AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Jeg føler en blanding av fortvilelse og småpanikk akkurat nå. Har prøvd brudekjolen min (som jeg har hengende her hjemme), for ørtende gang. Og akkurat som de andre gangene jeg har hatt den på, etter at jeg fikk den i hus, føler jeg at det er noe som skurrer. Men jeg har hele tiden tenkt at bare jeg bytter ut beltet i livet med et annet, så blir det bra. Men i stad gikk det omsider opp et lys: kjolen har feil hvitfarge! Den er ivory, og jeg kler best helt hvit. Det har jeg egentlig visst om hele tiden, for jeg tok en fargeanalyse for en stund siden og fikk da beskjed om at jeg er en helt klar vinter, og er en av de få som kler hvit bedre enn ivory. Jeg er mørk, har blå øyne og kler alltid kalde farger best. Men når jeg har vært rundt i brudesalongene, har de ikke hatt kjoler i helt hvitt som jeg har kunnet prøve, og ingen ansatte har påpekt at det kanskje ikke er optimalt for meg å ha ivory. Så jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det - før nå. Da jeg hadde på meg kjolen i stad, holdt jeg et hvitt plagg utenpå kjolen og opptil ansiktet mitt. Jeg så jo med en gang at jeg ser mye freshere ut. I brudekjolen ser jeg matt og syk ut i forhold. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Bryllupet er i september, og jeg kommer riktignok til å være brunere da enn jeg er nå, men jeg tror ikke det vil gjøre underverker, akkurat. Kjenner at jeg har lyst til å skilles fra kjolen min... Synes ikke at den er like fin lenger når jeg vet at jeg ikke blir mitt "optimale meg" i den. Hva hadde dere andre gjort? Anonym poster: d9e469d60f0f8c5f50027c6a668279df
frk. sørensen Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 å hærre gud....... det kan da umulig være SÅ stor forskjell på hvitt og hvitt.... 9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Jeg må personlig si ar jeg sjelden syns at helt hvit brudekjole er heldig, så kanskje hell i uhell? Men seriøst, hvis du virkelig syns det er krise så ville jeg tatt kontakt med salongen. De har gjort en feil med bestillingen og bør rette opp. Anonym poster: 87bc887a2ee00969ecf35351ca60fb90 2
Moderfavn Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Jeg har vanskelig for å sette meg inn i hvordan og hvorfor nyanseforskjellen utgjør så mye, men hvis du virkelig mener det må du gjøre noe med det. Dersom du har fått kjolen i en annen farge enn du bestilte, tror jeg du har krav på å få den byttet til riktig nyanse. Dersom feilen ligger hos dem, altså, men ikke hvis du selv har plukket ut en kjole i feil nyanse. Det finnes så mange varianter. Min heter ivory, men er mye lysere enn det jeg forventet. Dermed kræsjet den med vesken jeg kjøpte. Men den er likevel mørkere enn kritthvit. Kanskje er kjolen din også en sånn midt i mellom type farge? Prøv å ta bilde av deg selv i den, og se om den kanskje ikke er finere enn du fryktet?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Neida, salongen har ikke gjort noe feil. Jeg fikk med meg kjolen der og da, for det var en utstillingsmodell, men var så sliten og lei på det tidspunktet at jeg nok tok en litt forhastet avgjørelse. Jeg hadde reist langt for å komme til salongen, og begynte på det tidspunktet å føle meg stresset i forhold til at jeg måtte finne en kjole. Det ER veldig stor forskjell på hvordan man kler ivory kontra hvitt. Det er jo en grunn til at så mange sier de ikke kler kritthvitt, men at de kler ivory mye bedre. Med meg er det altså omvendt, og det er ene og alene min egen tabbe som valgte en farge jeg i utgangspunktet ikke kler så godt. Men som sagt, jeg var ikke bevisst nok på det selv, og det er ingen salonger som har hatt hvite kjoler jeg har kunnet prøve. Jeg elsker kjolen, men ser jo nå at den er finere på hengeren enn på meg Anonym poster: d9e469d60f0f8c5f50027c6a668279df 3
