Gå til innhold

Star trek , blir det virkelig en gang ?

Gjest kimhan92

Anbefalte innlegg

folk påsto en gang at vi alldri ville bryte lydmuren også.

og jo, jeg trur vi en gang vil kunne reise i verdensrommet, men trur vel neppe det blir i våres leve tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det er en tankefeil å mene at fordi noen avviste at x ville hende, men det alikevel ble en realitet, så er all fremtidsoptimistiske eventualiteter garanterte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er en tankefeil å mene at fordi noen avviste at x ville hende, men det alikevel ble en realitet, så er all fremtidsoptimistiske eventualiteter garanterte. :)

helt enig, poenget var vel mer at mann ka sjelden spå fremtiden, ikke at siden vi brøyt lydmuren selv om alle som "kunne" noe om det sa det var umulig, betyr at alt de proffe sier er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "orders of magnitude" mye lettere å fly, bryte lydmuren, konstruere et Internett enn det er å komme seg ut i verdensrommet (sannsynligvis med målet om å befolke en annen planet x lysår unna). Problem #1 er for eksempel å få til et økonomisk paradigme på jorden som er bærekraftig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

Jeg har aldri følgt med på Star Trek, men jeg har hørt at det fins en maskin i Star Trek, som lager en varm kopp te o.l ut av "intet". Dette vil sannsynligvis bli mulig i virkeligheten med 3D-printere i fremtiden. En 3D-printer i dag, kan faktisk bygge et hus i full skala. Etterhvert vil den kunne lage det meste. F.eks en varm kopp te.

Endret av Snoken-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at man ikke kan avskrive muligheten av at vi en gang kan bevege oss bort og finne nye planeter og leve på, utifra hva vi nå kan og vet. blir nesten som når de på slutten av 1800 påsto at nå var alt som kan bli oppfunnet allerede oppfunnet.

ang økonomi, ser du på startrek så er jo noe av poenget at de ikke lengre har en økonomi, og hverken du eller jeg kan spå hvordan ting er om 100-200 år eller mer, mulig vi er utryddet da, men muligheten er også at vi er på vei bort her i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri følgt med på Star Trek, men jeg har hørt at det fins en maskin i Star Trek, som lager en varm kopp te o.l ut av "intet". Dette vil sannsynligvis bli mulig i virkeligheten med 3D-printere i fremtiden. En 3D-printer i dag, kan faktisk bygge et hus i full skala. Etterhvert vil den kunne lage det meste. F.eks en varm kopp te.

Det er dette som plager meg med fremtidsoptimisme. Det vil skje. Aldri kanskje, muligens. Kritisk tenking om hvordan verden egentlig fungerer (verdikjeden for matproduksjon for eksempel) uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En replikator. Det er en variant av transportørene som brukes i Star Trek for å forflytte folk mellom romskip og bakken. Transportøren reduserer personen til et datamønster og sender det til en hvilken som helst destinasjon, der vedkommende rematerialiserer seg i den samme tilstanden som han hadde da han ble oppløst og analysert ved "avgang". Replikatoren gjør i prinsippet det samme. Morsom vri på problemet "Hvordan skal vi ha plass til mat og vann for tusenvis av mennesker som reiser gjennom rommet i årevis"?

Svaret er selvsagt: "Vi trenger bare noen gram antimaterie og en replikator."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at man ikke kan avskrive muligheten av at vi en gang kan bevege oss bort og finne nye planeter og leve på, utifra hva vi nå kan og vet. blir nesten som når de på slutten av 1800 påsto at nå var alt som kan bli oppfunnet allerede oppfunnet.

ang økonomi, ser du på startrek så er jo noe av poenget at de ikke lengre har en økonomi, og hverken du eller jeg kan spå hvordan ting er om 100-200 år eller mer, mulig vi er utryddet da, men muligheten er også at vi er på vei bort her i fra.

Star Trek er ren kommunisme. Alle yter etter evne og får etter behov. Og ingen mangler noe som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

replikatoren lager vel ikke noe som helst ut av intet, bruker et eller annet stoff du finner på enkelte planeter.

selv om jeg trur vi en gang vil kunne reise rundt i rommet, så er det ikke alt i star trek som er like sansynlig vi vil klare trur jeg.

og fry, om du i 1948 hadde påstått at vi ville ha plantet flagg på månen, sende opp satelitter som kunne ta bilder av ditt hus fra verdensrommet, sendt radiostyrte farkoster til mars osv osv, så ville vel folk le av deg, og fortalt deg at det bare var tull pga div ting, vel tenkte alle som deg ville vi fremdeles bod i huler og bært på klubber vel, " nei ikke drømm om ting vi ikke klarer enda" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som plager meg med fremtidsoptimisme. Det vil skje. Aldri kanskje, muligens. Kritisk tenking om hvordan verden egentlig fungerer (verdikjeden for matproduksjon for eksempel) uteblir.

"Fremtidsoptimisme"? Det hadde vært veldig kjekt om det var mulig å materialisere alle slags fysiske gjenstander fra ren energi (hva nå det måtte være) og uten å gå veien om å melke kyr og slakte kyllinger. Men det er ingen som ser på Star Trek som tror at hverken transportører eller replikatorer vil bli virkelighet en dag. De er bare lek med ideen om at alt kan være mulig. Ganske så harmløs moro, og ikke noe annet.

