Gå til innhold

Hvorfor er det bare menn som er...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det bare menn som er kjekke? Hvorfor kan ikke kvinner være kjekke? Hvorfor kan man si at "åååh, han var så kjekk", men ikke, "åååh, hun var så kjekk"? Kjønnsdiskriminering!

Anonym poster: ecd1cb97d787948addcb083c63c10432

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi "kjekk" er beskrivende for maskuline trekk, og det er ikke så mange jenter som har sånt.

Hvis noe er kjønnsdiskriminerende med dette, er det vel heller det at jenter ikke har et eget, tilsvarende ord :ler:

Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet

Men er det ikke i bruk som beskrivelse av kvinner da? Iallefall nesten voksne jenter. Mener å huske fra min tid på vestlandet at "kjekk" kunne gjerne bety ung jente med sunne verdier, interesser og moral, samt at "kjekk ungdom" kunne være av begge kjønn og hadde tilførselen av noe positivt til samfunnet (være seg sang eller arbeid) til felles.

Har dog ikke hørt ordet "kjekk" brukt på denne måten andre plasser enn på vestlandet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er "søt" bare positivt når det sies til kvinner? hæ?

Anonym poster: cfa4365f9f02e113be6a653521b73e63

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg syns ordet kjekk brukes helt feil. Før jeg begynte å lese på KG trodde jeg kjekk bare hadde med personligheten å gjøre, som i "kjekk og grei".

Skrevet

Jeg syns ordet kjekk brukes helt feil. Før jeg begynte å lese på KG trodde jeg kjekk bare hadde med personligheten å gjøre, som i "kjekk og grei".

Enig. Og en mann kan ikke være kjekk uten å være grei, IMHO. Kanke ha det ene uten det andre!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ofte kalt kjekk jente av den eldre generasjonen.

Anonym poster: 85112fa31a12e238420aef9b6c4b2423

• Liker 1
Skrevet

Enig. Og en mann kan ikke være kjekk uten å være grei, IMHO. Kanke ha det ene uten det andre!

Det kommer an på hvilken dialekt man snakker. Mange dialekter har "kjekk" som en måte å være hyggelig på. De kan si "nå har jeg det kjekt" når de har det fint.

Kjekk, når man beskriver utseende, betyr pene, maskuline trekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...