Gjest Ciegus Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 å hærre gud....... det kan da umulig være SÅ stor forskjell på hvitt og hvitt.... Vet du, det kan faktisk være SÅ stor forskjell. Ikke en forskjell man ser direkte på plagget, men når personen som skal bruke den får den på seg kan forskjellen være enorm. Noen er mer "sensitive" for dette enn andre, jeg er en av dem (men for meg er det hvitt-hvitt som ikke fungerer). Jeg synes faktisk det er utrolig viktig å tenke over/vurdere dette når man velger kjole, spesielt for de som bare bestiller fra nettet. Altfor mange kler seg i helt feil farge, også bruder, og feil hvitfarge kan være det som får en ellers glødende brud til å se syk og sliten ut. Nå vet jeg jo ikke hvordan effekten er på TS da, så har dessverre ingen råd eller trøst, men jeg forstår frustrasjonen! 12
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Vet du, det kan faktisk være SÅ stor forskjell. Ikke en forskjell man ser direkte på plagget, men når personen som skal bruke den får den på seg kan forskjellen være enorm. Noen er mer "sensitive" for dette enn andre, jeg er en av dem (men for meg er det hvitt-hvitt som ikke fungerer). Jeg synes faktisk det er utrolig viktig å tenke over/vurdere dette når man velger kjole, spesielt for de som bare bestiller fra nettet. Altfor mange kler seg i helt feil farge, også bruder, og feil hvitfarge kan være det som får en ellers glødende brud til å se syk og sliten ut. Nå vet jeg jo ikke hvordan effekten er på TS da, så har dessverre ingen råd eller trøst, men jeg forstår frustrasjonen! Takk! Jeg heller mer og mer mot å finne en annen kjole, og det gjør meg helt utslitt bare ved tanken... Hilsen TS Anonym poster: d9e469d60f0f8c5f50027c6a668279df
Petalouda Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 Min kjole heter også ivory, men er gråere enn man skulle tro. Jeg skjønner deg godt. Det er ikke ok å ha en dårlig følelse. Jeg ville helt klart sett på mulighetene for å kjøpe en annen kjole, dersom du kan ta deg råd. For tro meg, har du feil følelse nå og det ikke bedrer seg, kommer du til å gremmes i alle år fremover når du ser brudebildet ditt.
CathFoto Skrevet 4. april 2013 #9 Skrevet 4. april 2013 1) Kan du ringe salongen og høre om de kan bytte den i hvit? 2) Kan du selge den? 3) Kan den farges? 4) Ta et bilde av deg selv i kjolen og se om det er så ille som du frykter, helst i dagslys. 5) Spør den som skal sminke deg om du ikke skal gjøre det selv om hva som evt kan fikses med sol og sminke 6) Finn ut om du kan leve med det eller kjøp en ny, 2
Gjest Ciegus Skrevet 4. april 2013 #10 Skrevet 4. april 2013 1) Kan du ringe salongen og høre om de kan bytte den i hvit? 2) Kan du selge den? 3) Kan den farges? 4) Ta et bilde av deg selv i kjolen og se om det er så ille som du frykter, helst i dagslys. 5) Spør den som skal sminke deg om du ikke skal gjøre det selv om hva som evt kan fikses med sol og sminke 6) Finn ut om du kan leve med det eller kjøp en ny, Mange gode råd, og spesielt det med sminken vil jo spille inn, kanskje greit å høre med en "ekspert"? 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #11 Skrevet 4. april 2013 1) Kan du ringe salongen og høre om de kan bytte den i hvit? 2) Kan du selge den? 3) Kan den farges? 4) Ta et bilde av deg selv i kjolen og se om det er så ille som du frykter, helst i dagslys. 5) Spør den som skal sminke deg om du ikke skal gjøre det selv om hva som evt kan fikses med sol og sminke 6) Finn ut om du kan leve med det eller kjøp en ny, Tusen takk for gode innspill Ja, det er vel egentlig disse mulighetene jeg har. Hmmm... Anonym poster: d9e469d60f0f8c5f50027c6a668279df 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #12 Skrevet 4. april 2013 Mange gode råd, og spesielt det med sminken vil jo spille inn, kanskje greit å høre med en "ekspert"? Ja, sminken kan jo gjøre underverker. Jeg skal ha "proff" sminke, så forhåpentligvis vil jeg se bedre ut enn på en kjedelig torsdag ettermiddag etter jobb Anonym poster: d9e469d60f0f8c5f50027c6a668279df
