Gå til innhold

Hva skal man alltid ha over bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

KONTROLL!!

Jeg begynner å bli møkk lei av de som snakker om at har kontroll "på" noe. Det er bare tull.

Hva blir det neste? "Sett over maken i stedet for sett på maken?

-"Ta tiden til hjelp, det går nok på" i stedet for "Ta tiden til hjelp, det går nok over"??

Anonym poster: 49a6045a02fd76924aa30cb054fcd5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

KONTROLL!!

Jeg begynner å bli møkk lei av de som snakker om at har kontroll "på" noe. Det er bare tull.

Hva blir det neste? "Sett over maken i stedet for sett på maken?

-"Ta tiden til hjelp, det går nok på" i stedet for "Ta tiden til hjelp, det går nok over"??

Anonym poster: 49a6045a02fd76924aa30cb054fcd5ac

Jeg er enig med deg. "På" har tatt helt overhånd. Man skulle ikke tro vi hadde andre preposisjoner. Noe av det mest graverende jeg har sett og hørt, er å være "fadder på" et lite barn. Ellers har vi diskusjon på, møte på, snakke på, mene på etc. etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min har kommet over meg.

Eksen min kom på meg.

Vesentlig forskjell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KONTROLL!!

Jeg begynner å bli møkk lei av de som snakker om at har kontroll "på" noe. Det er bare tull.

Hva blir det neste? "Sett over maken i stedet for sett på maken?

-"Ta tiden til hjelp, det går nok på" i stedet for "Ta tiden til hjelp, det går nok over"??

Anonym poster: 49a6045a02fd76924aa30cb054fcd5ac

For meg er det faktisk en nyanseforskjell mellom kontroll over og kontroll på.

Kontroll på er mer konkret og fysisk og praktisk mens kontroll over er mer i retning av å ha oversikt.

Anonym poster: 6ac6da39ca241c2d1eb6e1cbe1956b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det faktisk en nyanseforskjell mellom kontroll over og kontroll på.

Kontroll på er mer konkret og fysisk og praktisk mens kontroll over er mer i retning av å ha oversikt.

Anonym poster: 6ac6da39ca241c2d1eb6e1cbe1956b67

For deg, kanskje, men når man mister kontrollen over bilen, så mister man ikke oversikten, men mister, hold deg fast, kontrollen.

Anonym poster: 49a6045a02fd76924aa30cb054fcd5ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det faktisk en nyanseforskjell mellom kontroll over og kontroll på.

Kontroll på er mer konkret og fysisk og praktisk mens kontroll over er mer i retning av å ha oversikt.

Glimrende. :) Sånn derre folk som blir fryktelig sinte og indignerte hver gang de kommer over en språklig nyvinning/endring, argumenterer jo vanligvis med at slikt fører til forflatning av språket, og til at distinksjoner som fantes tidligere, forsvinner.

Dette er jo et strålende eksempel på at endringer også ofte virker i motsatt retning: Man får nye nyanser, som ikke fantes før.

Get over it, folks! :)

Anonym poster: 52e9b411224cb62c770edaa647d3846b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Glimrende. :) Sånn derre folk som blir fryktelig sinte og indignerte hver gang de kommer over en språklig nyvinning/endring, argumenterer jo vanligvis med at slikt fører til forflatning av språket, og til at distinksjoner som fantes tidligere, forsvinner.

Dette er jo et strålende eksempel på at endringer også ofte virker i motsatt retning: Man får nye nyanser, som ikke fantes før.

Get over it, folks! :)

Anonym poster: 52e9b411224cb62c770edaa647d3846b

Er det noen som er sinte her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er sinte her?

Ja, mange, tydeligvis. Dessverre.

Det ville vært uendelig mye mer interessant om folk hadde sluttet å bli sinte, og dessuten også følelsesstyrte, i slike spørsmål, og heller begynt å diskutere på et mer objektivt grunnlag. :)

Anonym poster: 52e9b411224cb62c770edaa647d3846b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...