Gå til innhold

Er det dumt, som kvinne, og ikke ta sine forhåndsregler overfor menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinner, og som kvinner flest må jeg ta vare på meg selv.

Jeg må innrømme at jeg blir livredd om jeg går alene på ensomme, skumle steder og møter en mann både på dag og kveldstid ... Eller burde jeg stole blindt på alle? Er det slemt å forhåndsdømme alle menn på denne måten?

Jeg så en film i kveld. Det var en film som foregikk sent i vikingtiden/tidlig middelalder. Iløpet av filmen var det en kvinne som red på et åpet landskap og var engstelig og redd. Hun red på en hest, og mannen hennes var hardt skadet og lå over en annen hest som hun dro med seg.

Hun møtte en fremmed mann som hun ikke stolte på, og beskyttet seg med pil og bue, og passet hele tiden på å holde mannen på en viss avstand.

Til slutt endte det med at han overfalt henne på natten og prøvde å voldta henne, men heldigvis ble mannen hennes bedre og klarte å redde henne i siste liten.

Etter å ha sett denne filmen, følte jeg litt på hvordan det var å måtte beskytte seg selv hele tiden i gamle dager. Det var utrygt, og man kunne ikke stole på noen ... Og en kvinner uten en mannlig følge var nærmest et lett bytte om hun ikke kunne forsvare seg selv med våpen.

Idag føler jeg at man ikke har lov til å være skeptisk?

Er det ikke bedre å være litt for redd enn litt for godtroende?

Jeg ER faktisk redd når jeg møter en fremmed mann på et "skummelt" sted, og jeg er reddere for utenlendinger enn nordmenn, men samtidig ser man jo an personene, og man kan føle seg tryggere med en stabil afrikaner fremfor en ustabil nordmann.

Anonym poster: 2514ac02aa058f98be024fea3588c388

Videoannonse
Annonse
Gjest Cartman
Skrevet

Jeg har ikke noe imot kvinner, som "frykter" oss menn på kveldstid. Personlig liker jeg bedre kvinner som er litt mistenksomme, enn de som tror at den virkelige verden er som care bear verdenen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe imot kvinner, som "frykter" oss menn på kveldstid. Personlig liker jeg bedre kvinner som er litt mistenksomme, enn de som tror at den virkelige verden er som care bear verdenen :)

Så du har forståelse for at kvinner er redd for menn på visse steder? Du tar det ikke personlig? :)

• Liker 3
Gjest Søgni
Skrevet

Jeg har egentlig motsatt inntrykk av det du har, når du skriver at det ikke er lov å være skeptisk i dag. Med tanke på f.eks. debatt rundt overfallsvoldtekter osv., så er jo forholdsregler omtrent det eneste folk vil diskutere. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at det blir sett på som dumt å være skeptisk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lov å ta forhåndsregler?

Flytt til Oslo, så finner du ut at det er mer enn lov.

Det kommer alltid til å finnes potensielle overfallsmenn, og kvinner kommer alltid til å være lette ofre. Selvfølgelig skal man ikke være uforsiktig og naiv.

Anonym poster: c9513a1173d27d5aace6034652685298

Gjest Cartman
Skrevet

Så du har forståelse for at kvinner er redd for menn på visse steder? Du tar det ikke personlig? :)

Nei jeg tar det ikke personlig :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror noen profiterer på denne angsten. Og det er ikke trådstarter, eller jeg, eller noen andre her inne på KG.

Anonym poster: 87f17dc0a9f7c675c84dbb02a9fe7c43

Skrevet

Jeg er ikke redd. Jeg er sløv. Det er nok farligere. Angst er ett viktig forsvarsverktøy.

Et triks jeg tror er bra er å vandre med høy hastighet. Da rekker

ikke de skumle å å få kontakt med deg uten å løpe.

De får ikke engang tid til å tenke ut noe skummelt.

Og hvordan reagerer jeg på redde damer? Hvis jeg klarer å oppfatte at ei dame er redd for meg så passer jeg på å gå litt lenger unna, eller saktere, eller på andre sisen av gata eller noe, for å lette angspresset hennes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke stole blindt på noen, kan like gjerne være et kvinnfolk som plutselig bestemmer seg for å rane deg eller overfalle deg. Så noen forholdsregler må man jo ta uansett.

Men jeg har ikke tenkt å ta flere forholdsregler bare fordi de er menn. Jeg stoler på at så godt som de aller aller fleste menn vet at man ikke skal stikke kuken i damer som ikke har lyst.

Så jeg tar ikke noen ekstraordinære tiltak bare for å beskytte meg mot menn, annet enn de som er normalt vett liksom.

