Gå til innhold

Er dette greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tynn og spinkel 2 åring som ikke er særlig glad i mat. Han kan fint gå hele dagen uten mat om han får bestemme. Så nå til frokosten tok han en bit og ville ikke ha mer. Jeg satte som krav at han skal spise en halv liten skive.Men, så langt bare sitter han der.Skal jeg fortsette å stå på mitt, eller må jeg gi meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal gi deg. Du kan bestemme hva han skal spise, og han bestemmer hvor mye han skal spise.

Du mener vel ikke at han har sittet ved frokostbordet i timesvis?

• Liker 3
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Måltid var ferdig etter 40 min. Da hadde han spist 1/2 skive. Men, jeg om dette blir helt feil, så prøver jo noe annet.

Skrevet

Jeg har alltid vært ekstremt småspist. Og når moren min maste og prøvde å tvinge meg til å spise mer fikk jeg et utrolig dårlig forhold til mat. Til slutt forbandt jeg vel mat med mas, tvang og generelt dårlig stemning. Er nå godt voksen og har fremdeles et dårlig forhold til mat. Spiser bare fordi jeg må. Koser meg ikke med mat.

Prøv å gjør måltidene koselig og ikke tving han til å spise.

Skrevet

Det er jo det siste jeg vil. At han skal få et dårlig forhold til mat. Syns det er vanskelig.

Skrevet

Forstår det er vanskelig. Mamma ble ganske frustrert til tider. Og nå har jeg en liten gutt som og er tynn og småspist, så jeg ser begge sider. Men noen er bare tynne og småspiste.

Det gjør er som sagt å fokusere på at vi har det koselig i matsituasjoner. Så går det seg som regel til:-)

Skrevet

Har en tynn og spinkel 2 åring som ikke er særlig glad i mat. Han kan fint gå hele dagen uten mat om han får bestemme. Så nå til frokosten tok han en bit og ville ikke ha mer. Jeg satte som krav at han skal spise en halv liten skive.Men, så langt bare sitter han der.Skal jeg fortsette å stå på mitt, eller må jeg gi meg?

Det er ikke lurt å tvinge i barn mat. Mange barn liker ikke brød. Har du prøvd å gi ham annen frokost i stedet? Youghurt, frokostblanding, middagsrester ...

AnonymBruker
Skrevet

Ellr smoothie som du har fryst ned i slike isformer? Da får han en god frokost, mens han tror han spiser is :)

Anonym poster: 7a1a01b88e5ae987468f47fc4838207e

Skrevet

Han er veldig kresen, så han liker ikke så mye. Men, han liker yoghurt og banan da. Er det nok med en youghurt til frokost da? Evt banan + youghurt?

Skrevet

En ting jeg har funnet ut er at når jeg lar sønnen min selv styre hvor mye han vil spise, så spiser han mer. Ofte spiser han bare et par biter til frokost. Men utover dagen kjenner han da at han blir skikkelig sulten og da spiser han mer. Jeg hadde sikkert gått for youghurt og banan til frokost. Plutselig vil han kanskje ha mer:-)

Skrevet

Han er veldig kresen, så han liker ikke så mye. Men, han liker yoghurt og banan da. Er det nok med en youghurt til frokost da? Evt banan + youghurt?

Det syns jeg så absolutt.

De får i seg det de trenger i sum...

Bare sørg for at det er en lystig stemning rundt måltider.

Og det er lov å bruke litt bestikkelser.

"2 biter til, så skal Mamma danse" ...eller annet tull han forstår da!

:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også en tynn og småspist 2åring, men tar det helt med ro. Vil han ikke spise, nei da er han ikke sulten. Ingen sulter ved matbordet. En gang må han jo spise og så lenge han har energi så går det fint. Jeg har ei svigersøster som maser mye om spising med sitt barn og det barnet er hvertfall småspist. Mas og spisepress skaper et dårlig forhold til maten.

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange gode råd og svar :) Han liker brødskiver, det vet jeg, men frokosten har alltid vært vanskelig. Prøver på ny frisk i mårra. Får tilby han youghurt/banan om han ikke vil ha brød. Og ha is i magen om det ikke går ned noe særlig. Men, jeg må innrømme det er vanskelig å se på at han tar bare to biter. Hadde han hatt litt mer å gå på, så tror jeg det hadde vært lettere.

Skal følge med på om han spiser mer utover dagen om frokosten blir dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er mulig så sniker du litt musli, korn el lignende i youghurten.

Anonym poster: 1815a875e5fb41a95361222b341b0a82

• Liker 1
Skrevet

Bak noe. Vi fikk omtrent ikke i toåringen brødmat før vi introduserte muffins og horn. Grove, naturligvis, med godsaker som ost og skinke inni er for eksempel veldig populært. Periodisk har kveldsmaten vært supersunn pizza, av grov bunn, og med hjemmelaget saus der det er most inn grønnsaker. Det er faktisk så godt at vi voksne ønsker oss det av og til. La toåringen være med å velge topping og legge det på selv. Å være med på matlaging skjerper appetitten. Som et resultat av alle godsakene, har vi nå en toåring som også gjerne spiser helt vanlig brødmat. Selv kjedelig butikkbrød. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det forresten greit å si for eks. at "du skal få se barne TV når du får spist to biter til" eller som hun over her sa "spis to biter til så skal mamma danse" for eks.

Er det lov å lokke litt med sånne ting?

Noen ganger så lurer jeg på om han ikke spiser fordi han bare er vrang eller om det er fordi han ikke er sulten.

Skrevet

Det er en uting at man skal presses til å spise.

Noen får et veldig dårlig forhold til mat, andre igjen får problemer med å holde vekta fordi de er oppdratt til at alt på tallerkenen skal spises opp.

Når det gjelder frokost så er det slettes ikke uvanlig at man ikke orker å spise så mye, mange barn og voksne har det sånn.

Husker at jeg nesten aldri ville ha frokost, pakket maten inn i papir og kastet den når mamma ikke så på. :P

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke vær så bekymret for dette med maten til 2 åringen din. Det er ganske vanlig at barn er småspist i den alderen. Mine to var det også, kunne gå dager da de bare ville ha småbiter av mat. Men dette vokser de av seg - garantert. I dag er mine to tenåringer, med stoor appetitt. Husk å aldri tvinge barn til å spise, all tvang virker mot sin hensikt. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Er det forresten greit å si for eks. at "du skal få se barne TV når du får spist to biter til" eller som hun over her sa "spis to biter til så skal mamma danse" for eks.

Er det lov å lokke litt med sånne ting?

Noen ganger så lurer jeg på om han ikke spiser fordi han bare er vrang eller om det er fordi han ikke er sulten.

Ingen barn sulter seg frivillig. Han er ganske enkelt ikke sulten.
Skrevet

Nei, han er vel kanskje ikke sulten da. Syns det virker som om han aldri blir sulten innimellom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...