Men når det er sagt, så tror jeg at jeg foretrekker fremtidsoptimisme fremfor fremtidspessimisme når som helst. De eneste gangene jeg syns fremtidspessimisme har noe for seg, er i dystopiske dataspill av typen Fallout 3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Star Trek er ren kommunisme. Alle yter etter evne og får etter behov. Og ingen mangler noe som helst.

i startrek tokk de en drømm, og reise og utforske steder hvor intet menesker før osv osv, og tilpasset alt så det skulle se mest mulig reelt ut, som du sier, hvordan ha mat og drikke til alle? jo vi later som de har en dings som lager det.

hvordan forklare avstandene de må ferdes siden lysfart blir for sakte? jo vi kaller det warp-drive og sier de da kan fly i flere millioner kmt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, "orders of magnitude" mye enklere. Resten av innlegget ditt vet du hva jeg synes om.

Hadde ikke billioner tonn verdt med plantemateriale for 150 millioner år siden blitt til hydrokarboner ville det ikke hjulpet hvor innovativt mennesket kan være. Dessverre ødsles mesteparten av oljen bort på 1.5 tonn kjøretøy som frakter 75kg~ mennesker i snitt hvor energitapet og energiforbruket er helt uproporsjonalt og ubærekraftig stort. Hadde man hatt en helhjertet, enhetlig strategi for hvordan vi skal komme oss ut i verdensrommet, uten alle tenkelige distraksjoner som kabel-tv, mote og forbrukermentalitet generelt skaper og ikke kastet bort 1 av 2 billioner utvinnbare fat oljeekvivalenter på tøys skulle jeg vært mer optimistisk. Dessverre, slik er ikke verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i startrek tokk de en drømm, og reise og utforske steder hvor intet menesker før osv osv, og tilpasset alt så det skulle se mest mulig reelt ut, som du sier, hvordan ha mat og drikke til alle? jo vi later som de har en dings som lager det.

hvordan forklare avstandene de må ferdes siden lysfart blir for sakte? jo vi kaller det warp-drive og sier de da kan fly i flere millioner kmt

Vel, Warp drive er faktisk ikke så sinnsykt som det høres ut. Det dreier seg om en manipulasjon av romtiden og er visstnok teoretisk mulig. Til forskjell fra replikatorene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fremtidsoptimisme"? Det hadde vært veldig kjekt om det var mulig å materialisere alle slags fysiske gjenstander fra ren energi (hva nå det måtte være) og uten å gå veien om å melke kyr og slakte kyllinger. Men det er ingen som ser på Star Trek som tror at hverken transportører eller replikatorer vil bli virkelighet en dag. De er bare lek med ideen om at alt kan være mulig. Ganske så harmløs moro, og ikke noe annet.

Men når det er sagt, så tror jeg at jeg foretrekker fremtidsoptimisme fremfor fremtidspessimisme når som helst. De eneste gangene jeg syns fremtidspessimisme har noe for seg, er i dystopiske dataspill av typen Fallout 3.

Ja, harmløs moro. Selv tror jeg den eneste måten alle på jorden skal få leve som vestlige og oppleve reiser i universet er hvis vi får til en slags global virtuell verden à la The Matrix. Folk sitter plugget inn hele tiden og får mat med sonde eller lignende. Da er det eneste man må tenke på vedlikeholdet av dette systemet og mat til de etter hvert ganske skrøpelige kroppene som sitter tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, harmløs moro. Selv tror jeg den eneste måten alle på jorden skal få leve som vestlige og oppleve reiser i universet er hvis vi får til en slags global virtuell verden à la The Matrix. Folk sitter plugget inn hele tiden og får mat med sonde eller lignende. Da er det eneste man må tenke på vedlikeholdet av dette systemet og mat til de etter hvert ganske skrøpelige kroppene som sitter tilkoblet.

Det hadde sikkert løst en del problemer. Hjernen er alene, uansett, og virkeligheten er bare så virkelig som man tror at den er. Maskinene vil ta vare på oss så lenge de får tappe oss for strøm og varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overbefolkning,

Dette er en totalt utdatert ide. Erfaring viser jo heller klart at utvikling bremser befolkningsvekstengnske kraftig, og veksten er helt under kontroll både i Europa, Amerika, Kina og flere andre steder i Asia. Ja, tilogmed i Tyrkia, Mexico, Iran og Algeria har veksten for alvor begynt å komme under kontroll.

Virker heller som du er av den typen som synes at "alt går til helvete" holdningen er litt tøff.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker heller som du er av den typen som synes at "alt går til helvete" holdningen er litt tøff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en totalt utdatert ide. Erfaring viser jo heller klart at utvikling bremser befolkningsvekstengnske kraftig, og veksten er helt under kontroll både i Europa, Amerika, Kina og flere andre steder i Asia. Ja, tilogmed i Tyrkia, Mexico, Iran og Algeria har veksten for alvor begynt å komme under kontroll.

Verden er overbefolket selv om veksten i prosent går ned. Det er en tilvekst hvert år på 14 ganger Norges befolkning. Alle disse skal ha mat, vann, klær, sko og annet. 7 milliarder mennesker er sannsynligvis 6 milliarder fler enn jorden kunne klart å holdt oppe over tid. Mener du det er helt OK fordi det er postulert at befolkningen i absolutte antall vil gå ned i 20xx? Hva hjelper det hvis vi går fra 9 milliarder i 20xx (jeg tror at det ikke er en sjans i havet at det noensinne blir så mange takket være andre begrensende faktorer, men det er nå engang så) og nedover med noen millioner i året inntil vi er tilbake til dagens sum i 21xx når det er mange milliarder for mange allerede i dag?

Nei, det er ikke en tøff holdning, men jeg mener at det jeg observerer ute i verden er i tråd med en slik overbevisning. I stedet for å angripe meg personlig får du fremme noen argumenter for ditt ståsted.

Endret av fry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...