Gå til innhold

Reise til new York alene - tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg endelig bestilt meg tur til New York! :D

Drar i slutten av Mai og skal bo på et hotel like ved Times Square.

Siden jeg skal dra alene så vil jeg gjerne ha alt mulig av tips,"triks" og erfaringer om hva jeg bør gjøre/ikke gjøre. Hvordan man best og rimeligst kommer seg fra flyplassen til hotellet og andre praktiske tips , Samt gjerne tips om hva jeg bør få med meg der borte. Skal være der i 7 netter., og vil gjerne planlegge litt på forhånd, som den systematikeren jeg er.

Er ikke nødvendigvis ute etter bare turisttingene å gjøre der heller, da jeg ikke er så veldig turistaktig av meg (men noen ting bør jeg vel få med meg?). Ser litt for meg at jeg gjernen vil gjøre helt "vanlige" ting også. (trene, cafeer, gå rundt, evt. se på steder fra f. Eks kjente tv-serier osv.)

Alle tips taes imot! :)

Er det noe annet jeg må tenke på før jeg drar? Må jeg ha visum, hvor lenge må passet mitt være gyldig. Etc?

Anonym poster: 184e7baed6855e39f4908c81a6af565d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noen konkrete New York tips, men tenkte jeg skulle nevne at du ikke trenger visum, men du trenger ESTA, det må ordnes minst 72 timer før avreise. Det kan du lese mer om og få ordnet her. Passet må være gyldig i 6 mnd etter hjemreise.

God tur!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen konkrete New York tips, men tenkte jeg skulle nevne at du ikke trenger visum, men du trenger ESTA, det må ordnes minst 72 timer før avreise. Det kan du lese mer om og få ordnet her. Passet må være gyldig i 6 mnd etter hjemreise.

God tur!

Åh, takk! Da må jeg får ordnet det etterhvert. :)

Anonym poster: 184e7baed6855e39f4908c81a6af565d

Skrevet (endret)

Nå skal du bo nær Times Square så en spasertur opp og ned der er en opplevelse.

Du får prøve å få tatt deg en båttur ut til Frihetsgudinnen. Du kan ta heisen 77 etasjer opp i observation deck og se på utsikten. Du kan ta en tur i Central park eller shoppe på 5 avenue.

Sjekk om du kan være publikum i et tv show og så kan du om du vil bestille en dagstur i buss med guide.

Det blir litt turistaktig da men du kommer rundt på en enkel måte og få sett mye.

En tur på en musical er jo også gøy om du liker det.

Man kan kjøpe rimeligere restbilletter en plass på Times Square( spør på hotellet).

Når det gjelder å komme seg fra flyplassen og inn til byen så har jeg bare brukt drosje til dette men det går sikkert bra med buss og tog. Sjekk internett over transport fra flyplass. Ellers så er de veldig behjelpelig når du spør.

http://www.ticketservice.no/ts/event/cgi-bin/show_events_for_city.cgi?adults=1&availability=yes&basket_check=WOVTD&basket_id=10819922&ci_4_1_dh_dest_id=131001&ci_4_1_end_date=2014-04-05&ci_4_1_start_date=2013-04-05&combo_id=4&combo_item_id=4&dh_dest_id=131001&end_date=2014-04-05&gclid=CJnP5oTssrYCFcF6cAodUQEAXA&package_friend=1&section=event&source=ppc_ts_adwds_Event_ZZ_BMMGUD%20%7C%20Days%20Out_New%20York_sightseeing%20new%20york_Broad&start_date=2013-04-05&passed_cgi=,pre_search.cgi,redir_to_page.cgi,create_primitive_basket.cgi

Her er en link som jeg har benyttet meg av og forhåndsbestillt når vi skulle dit.

Endret av caroprins
Skrevet

Hei!

Anbefaler forumet på tripadvisor, jeg fant masse nyttig informasjon der før min solo- tur til New York i høst.

Tilfeldige tips:

- Å reise kollektivt fra flyplassen er lett (tog + metro). Finn ut hvilken tbane som er nærmest hotellet ditt, og søk på tripadvisor for konkrete tips :-)

- Tbane er tingen. Kjøp et syvdagers pass, så har du full frihet.

- Det er generelt veldig lett å finne fram, men en guidebok kan være lurt - det er så endeløst mye å se og gjøre.

- Tur over Brooklyn bridge er fint, ta tbanen over og gå tilbake.