Anonym poster: f89ede743d3a0d502e12c0ff2688cff2

• Liker 2
Skrevet

Og hvordan reagerer jeg på redde damer? Hvis jeg klarer å oppfatte at ei dame er redd for meg så passer jeg på å gå litt lenger unna, eller saktere, eller på andre sisen av gata eller noe, for å lette angspresset hennes.

Jammen det kan jo ikke være sånn at vi som er menn skal gå og krype langs veggene og holde oss i skjul? Faktisk må kvinner forstå at vold er farligst for menn. Og det stort sett menn som blir overfalt. Når kvinner blir slått ned er det ofte i forbindelse med andre kvinnfolk eller at spetakkelet har provosert i lang tid.

Hva med normal folkeskikk da? Om jeg rusler rolig om natta på vår frelsers gravlund på vei hjem og funderer over livet så plutselig kommer det en jente løpende så jeg skvetter,- så skal hun være redd meg og jeg ikke være redd henne?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jammen det kan jo ikke være sånn at vi som er menn skal gå og krype langs veggene og holde oss i skjul? Faktisk må kvinner forstå at vold er farligst for menn. Og det stort sett menn som blir overfalt. Når kvinner blir slått ned er det ofte i forbindelse med andre kvinnfolk eller at spetakkelet har provosert i lang tid.

Hva med normal folkeskikk da? Om jeg rusler rolig om natta på vår frelsers gravlund på vei hjem og funderer over livet så plutselig kommer det en jente løpende så jeg skvetter,- så skal hun være redd meg og jeg ikke være redd henne?

Jeg snakker ikke om å krype langs veggene, men heller å tusle ett hakk mindre energisk. Prøve å vise ett uagressivt bevegelsesmønster. Normalt så hadde jeg vel neppe oppfattet situasjonen uansett, og dermed ikke vist spesielle hensyn.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Skrevet

Hvorfor mener du vold er farligst mot menn?

Om jeg ser en mann virke litt eh..mistenksom, tar jeg mine forholdsregler, som nøkler i hånden, går fortere til ett strøk hvor noen kan høre om jeg skriker osv.

Men ellers er menn bare vanlige folk som har like stor rett til å være ute:-)

Skrevet (endret)

Jeg tar det personlig, og synes det er kleint at en ikke skal kunne gå noen hundre meter i samme retning som en kvinne, når en skal til samme nabolaget uten at hun skal nærmest måtte begynne å jogge i stilasshæler med kjeften limt fast til mobilen.

Dessuten betrakter jeg deg som direkte dum, som kaster bort så mye energi på å være unødvendig redd. Lær deg heller hvordan du gjør en bevisst fortløpende risikovurdering av miljøet du beveger deg i, og folka rundt deg. 99,9% av menn driver nemlig ikke med overfallsvoldtekt, men ville snarere kommet ilende til unnsetning ved første vræl. Nja... 87% tror jeg vi sier. Du vil ved å se på folk, holdning, kroppsspråk og hva de faktisk gjør og hvor de retter sin oppmerksomhet, samt å vurdere topografien omkring deg lett kunne foreta kvalifiserte valg basert på fornuft, ikke redsel. Situation awareness, som det heter på "nynorsk".

Endret av Kamikatze
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det personlig, og synes det er kleint at en ikke skal kunne gå noen hundre meter i samme retning som en kvinne, når en skal til samme nabolaget uten at hun skal nærmest måtte begynne å jogge i stilasshæler med kjeften limt fast til mobilen.

Dessuten betrakter jeg deg som direkte dum, som kaster bort så mye energi på å være unødvendig redd. Lær deg heler hvordan du gjør en bevisst fortløpende risikovurdering av miljøet du beveger deg i, og folka rundt deg. 99,9% av menn driver nemlig ikke med overfallsvoldtekt, men ville snarere kommet ilende til unnsetning ved første vræl. Nja... 87% tror jeg vi sier. Du vil ved å se på folk, holdning, kroppsspråk og hva de faktisk gjør og konsentrerer seg om samt vurdere topografien omkring deg lett kunne foreta kvalifiserte valg basert på fornuft, ikke redsel. Situation awareness, som det heter på "nynorsk".

Kleint kanskje. Men når man har perioder hvor det skjer en overfallsvoldtekt i uka i samme område over tid, vil det være sånn. Slike perioder har det vært i alle de store byene i Norge. Det er en reell fare. Det er ikke rart jenter er redde.

Jeg har to venninner som ble overfalt av en mann med finlandshetter med noen ukers mellomrom (de kom seg heldigvis unna). Disse episodene ble anmeldt, men gikk ikke ut i media, så er nok mange flere overfall enn vi vet om.

