Gå til innhold

Det skrives venniNNe!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"VenninDe" er ikke et oppslagsord i ordboka. Dessuten høres dere sånn cirka 80 år gamle ut når dere bruker "venninDe" istedenfor "venninne". Det er jo selvsagt greit om man ER åtti og samtidig feirer JEEbursdag, men dere trenger jo ikke skrive det.

Sånn. Det måtte ut.

:sur:

Anonym poster: 0d86aa8bb7b6f8d6f113b1a6ece806a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrives det ikke "veninne" ?

Glem det, googlet litt :fnise: Men jeg mener å ha lært veninne? Vranglært :fnise:

Endret av missdior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kraftig påvirket av dialekt.

Anonym poster: 7652b774185d8201b5473222524a7cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kraftig påvirket av dialekt.

Anonym poster: 7652b774185d8201b5473222524a7cb6

Det er jo ikke lov å skrive på dialekt i forumet, hvis jeg har forstått det riktig. (Ellers ville jeg jo ha skrevet "D'ekke lov å skrive på dialekt")

Anonym poster: 0d86aa8bb7b6f8d6f113b1a6ece806a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"VenninDe" er ikke et oppslagsord i ordboka. Dessuten høres dere sånn cirka 80 år gamle ut når dere bruker "venninDe" istedenfor "venninne". Det er jo selvsagt greit om man ER åtti og samtidig feirer JEEbursdag, men dere trenger jo ikke skrive det.

Sånn. Det måtte ut.

:sur:

Anonym poster: 0d86aa8bb7b6f8d6f113b1a6ece806a4

Her brukes faktisk venninde i dagligtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lov å skrive på dialekt i forumet, hvis jeg har forstått det riktig. (Ellers ville jeg jo ha skrevet "D'ekke lov å skrive på dialekt")

Anonym poster: 0d86aa8bb7b6f8d6f113b1a6ece806a4

Ja, selvsagt. Men enkelte har en tendens til å tro at ting skrives slik fordi de bruker ordet hver dag.

Anonym poster: 7652b774185d8201b5473222524a7cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"VenninDe" er ikke et oppslagsord i ordboka. Dessuten høres dere sånn cirka 80 år gamle ut når dere bruker "venninDe" istedenfor "venninne". Det er jo selvsagt greit om man ER åtti og samtidig feirer JEEbursdag, men dere trenger jo ikke skrive det.

Anonym poster: 0d86aa8bb7b6f8d6f113b1a6ece806a4

Hva mener du med "dere"? De som leser/skriver på språkforumet har vel ikke for vane å skrive "venninde".

Dessuten het det nettopp "venninde" fram til 1917 (i følge en annen tråd her), og noen vil jo mene at det som var riktig før i tiden er best og at sånne nymotens forandringer er en uting.

Om noen år blir kanskje "tunnel" forbudt siden "tunell" er lov, og om 100 år så er det kanskje noen som irriterer seg ihjel av at noen kan finne på å være så dumme at de skriver "tunnel".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninde er riksmål. Trodde ikke riksmål var lov jeg?

Anonym poster: bfde6519d0646a5459507b29b1b5f964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hva mener du med "dere"? De som leser/skriver på språkforumet har vel ikke for vane å skrive "venninde".

Dessuten het det nettopp "venninde" fram til 1917 (i følge en annen tråd her), og noen vil jo mene at det som var riktig før i tiden er best og at sånne nymotens forandringer er en uting.

Om noen år blir kanskje "tunnel" forbudt siden "tunell" er lov, g om 100 år så er det kanskje noen som irriterer seg ihjel av at noen kan finne på å være så dumme at de skriver "tunnel".o

du treng ikkje vente 100 år. Eg er her no! På vestlandet seier me "tunell". Jævlig irriterande at austlandet "vann" det ordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en enkel huskeregel for folk som sliter med å huske hvordan det skrives:

Tenk at du har en venn som er inne - ergo venninne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eller ein ven som er inne- veninne

Ja, ja, men jeg tenkte mest som en huskeregel for dem som skriver "venninde". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Stjerner og planeter

Ikke på bokmål.

sjølvsagt ikkje. eg berre poengterar at det går an. Innleggja var så opphengt i bokmålsvarianten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Ja, ja, men jeg tenkte mest som en huskeregel for dem som skriver "venninde". :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de som skriver venninde, også skriver løvinde, sangerinde, svigerinde, grevinde osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg lurer på om de som skriver venninde, også skriver løvinde, sangerinde, svigerinde, grevinde osv.

Du kom meg i forkjøpet, for dette tenkte jeg også på å spørre om :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...