Gå til innhold

Jeg blir så sinnssykt sint!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ser folk skrive "sinnsyk"! Man kan være syk til sinns, ikke syk til sinn, så hvorfor så mange skriver det skjønner jeg ikke!

Anonym poster: 657aefdc9709f92d04a962d63b275aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinnssykt mange slike sinnatråder for tiden. Pust rolig og prøv å glemme hele greia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er dynamisk, det som er skrivefeil i dag kan være godkjente former om noen år. Takk og lov for det, men rart at dere som fulgte så godt med i norsktimene ikke har fått med dere dette? Folk som hisser seg opp over skrivefeil fremstår som ganske uintelligente...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Språk er dynamisk, det som er skrivefeil i dag kan være godkjente former om noen år. Takk og lov for det, men rart at dere som fulgte så godt med i norsktimene ikke har fått med dere dette? Folk som hisser seg opp over skrivefeil fremstår som ganske uintelligente...

"Enhver fugl synger med sitt nebb" er et ordtak. Med litt omskrivning kan vi si "La alle skrive som de vil". Da skulle det vel bli bra, ingen rettskrivning, grammatikk og regler å forholde seg til :ironi:.

Edit: Satt inn en manglende bokstav

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Sinnssykt mange som skriver sinnsyk ja, men det er vel ikke akkurat den verste skrivefeilen jeg ser. Verre å skrive tilbake i to ord, bytte om på da og når, si og skrive skjole og skjino osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Enhver fugl synger med sitt nebb" er et ordtak. Med litt omskrivning kan vi si "La alle skrive som de vil". Da skulle det vel bli bra, ingen rettskrivning, grammatikk og regler å forholde seg til :ironi:.

Jeg tror du skal lete lenge for å finne noen som mener at man ikke skal ha stave- og grammatikkregler i norsk. Det må i så fall være noen som fullstendig mangler språkbevissthet eller refleksjonsevne,

Det å akseptere at språket er i stadig endring, er IKKE det samme som å mene at "alt er lov" og at alle skal få stave etter eget forgodtbefinnende. De aller, aller fleste er for at vi skal ha et statlig normeringsorgan som har blant sine hovedoppgaver å bedrive språkrøkt..

MEN, dersom man kan bare bittelitt om språk, vet man at grammatikkregler ikke er hogget i stein. Språket endrer seg hele tiden (dog langtfra så fort som du muligens frykter), og det er rådende språkbruk som avgjør hva som er korrekt Det er altså dette som danner basis for Språkrådets anbefalinger. Bakgrunnen for at språket er slik det er i dag, er blant annet at tidligere tiders generasjoner har begått "feil" som etterhvert har bredt om seg, og dermed blitt til den nye, korrekte regelen.

For å ytterligere forsøke å mate det inn med teskje: Dersom jeg skriver "hva tid kommer du?", er det feil, ettersom det ikke er i tråd med gjeldende regler for bokmål. Dersom, derimot, denne konstruksjonen hadde blitt brukt av flere og flere, og med tiden blitt dominerende i befolkningen, ville den blitt korrekt, og Språkrådet hadde måttet revidere anbefalingene sine.

I mine øyne er det uendelig ureflektert og kunnskapsløst å tro dersom man aksepterer at språket er dynamisk, mener man samtidig at det skal herske vilt kaos og anarki.

Anonym poster: 03f6d38b349120a8cc053f5ec0a6d434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Så du ikke ironismileyen, Ludovie? Jeg vet ikke om noen som er så nedlatende som deg. Alle har ikke doktorgrad i språkvitenskap, vet du. Jeg synes du skulle holde deg for god til å mobbe andre som ikke har samme bakgrunn.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ikke ironismileyen, Ludovie? Jeg vet ikke om noen som er så nedlatende som deg. Alle har ikke doktorgrad i språkvitenskap, vet du. Jeg synes du skulle holde deg for god til å mobbe andre som ikke har samme bakgrunn.

Hvordan vet du at AB er Ludovie?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sidelinjen:

Spis Bestemor! Ikke vent til jeg kommer.

Finn tegnsettingsfeilen.

Jeg synes den er sinnssyk morsom ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at AB er Ludovie?

Uten at jeg vet hva som er saken her, så er det ofte lett å skjønne hvem som er AB. Nemlig fordi det nederst på siden står hvem som leser dette emnet akkurat nå. Kan være lett å legge to og to sammen da, av og til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sidelinjen:

Spis Bestemor! Ikke vent til jeg kommer.

Finn tegnsettingsfeilen.

Jeg synes den er sinnssyk morsom ;):)

Men hva er poenget med den siste setningen? Det holder vel å referere til "Spis Bestemor!" og at det skulle vært et komma der.

Kanskje du tenker på telegramklassikeren:

"Heng ham STOPP Ikke vent til jeg kommer STOPP", hvor første "STOPP" og "ikke" skulle ha byttet plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser folk skrive "sinnsyk"! Man kan være syk til sinns, ikke syk til sinn, så hvorfor så mange skriver det skjønner jeg ikke!

Anonym poster: 657aefdc9709f92d04a962d63b275aaa

Men man kan jo være syk på sinnet.

Anonym poster: 2bb093d70eb8e1ccfff82dbf79e130bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...