Gå til innhold

I forhold til!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oh yes! Det store nye. Er det noe der ute, som vet hva de prater om, som kan forklare meg nøyaktig hvortid dette skal brukes. Er desverre en av de som bruker dette litt for mye i daglig tale, unngår det ganske greit når jeg skriver.

Sånn jeg tenker burde dette kun brukes når man prater om to forskjellige ting, og ser de opp i mot hverandre på en eller annen måte. Altså, fordeler med f.eks rød vegg i forhold til blå vegg?

Jeg synes taco smaker mye bedre med cola, i forhold til taco med fanta.

Er jeg helt på bærtur med bruken, eller blir dette rett?

Poster anonymt for en gangs skyld :P vil ikke at dere skal sjekke opp alle kommentarene jeg har skrevet før.

Anonym poster: a5f6dd5fa05967dbec89c524c2f5b461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også veldig på akkurat dette :grine: Jeg er veldig opptatt av språk, så det må jeg kunne!

Noen må komme inn her og lære oss :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare når man skal sammenligne noe. Man kan jo ofte bytte ut "i forhold til med", "sammenlignet med". Om man ikke kan det, er det sannsynligvis ikke riktig bruk. Men se her:

http://www.sprakrad....Forholdsregler/

Haha, den var morsom :fnise: Takk! Men det er fortsatt vanskelig i forhold til å bruke dette i det daglige....neidaaaaaa :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, den var morsom :fnise: Takk! Men det er fortsatt vanskelig i forhold til å bruke dette i det daglige....neidaaaaaa :danse:

Ding, ding, ding, ding - feil bruk! Hehehe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, "i forhold til" betyr ikke "i forholdet mitt til". Jeg tror det er der misforståelsen kommer fra, at det høres ut som en relasjon når man bruker ordet "forhold". Egentlig er det nærmere matematisk "målt opp mot".

Bare husk på at det må være to ting som sammenlignes, ikke to ting som bare har et forhold til hverandre. Det er ikke slike "forhold", relasjoner eller bekjentskaper, det er snakk om.

Anonym poster: 9bffb992776ce3d8b1e8a39e22f86c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bruker "i forhold til" når de mener for eksempel "med tanke på".

Og dette er altså helt feil, i samtlige tilfeller.

"Det går bedre nå i forhold til hvordan det gikk i april i fjor" derimot, er en sammenligning.

Og Cola med taco er bedre i forhold til Fanta med taco, ja.

Litt tungvint måte å si det på kanskje "Jeg syns Cola smaker bedre enn Fanta" er hakket lettere, men ja; det er en sammenligning og dermed er ikke "i forhold til" direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Folk bruker " i forhold til" som "med tanke på" eller "med hensyn til" o.l ja.

Når noen sier "det er godt med cola i forhold til taco", betyr det at det er bedre med cola sammenlignet med taco, ikke at det er godt å drikke cola når man spiser taco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Forholdssyken, uff, jeg er hardt rammet selv! Det var en medstudent som påpekte det, og nå arresterer jeg meg selv flere ganger daglig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...