- Hvis du vil på ground zero memorial site'n, merk at du må bestille adgangsbevis på internett senest to dager før. Det var sånn i høst ihvertfall.

- For utsikt, er Rockefeller center (top of the rock) finere enn Empire...

- Gode sko er et must! ;-)

- Pass deg for bed bugs...

Kos deg med planlegging, og god tur! New York er en herlig by!

• 4 uker senere...
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Du må gi oss en update her når du har vært i NY. Lurer på hvordan det er å reise dit alene, har litt lyst til det selv. :-) Spennende!!

Skrevet

Vi tok buss inn til sentrum fra Newark, hvis det er der du lander. Stopper blant annet på Times Square og Grand Central Station. Kjøper du tur/retur billett blir det litt billigere. :jepp:

Gjest lolle
Skrevet

Så moro at du skal reise alene og omtrent akkurat samtidig som meg, vi to er i samme situasjon!! : ) skal dra å besøke en kamerat så jeg skal være der tre uker. Han jobber mens jeg er der, så blir mye alene på dagtid og er også ute etter tips til ting å gjøre siden jeg aldri har vært der før!

AnonymBruker
Skrevet

Du er modig som drar alene! Høres egentlig veldig morro ut, gjøre akuratt det du vil, når du vil. Kunne nesten tenkt meg det selv. Kan ikke jeg være med a? Ah, fan, men da får vi jo ikke dratt alene lol :fnise:

Anonym poster: b139ef9bfc00e0d5b275e97900977c0e

Skrevet

Jeg drar alene i midten av juni, så henger meg på her selvom jeg har vært der flere ganger før.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var der i november med min svigermor :) Vi tok taxi, men han som kjørte lurte oss ganske godt (betalte dobbelt så mye fra flyplassen til hotellet enn på tilbaketuren).

Frihetsgudinnen er verdt ett besøk. Vi fikk sett henne, men pga uværet som hadde vært ett par uker i forveien var den og Ellis island stengt.

Jeg vil anbefale en tur til SoHo, jeg likte meg veldig godt der iallefall :)

Dersom du liker musikaler er det virkelig å anbefale :)

Anonym poster: 6f7487bd3eccf1ba4ad448ebaf00f7a1

Gjest Tulipana
Skrevet

Jeg var der alene i februar i fjor. Mitt heteste tips er å ta kontakt med New York Greeter. Der får du gratis omvisning i byen av en frivillig, gjerne på steder du aldri ville ha drømt om uten. Sjekk bigapplegreeter.com.

Skrevet

NYC er verdens letteste storby å finne fram i så ha god tur!

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

NYC er verdens letteste storby å finne fram i så ha god tur!

Virkelig? Så kult. :-)

Hvor lenge er det passende å være i New York alene? Jeg tenker rundt 3-5 dager hvis jeg drar aleine.

Jeg planlegger å reise rundt september-oktober, hvordan er NY rundt det tidspunktet? Noen som har vært der på høstparten?

Skrevet

TS her. Takk for mange gode tips! Nå er det bare en uke til jeg reiser. Eeek!

Blitt mye mer ekstra jobbing i det siste enn jeg hadde regnet med, så planleggingen har gått litt trått. Har i alle fall fått søkt om ESTA, om ikke annet.

Men... Hva nå da? Må jeg ha med meg en lapp (printe ut) den søknaden, eller holder det å ha refereransenummeret/går automatisk? :S Noen som vet?

Skrevet

Du trenger ikke utskrift, det ligger i systemet deres :)

Skrevet

Sjekk ut CouchSurfing.org!

Om du ikke ønsker å sove på sofaen til noen, kan du også "bare" møte folk for å finne på noe sosialt som en kaffe, drink eller lignende. Det er også egne arrangement for mange CSere, særlig på steder som NYC hvor det bor mange av dem. :)

God tur! :)

Skrevet

NYC er fantastisk å besøke alene! Folk i USA er stort sett mer utadvendte mot fremmende enn oss i Norge, så det er ikke vanskelig å komme i kontakt med folk - hvis det er det du ønsker.. Og ikke minst, GOD TUR!

AnonymBruker
Skrevet

Ha google maps tilgjengelig!! Så slipper du å vandre rundt som en fortapt ivar-ballong!

Anonym poster: e19d1cb20de4f97178280124ea279a65

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvordan jeg best (og gjerne billigst) kommer meg til times square fra newark?

Anonym poster: 847f3c4c30ccec36e6a1b358fc6d37a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...