Gå til innhold

Hund med vondt øre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund som er 10-11 mnd, og siden han var rundt 4 mnd har han hatt problemer med det ene øret.

Han har spisse stående ører, og med noen måneders mellomrom henger det ene ned på siden og han plages tydelig av det. Det eralltid det samme øret som er vondt.

Når det er slik rister han veldig mye på hodet, drar siden av hodet mot gulv og vegger, klør seg mye og det er helt tydelig et problem for han. Han virker ikke noe slappere enn ellers.

Det kommer (for meg) helt plutselig. Han kan være helt fin på mandag, men når vi står opp på tirsdag henger øret hans og han plages veldig av det. Når han har det slik bruker vi ørerens for hunder, og da blir han helt fin i løpet av en-to dager.

Jeg kan ikke se noen sammengeng mellom hver gang han har ørevondt. I begynnelsen trodde jeg det var fordi han fikk vann i ørene i forbindelse med bading/leking i vann, men den teorien fallt i grus da vi sto opp med ørevondt i dag og han har ikke sett vann på ukevis.

Jeg har alltid gang prøvd å se ned i ørene hans, men kan ikke se noe.

Jeg har hatt ørerens på han i dag, så forhåpentligvis vil ha være bra i morgen. Har noen vært bortpå noe lignende?

Anonym poster: 48afb1eae5cd8ae2c5d7527de1a6eb3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Det lukter ikke noe vondt av øret hans heller.

AnonymBruker
Skrevet

Dra til dyrlegen. Det kan være alt mulig rart.

Bikkja mi klarte det samme en gang og da hadde gress klarte å sette seg fast inne i øret hans.

Anonym poster: 1b432355d1fcd41d973586bde49cb3e8

Skrevet

Ville tatt hunden med til veterinær og fått den undersøkt og tatt noen prøver. Kan være øremidd, sopp, ørebetennelse eller lignende.

Skrevet

Kommer det ut masse brunt når du renser øret? Det er typisk for betennelse.

Vi har hatt kronisk ørebetennelse her i gården og det trenger ikke gi sterke symptomer hele veien. Den blir vanskeligere å ta knekken på jo lengre hunden går med den. Øregangen er lang og smal, det er mye av den du ikke ser. Søk på "ear canal dog", så forstår du hva jeg mener.

Stikk til veterinær slik at øregangen kan sjekkes ordentlig. Om øret er betent, så er det viktig å rense godt før medisinen helles i, slik at den ikke blir liggende oppå "proppen" med verk.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg ringer dyrlegen i morgen :)

Hadde i rensevann for noen timer siden, og øret står allerede rett opp så det går hvertfall rette veien :)

Tusen takk for svar

Skrevet

Kan legge til at veterinæren min anbefaler å bruke masse ørerens når man renser. Spesielt når hunden er sår/har betennelse. Fyll øret med væske og gni godt så voks og verk løses opp.

Hvis ikke får man ikke løst opp alt og du skraper opp huden når du tørker med bommull. Ørevoks og skitt kan lage en sandpapireffekt sammen med papirer/bommullen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...