De gangene jeg går ute etter midnatt, er jeg redd for alt som beveger seg.

Anonym poster: 1fd26b937426c2f77002cff4fb28d4a5

• Liker 1
Skrevet

Men. Skal man fordi man er kvinne ikke lov til å bli redd da? Neida du skrev ikke det Kami.

Jeg synes ikke menn skal være redde for å skremme kvinner unintended Heller (jeg kan visst ikke skrive ordentlig norsk synes mobilen)

Og ja- jeg vet innlegget var rettet mot Ts men ble bare litt irritert av å lese:-)

Tror egentlig vi er enige- la oss vandre rundt i fred og fordragelighet, og før man føler seg utsatt- vurder miljøet.

Skrevet

Ta taxi om nødvendig! :-)

Gjest Cartman
Skrevet

Dessuten betrakter jeg deg som direkte dum, som kaster bort så mye energi på å være unødvendig redd. Lær deg heller hvordan du gjør en bevisst fortløpende risikovurdering av miljøet du beveger deg i, og folka rundt deg. 99,9% av menn driver nemlig ikke med overfallsvoldtekt, men ville snarere kommet ilende til unnsetning ved første vræl. Nja... 87% tror jeg vi sier. Du vil ved å se på folk, holdning, kroppsspråk og hva de faktisk gjør og hvor de retter sin oppmerksomhet, samt å vurdere topografien omkring deg lett kunne foreta kvalifiserte valg basert på fornuft, ikke redsel. Situation awareness, som det heter på "nynorsk".

Hvis en dame blir redd, så driver hun ikke med risikovurderinger. Blir man redd, så tenker man ikke normalt. Skjønner ikke hvorfor vi menn skal ta dette personlig. Hvis en ukjent person er redd for meg uten grunn, så synes jeg synd på vedkommende og ikke noe mer enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinner, og som kvinner flest må jeg ta vare på meg selv.

Jeg må innrømme at jeg blir livredd om jeg går alene på ensomme, skumle steder og møter en mann både på dag og kveldstid ... Eller burde jeg stole blindt på alle? Er det slemt å forhåndsdømme alle menn på denne måten?

Jeg så en film i kveld. Det var en film som foregikk sent i vikingtiden/tidlig middelalder. Iløpet av filmen var det en kvinne som red på et åpet landskap og var engstelig og redd. Hun red på en hest, og mannen hennes var hardt skadet og lå over en annen hest som hun dro med seg.

Hun møtte en fremmed mann som hun ikke stolte på, og beskyttet seg med pil og bue, og passet hele tiden på å holde mannen på en viss avstand.

Til slutt endte det med at han overfalt henne på natten og prøvde å voldta henne, men heldigvis ble mannen hennes bedre og klarte å redde henne i siste liten.

Etter å ha sett denne filmen, følte jeg litt på hvordan det var å måtte beskytte seg selv hele tiden i gamle dager. Det var utrygt, og man kunne ikke stole på noen ... Og en kvinner uten en mannlig følge var nærmest et lett bytte om hun ikke kunne forsvare seg selv med våpen.

Idag føler jeg at man ikke har lov til å være skeptisk?

Er det ikke bedre å være litt for redd enn litt for godtroende?

Jeg ER faktisk redd når jeg møter en fremmed mann på et "skummelt" sted, og jeg er reddere for utenlendinger enn nordmenn, men samtidig ser man jo an personene, og man kan føle seg tryggere med en stabil afrikaner fremfor en ustabil nordmann.

Media lever av å svartmale menn. Frykt og spenning selger. Les vestelig historie, ingen kvinner har hatt så beskyttende menn noen sinne og kvinner er langt tryggere for menn enn menn selv er. Menn har langt større grunn til å frykte falske voldtetksanklager enn kvinner har til å bli voldtatt. Ro deg ned, du er hysterisk.

Anonym poster: 0150186784ba101b11e78720a3e6f6ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Media lever av å svartmale menn. Frykt og spenning selger. Les vestelig historie, ingen kvinner har hatt så beskyttende menn noen sinne og kvinner er langt tryggere for menn enn menn selv er. Menn har langt større grunn til å frykte falske voldtetksanklager enn kvinner har til å bli voldtatt. Ro deg ned, du er hysterisk.

Anonym poster: 0150186784ba101b11e78720a3e6f6ec

Hvorfor blir kvinner advart mot å drikke for mye, og kle seg for utfordrende? Er det helt unødvendig?

Anonym poster: 1fd26b937426c2f77002cff4fb28d4a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...