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #13 Skrevet 4. april 2013 Få tak i en venninne eller tre som er oppegående, har estetisk sans og er smertelig ærlige (og be dem om å være det), ta på deg kjolen og be dem om tilbakemelding. Uten å fortelle at fargen bekymrer deg. Om ikke de sier noe, så er det garantertent bare deg selv som legger merke til det. Og i så tilfelle så ville jeg jobbet med å venne deg til kjolefargen. Prøv den på oftere, kjøp gensere i same farge etc. Anonym poster: 4295eed04dbffd5491c7a6237145aebd
Nique Skrevet 4. april 2013 #14 Skrevet 4. april 2013 Ivori eller hvit, det er faktisk stor forskjell på hva man kler. Kan kjolen selges, og at du da evt ser deg om etter en ny kjole? Du har fremdeles tid til å evt finne en ny kjole. Jeg fikk feil fargenyanse på brudebuketten min til vårt bryllup, og nå snart 3 år senere kan jeg fremdeles irritere meg over det. Mulig det bare er meg som er sær, men sånne ting setter en demper for meg. 1
Aomame Skrevet 5. april 2013 #15 Skrevet 5. april 2013 Høres slitsomt ut å være såpass nevrotisk må jeg si. 5
Gjest Nanne70 Skrevet 5. april 2013 #16 Skrevet 5. april 2013 Hvis kjolen er ganske utringet slik at du ikke har fargen rett opp mot ansiktet, kan det kanskje hjelpe med smykker i "kalde" toner som sølv eller hvitt gull.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #17 Skrevet 5. april 2013 Jeg kjøpte min kjole på eBay og den var kritthvit. Jeg så ingen andre kritthvite kjoler i brudesalongene så jeg tipper det kan bli vanskelig å få tak i. Du kan jo forsøke å kjøpe en kjole på eBay du også? Jeg er storfornøyd med min men så er det heller ingen kinakjole; det var ryddesalg på en salong i USA. Anonym poster: 688c18622e168b549659efeecefcf7f7
Gjest Ciegus Skrevet 5. april 2013 #18 Skrevet 5. april 2013 Høres slitsomt ut å være såpass nevrotisk må jeg si. Man er da ikke nevrotisk selv om man evner å se hvilke farger/fargetoner man kler, ærlig talt!? Akkurat som jeg ikke vil kalle folk som kler seg i farger de IKKE kler for slasker - de ser det vel bare ikke, enkelt og greit. Men det betyr jo ikke at andre ikke legger merke til det. Jeg la faktisk ikke selv merke til hvor utrolig grusom jeg ser ut i kritthvitt før en voksen venninne sa til meg at jeg så helt jævlig ut der jeg gikk rundt i hvite skjorter og prøvde å være formelt kledd. Men jeg er veldig glad for at jeg nå er klar over det, så jeg slipper å se ut som et utslitt spøkelse i ulike anledninger. 6
Aomame Skrevet 5. april 2013 #19 Skrevet 5. april 2013 (endret) Man er da ikke nevrotisk selv om man evner å se hvilke farger/fargetoner man kler, ærlig talt!? Akkurat som jeg ikke vil kalle folk som kler seg i farger de IKKE kler for slasker - de ser det vel bare ikke, enkelt og greit. Men det betyr jo ikke at andre ikke legger merke til det. Jeg la faktisk ikke selv merke til hvor utrolig grusom jeg ser ut i kritthvitt før en voksen venninne sa til meg at jeg så helt jævlig ut der jeg gikk rundt i hvite skjorter og prøvde å være formelt kledd. Men jeg er veldig glad for at jeg nå er klar over det, så jeg slipper å se ut som et utslitt spøkelse i ulike anledninger. Høres ut som en trivelig venninne. Det er helt greit å ha preferanser på klær, det nevrotiske her for meg er å prøve på kjolen sin "ørten" ganger og lete etter feil, og til slutt klare å finne en liten en for så å bli grepet av (dine ord) panikk og fortvilelse. Endret 5. april 2013 av Aomame
Gjest Ciegus Skrevet 5. april 2013 #20 Skrevet 5. april 2013 Høres ut som en trivelig venninne. Det er helt greit å ha preferanser på klær, det nevrotiske her for meg er å prøve på kjolen sin "ørten" ganger og lete etter feil, og til slutt klare å finne en liten en for så å bli grepet av (dine ord) panikk og fortvilelse. Jeg er ikke TS. Det handler ikke om preferanser på klær, det handler om hva man kler og ikke. Man kan ha preferanser for ivory, men likevel se stygg ut. TS har jo sett at noe er feil, det tok bare tid før hun så hva som var feil. Jeg synes ikke det er nevrotisk å ta på seg en brudekjole, se at man ikke ser bra ut i den, og så prøve å finne ut hva problemet er. Ja det er en trivelig venninne, hun dro meg med på shopping og jeg ser mye bedre ut i dag takket være henne og hennes blikk for farger. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå