AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Jeg har en balkongveranda på ca 16 kvm som jeg skal ordne på nå fremover. Vil ha det litt hjemmekoselig der, slik at det blir et hyggelig sted jeg vil tilbringe tid på Har til nå et grønt underlag over hele, en sittegruppe (bord + stoler) og skal kjøpe en grill. MEN, hva mer kan jeg gjøre for å få det fint? Noen blomster/planter kanskje? Jeg har virkelig IKKE peiling på dette. Er min første leilighet med såpass stor balkong, så jeg vil virkelig ha det koselig der ute Anonym poster: 44d15e0ad9e4cf2a923298d82d146e83
sauen87 Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Hei :-) Jeg syns det er kjekt å ha noen spiselige planter på balkongen, f.eks jordbær. Da kan du jo kjøpe en jordbærkrukke ala denne Eller du kan ha en krydderhylle, f.eks en sånn som dette. En solstol er jo alltid kjekt å ha. Jeg syns Baden Baden er den beste, utrolig behagelig å ligge i
Eirasi Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Balkongkasser er fint, gjerne slike i tre, da de i plast ikke akkurat er så lekre. Men om du har hengende sommerblomster, fx surfina så vil de dekkes. Disse blomstrer hele sommeren gjennom, må bare knipe av visne blomster. Men de tåler ikke uttørking og blir stygge av regn. Lobelia er et mer "hardført" alternativ når det gjelder regn. Krukker som henger på veggen er også ypperlig for slike sorter, i tillegg til verbena og eføy. Kan gjerne mikse sorter. Hva med en klatrende plante i en krukke hvor du setter nedi espalier. Klematis fins i utallige varianter og er for det meste lettstelte. Om du liker duftende så anbefaler jeg lavendel og gjerne en remonterende busk eller stammerose. Du får roser både med og uten duft. Bare pass på herdighetssoner når du kjøper planter. De fleste lokale gartnerier tar uansett inn sorter som skal fungere i det miljøet, men kan være lurt å dobbelsjekke litt. Nrk har en fin planteside hvor du kan søke etter type plante, solbehov, vind, herdighet osv. Dersom du vil ha noe der hele året går det også an å ha vintergrønne planter i potter, som minithuja o.l. Ellers vil jeg anbefale å ha noen lykter, kanksje en i en krok fra vegg, et par på bord/gulv. Når det blir litt mørkere på kvelden på sensommeren er det utrolig koselig med litt levende lys. Puter og pledd i favorittfargene gjør det jo også hjemmekoselig. Ikke vær redd for å pynte litt med ting du liker, så lenge det tåler å stå ute.
Gjest Kjærleik Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 (endret) Så mange flotte tips dere har kommet med, kjempefint! En slik krydder/urtehylle virket litt spennende. Jeg er glad i å lage mat, så kanskje jeg skal vurdere noe slikt? Har et par lykter også, og de har jeg tenkt til å bruke. Er svært glad i levende lys. Det gjør mye med stemningen! Glemte helt å nevne det Jeg er litt redd for at for mye blomster skal tiltrekke insekter (livredd!), og for sterke lukter kan jeg dessverre ikke ha pga sykdom. Men, kan falske blomster og planter være et alternativ for å fylle opp litt? Har selvsagt tenkt til å ha ekte også altså. Har kanskje lyst til å ha en slik sittegruppe i rotting i tillegg til spisegruppen.. Blir det litt mye? Tenker da en slags sofasak som man kan krølle seg oppi.. Skal se litt på puter og pledd også, takk for tips ...Jeg er trådstarter, var visst anonym istad. Endret 5. april 2013 av Kjærleik
Gjest Dianna Skrevet 5. april 2013 #5 Skrevet 5. april 2013 Urtehylle var en god idé, synes jeg! Jeg har også funnet små griller hos Clas Ohlson og House Doctor som er fine, fargerike og ikke koster så mye. Kjekt å ha hvis man har mulighet til å grille. Ellers enig i at (iallfall et par solstoler) og et lite bord er fint, enten i farger eller i tre. Selv er jeg veldig glad i å bruke uteplassen også på høsten, så skinnfeller/tepper og et hav av fargerike puter er et must! Behagelig også nå før det blir kjempevarmt om våren. Personlig synes jeg sånne verandakasser er superharry, og unngår det for en hver pris, men her er vi nok forskjellige. Jeg er veldig glad i små trær, og har et sånt på balkongen. Synes også at et teppe/en fillerye i friske, fargerike farger er fint.
Eirasi Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Er jo såklart en smakssak når det gjelder balkongkasser Selv likte jeg det ikke før jeg hadde det selv. Insekter vil det som regel være uansett, men det fins vel enkelte planter som er mer populære enn andre. Planter som ikke blomstrer kan jo gå. Det fins mange flotte grønne planter, busker og trær. Sofagruppe støtter jeg. I det minste en sofa eller benk. Gjerne med et saueskinn og myke gode pledd. Godt å krype oppi med en kaffe, øl, glass vin eller hva du nå vil ha
Gjest Kjærleik Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Er jo såklart en smakssak når det gjelder balkongkasser Selv likte jeg det ikke før jeg hadde det selv. Insekter vil det som regel være uansett, men det fins vel enkelte planter som er mer populære enn andre. Planter som ikke blomstrer kan jo gå. Det fins mange flotte grønne planter, busker og trær. Sofagruppe støtter jeg. I det minste en sofa eller benk. Gjerne med et saueskinn og myke gode pledd. Godt å krype oppi med en kaffe, øl, glass vin eller hva du nå vil ha Er ikke så begeistret for de typiske verandakassene som henger på rekkverket, men blomster i potter og busker og planter liker jeg godt. Kanskje finne et slags lite stativ som henger på den ene kortveggen og lage krydder i potter som et alternativ til krydderhylla? Det skal ikke stå på mulighetene i alle fall! Ja, tenker noe sofa/benk-lignende. Vurderer å kanskje snekre sammen en selv? Da vil den nesten bli L-formet, og sammen med puter og pledd ikke koste allverdens. En L-formet sofa vil jo fort komme på noen tusen.. Ja, det var nettopp det jeg tenkte også
Sugerøret Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Klematis er det mange av og de lukter ikke-tiltrekker seg derfor ikke insekter Krydder urter er jo en ting,du kan finne mange forskjellige planter som ikke har alt for sterk lukt. Kommer litt ann på hvor mye lys /skygge du har. Og om du har mulighet til å forhindre at plantene drukner OM det skulle bli en regnfull vår og sommer Jeg fant dette bildet på nett, http://boligdrom.bloggr.no/files/2011/09/Blomster.jpg Kjempeflott det til venstre.Mange muligheter der.Disse trappene kan en fylle med mange planter. samt fra ikea ,http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90226698/ bokser du kan henge på andre større potteskjulere,verandarekkverk osv. Anbefaler deg å ta en tur innom Hagepraten,der får du mange tips ! http://www.hagepraten.no/index.php?sid=1194d5a3e779abdeda5e337e786ffd78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå