldri nyheter, var ikke interessant. Men så endret det seg av en eller annen grunn, og det er jeg glad for. Er ganske greit å være oppdatert, litt ihvertfall :)

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Hvordan relaterer du deg til jævelskapen selv TS? :klo:

Du sier du sliter med ord og å lese en lang tekst, men da vil jeg virkelig

anbefale deg å starte med å klikke deg inn på forsempel et par-tre nyheter

på en nettavis daglig. Kanskje interessen din øker etterhvet også :)

Desuten så er det en god trening for å forstå flere ord og uttrykk, og ikke minst

for å utvide ordforrådet ditt.

Selv så starter jeg data-dagen med å bla meg igjennom en eller to nettaviser, men det er

egentlig ikke så ofte jeg klikker meg inn på saker.

Ser på 18.30 og/eller 21-nyhetene på TV2 omtrent hver dag.

Liker VG og dagbladet på faebukken så jeg får jevnlige oppdateringer derfra også.

Edit; Men du TS!! vet du hva som er genialt!? Supernytt på NRKsuper!

Det er først og fremst for (litt store?) barn, men jeg synes så absolutt det passer for alle som er eldre også! Der leser dem ikke bare opp nyhetssakene, men forklarer dem!

(ord og uttrykk også). De legger ikke særlig skjul på hvordan verden er, så det er ikke bare koselige innslag med dyr og blomster og glede selvom det er en barnekanal !

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Skrevet

jeg leser veldig mye nyheter, jeg abonnerer på adressa,vg og seoghør og i tilek så på pc er jeg innom, tv2,nrk,vg,adressa,seher,dagbladet,nettavisen,aftenposten,herognå. men jeg er også veldig nyserig

Skrevet

jeg leser veldig mye nyheter, jeg abonnerer på adressa,vg og seoghør og i tilek så på pc er jeg innom, tv2,nrk,vg,adressa,seher,dagbladet,nettavisen,aftenposten,herognå. men jeg er også veldig nyserig

Blir ikke det mye samme nyheter på en gang?

Skrevet

Hvordan relaterer du deg til jævelskapen selv TS? :klo:

Du sier du sliter med ord og å lese en lang tekst, men da vil jeg virkelig

anbefale deg å starte med å klikke deg inn på forsempel et par-tre nyheter

på en nettavis daglig. Kanskje interessen din øker etterhvet også :)

Desuten så er det en god trening for å forstå flere ord og uttrykk, og ikke minst

for å utvide ordforrådet ditt.

Selv så starter jeg data-dagen med å bla meg igjennom en eller to nettaviser, men det er

egentlig ikke så ofte jeg klikker meg inn på saker.

Ser på 18.30 og/eller 21-nyhetene på TV2 omtrent hver dag.

Liker VG og dagbladet på faebukken så jeg får jevnlige oppdateringer derfra også.

Edit; Men du TS!! vet du hva som er genialt!? Supernytt på NRKsuper!

Det er først og fremst for (litt store?) barn, men jeg synes så absolutt det passer for alle som er eldre også! Der leser dem ikke bare opp nyhetssakene, men forklarer dem!

(ord og uttrykk også). De legger ikke særlig skjul på hvordan verden er, så det er ikke bare koselige innslag med dyr og blomster og glede selvom det er en barnekanal !

Morsomt med supernytt, det har jeg ikke let om før. Og bra tips med nyhetene, kanskje jeg bør ha på nyhetskanalen igjennom dagen heller, blir litt rastløs av å se en hel nyhetssending og trenger vel repetisjon av nyhetene for å få med meg mest mulig, slik gjentagelse som det er på nyhetskanalen.

Skrevet

Leser mye nyheter, ja. Starter som regel morgenen med å sjekke nyhetene på iPad'en i senga, og nyhetssjekkingen fortsetter slag i slag. Sjekker som regel VG, Dagbladet, BA og BT maaaange ganger om dagen, og sjekker i tillegg andre aviser innimellom. Leser som regel bare nyheter på nett. Sjekker nettaviser hver gang jeg har et par minutter til overs - på bussen, mens jeg lager middag, når jeg sitter på i bil, you name it.

Får helt nyhetsabstinenser dersom jeg er et sted uten mobildekning eller tilgang til TV over lengre tid, er redd jeg skal gå glipp av noe stort noe :P

Jeg syns det er viktig å holde seg noenlunde oppdatert på de viktigste tingene som skjer, og det er ikke så mye som skal til. Du kan jo begynne med å bare sjekke nettavisene og lese overskrift og det første som er uthevet, slik at du får med deg det viktigste, og så kan du jo etterhvert begynne å lese mer.

Supernytt er også veldig greit :-)

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Morsomt med supernytt, det har jeg ikke let om før. Og bra tips med nyhetene, kanskje jeg bør ha på nyhetskanalen igjennom dagen heller, blir litt rastløs av å se en hel nyhetssending og trenger vel repetisjon av nyhetene for å få med meg mest mulig, slik gjentagelse som det er på nyhetskanalen.

så du har testa ut supernytt altså? :)

Selv blir jeg lettere sprø av nyhetskanalen, men kanskje det funker for deg!

Du får gi det et forsøk..

Endret av NozMonster
Skrevet

Blir ikke det mye samme nyheter på en gang?

mye som kun står på en av sidene, men det blir nok mye av det samme ja

Skrevet

Leser en god del nyheter på nettet, på morgenen og utover dagen. Har blitt en slags morgenrutine nå og sjekke alle avisene jeg liker. Starter med norske for å se hva som skjer hjemme, som VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, Dagsavisen. Deretter Britiske som BBC news, Guardian, Telegraph, Independent, Reuters. Så amerikanske som New York Times, Washington Post, NBC news, USA Today, CBS news, Los Angeles Times, Chicago Tribune, Boston Globe og Seattle Times. Og så andre internasjonale som Politiken.dk, DN.se, Spiegel.de, Irish Times, cbc.ca, Sydney Morning Herald, Al Jazeera. Så avslutter jeg med The Economist, The Atlantic, Daily Beast, Slate, New Yorker, New York Magazine, Salon, New Scientist, The Verge, Mashable, Wired, The Next Web, og Google News.

Pluss at jeg følger med på en del blogger som jeg sjekker med noen dagers mellomrom, spesielt New York Times blogger som The Lede(nyheter), FiveThirtyEight(politikk/statistikk), Economix(økonomi), Bits(teknologi), Latitude(lokale nyheter fra verden), DotEarth(klima) og Paul Krugman sin blogg.

Ikke alltid jeg har tid til å sjekke alt om morgenen selvfølgelig, kan jo ta opp mot 20-30 min alt ettersom hvor mye jeg gidder å lese og hvor mange artikler jeg lagrer for å lese senere. Man må jo ha en interesse for å følge med på hva som skjer for at det skal være interessant å lese nyheter. Det er kanskje ikke så lett å tvinge seg til å bli interessert.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Leser ikke nyheter hver dag, men kanskje 3-4 dager i uka.

Da titter jeg gjennom alle aviser jeg er interessert i å lese, på nett. Leser det som interesserer meg først og kikker fort over litt mindre interessante ting etterpå.

Kjendisnyheter og slikt dropper jeg som regel helt om det ikke er noe veldig spesielt

Skrevet

Leser og leser og leser....

Nyheter, bøker og tegneserier.

Alt egentlig, og når man ikke leser kan man høre lydbok.

Det er mye kunnskap i tekst, mye mer enn i ferdige bilder som serveres på tv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...