Gå til innhold

Hvordan gå ned ett par kilo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gå ned et par kilo? Hvordan er det best å trene da?

Har trent en stund og da trener jeg intervall og tar en del vekter etter det. Men kiloene står på samme sted likevel. Lever ellers på samme måte som jeg gjorde før når det gjelder kostholdet.

Hva bør man trene for å gå ned noen kilo? Er ikke noen krise om jeg ikke går ned de kiloene, men har så lyst til å se noen endring siden jeg begynte å trene :) Eller er det for tidelig å se noe forskjell etter 3 måneder med trening?

Anonym poster: efa64fe30cb9dcad7fc47f8101d163bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gå ned et par kilo? Hvordan er det best å trene da?

Har trent en stund og da trener jeg intervall og tar en del vekter etter det. Men kiloene står på samme sted likevel. Lever ellers på samme måte som jeg gjorde før når det gjelder kostholdet.

Hva bør man trene for å gå ned noen kilo? Er ikke noen krise om jeg ikke går ned de kiloene, men har så lyst til å se noen endring siden jeg begynte å trene :) Eller er det for tidelig å se noe forskjell etter 3 måneder med trening?

TS: Trener forresten 2-3 ganger i uka, ett par timer hver gang. Er det for lite til å se noen endring? Eller MÅ man endre kostholdet også?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er målet ditt? Gå ned i vekt eller stramme opp og bygge muskler?

Om målet ene og alene er å gå ned i vekt, må du nok endre kostholdet også. Poenget er at du må ligge i kaloriunderskudd, og det gjøres best med kostholdet.

Anonym poster: ebffa5d12697b3f219e0488fe7763e66

AnonymBruker
Skrevet

TS

Men jeg spiser helt likt som før jeg trente, burde jeg ikke "brukt" opp en del kalorier når jeg trente da? Så jeg brente mer enn før. Og derfor gått ned i vekt?

Jeg vil gå ned ett par kilo, stramme opp og bygge muskler jeg, det går kanskje ikke å gjøre alt samtidig? :fnise:

Skrevet

Konsentrer deg om å stramme opp og bygge muskler du, du vil likevel (i de aller fleste tilfeller) oppleve at du blir smalere etter hvert som fett byttes ut med muskler. Mange opplever ikke å gå ned i vekt når de begynner å trene, men de går ned flere cm rundt liv, armer og lår.

• Liker 1
Gjest vilma2000
Skrevet

Jeg ville gå ned 10kg og det funka ikke uansett hvor hardt og ofte jeg trente. Til slutt tok jeg meg 5 uker med skikkelig kaloriunderskudd og nesten bare proteiner. Gikk ned 10 kg og så gikk jeg tilbake til mitt vanlige sunne kosthold (variert) og har ikke gått opp igjen. Trener fortsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gå ned 10kg og det funka ikke uansett hvor hardt og ofte jeg trente. Til slutt tok jeg meg 5 uker med skikkelig kaloriunderskudd og nesten bare proteiner. Gikk ned 10 kg og så gikk jeg tilbake til mitt vanlige sunne kosthold (variert) og har ikke gått opp igjen. Trener fortsatt.

Men sulta du ikke i de ukene da? Hva spiste du? Eller drakk du kun vann med buljong, og that's it?

Anonym poster: 418e940a92d445f5ba0aa0e4ced7934a

Skrevet

Du går marginalt ned i vekt kun med trening. Treningen er absolutt ikke viktig i forbindelse med kun vektnedgang (selv om det har mange andre helsefordeler).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som tror de forbrenner mer enn de gjør når de trener. Så først ville jeg skaffet meg en oversikt over hvor mye ca du forbrenner på en treningssøkt (kondisjonstrening). Kan du ikke skrive opp hva du spiser på en dag? :)

Anonym poster: 43fdafeed1e071bddbbce40b8f31bd62

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man hvor mye kalorier man forbrenner da man trener? :rolleyes:

I dag har jeg spist mindre enn jeg pleier men sånn til vanlig spiser jeg kanskje

- Til frokost spiser jeg enten to ostebricks, to ciabatta, havregryn eller to brødskiver

- Lunsj- ofte en av de over

- mellom: pære eller annen frukt eller ingenting

- middag: Varierer veldig, men syns jeg spiser en normal posjon

- Kveldsmat: her pleier jeg å spise en del og litt for sent? Spiser rundt 20-21. Kan lage sphagetti, ett par brødskiver med egg, en liten pizza. Veldig ofte noe usunt noe, men er så sulten på sånt på kvelden :frown:

AnonymBruker
Skrevet

Du var veldig lite presis i angivelsene dine, men for meg ser det ut som du spiser for mye til å kunne ha tilstrekkelig underskudd til å miste vekt. Altfor mye hvitt brød (ostebriks eller ciabatta - opptil 4 pr. dag!) Kveldsmaten ligner en middag, det vil si du får i deg to middager pr. dag.

Spis mindre raske karbs, mer proteiner og mer grønnsaker. :)

Anonym poster: ebffa5d12697b3f219e0488fe7763e66

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du spiser jo nesten bare karbohydrater, så ikke rart du er sulten og fysen. Du bør bytte ut eller erstatte de fleste brødmåltidene dine enten med noe grovere eller med annen mat. F.eks sukkerfri yoghurt med bær, omelett med grønnsaker og skinke, salater med kjøtt eller fisk. Spis mer proteiner og få i deg fett fra smør, fisk, kjøtt og oljer og avocado om du liker det.

Og glem det med at du trener deg ned i vekt, for effekten av trening på vektnedgang er marginal. Du blir sunnere og gladere og friskere, men du blir ikke tynnere.

Var jeg deg ville jeg startet med kostholdet og fått det på plass. Treningen vil ikke gjøre stort til eller fra, så tren det du har lyst til for at det er gøy.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
Skrevet

For å gå ned 1 kg i vekt så må du forbrenne 7500 mer kcal enn du spiser over et tidsrom, f.eks en uke eller to. Hvis du ønsker å gjøre det over to uker (noe som ikke er så alt for ufornuftig) så må du altså ha et underskudd på 500 kcal/dag. Om alt dette skal komme få trening må du trene MYE, vi snakker 1 og 1/2 time cardio hver dag, (+ sikkert gjerne litt styrketrening). Dermed er det fornuftig å prøve å ta noe av dette underskuddet fra kostholdet.

Nå vet jeg ikke hva du spiser fra før av, men du kommer sikkert langt med å bare droppe alt av flytende kalorier (brus, juice, melk osv) øke grønnsakinntaket ditt til middag og heller spise litt mindre pasta/ris/poteter osv (sier ikke at du må kjøre lavkarbo, men ris og poteter er det lett å spise mye av og det blir fort noen hundre kalorier om du bare halverer porsjonen din. Selvsagt, alt ettersom hva du spiser fra før). Dropp godteri/chips/osv over tid, hvis du absolutt må så kan du jo kose deg litt på lørdagen men begrens deg selv slik at du ikke "spiser opp" hele underskuddet du har bygget deg over en uke.

Alkholinntak er litt sånn hey hå, det er i teorien mye kalorier i det men det er omdiskutert hvor stor reell effekt dette har på kroppen.

Du kan jo prøve noen sånne småjusteringer først og hvis ikke der virker heller så kan du jo eventuelt begynne å telle kaloriene, men det er ikke alltid nødvendig i utgangspunktet.. og det er en sånn greie at hvis man først begynner med det så klarer man aldri å stoppe helt, og det kan være ganske slitsomt i lengden :P

Skrevet

Du går marginalt ned i vekt kun med trening. Treningen er absolutt ikke viktig i forbindelse med kun vektnedgang (selv om det har mange andre helsefordeler).

Yes, enig med du. Det skal derimot sies at det i praksis er en stor fordel i etterkant av et vekttap - da treningen hjelper til med å holde vekten av. Men i teorien er det ikke nødvendig å trene for å gå ned i vekt (eller å bli der) - men alt hjelper!

Skrevet

Det viser seg at korte, intense økter gir en bedre effekt på fettforbrenningen enn lange drag. En kombinasjon av HIT og tung styrke er bra både for muskelvekst og O2-opptak. HIT øker insulinsensitiviteten og kan bidra til vektnedgang.

En tilfeldig valgt studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2640399/

Vil du lese mer så søk på "hit insulin sensitivity"

• Liker 1
Skrevet

Helt feil. Hvis man snakker om å trene en drøy halvtime 2-3 ganger i uka, da er det marginalt. Hvis man derimot bruker følgende definisjon blir det betydelig:

- Det viktigste er å være i aktivitet hver dag. Da mener jeg ikke å ta seg helt ut hver dag, men å røre på seg og få opp pulsen litt. Gå raskt eller sykle i stedet for bil, ta trapper i stedet for heis osv. Hver av disse tingene gir et lite bidrag, men i sum blir det en del.

- Intervalltrening har dessverre fått veldig stor utbredelse. Det gir ofte rask framgang, men man vil stagnere på et lavere nivå enn om man hadde en base av rolig langkjøring som grunnlag. Ved å trene i sone 2 (jfr de fem pulssonene, søk på Google hvis du vil vite mer) bygger man ut de fine kapilærene i muskulaturen, og bedrer dermed oksygentransporten. Etterhvert som man blir bedre og kan holde høyere fart og fremdeles være i sone 2 eller 3, kan man forbrenne mellom 2000 og 2500 kJ på en drøy times jogging. Dette utgjør 20% av et typisk daglig energiinntak på 10-11000 kJ, og er ikke ubetydelig.

(Merk at jeg bruker enheten J eller joule, som er SI-enheten for energi. Kalori er en gammel og uhensiktsmessig enhet som gjør at man må inn med konverteringsfaktor om man skal regne på effekt. 1 kalori = 4,2 joule.)

• Liker 2
Skrevet

Helt feil.

Det er ikke det. Det er riktig. Trening alene gir nesten ikke resultater. Kosthold alene gir gode resultater og kosthold pluss trening gir best resultater.

Og det spiller ingen rolle hvordan man trener. Intervall eller langkjøring. Det viktigste er at man gjør noe man liker. Du blander inn teori som gjelder for folk som ønsker å bli god i utholdenhetsidrett. Det må vel sies å være et sekundært mål for TS?

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke det. Det er riktig. Trening alene gir nesten ikke resultater. Kosthold alene gir gode resultater og kosthold pluss trening gir best resultater.

Dette kommer litt an på hvilket kosthold som er utgangspunktet. Hvis det er snakk om folk som overveiende spiser (mye) søppelmat er jeg enig i at kostholdsendring må til. Så er det en del folk som spiser stort sett ok mat med noe snop innimellom, som har noen kg for mye. Disse kan absolutt gå ned i vekt uten å endre kostholdet ved å blir mer aktive, forutsatt at det ikke er snakk om virkelig stor overvekt.

Det er ikke bare Løvetanten som hevder at trening alene ikke gir resultater, jeg leser det stadig vekk i aviser, men jeg mener de bruker en alt for puslete målestokk for fysisk aktivitet, ofte er det snakk om minimumsanbefalingen på en halvtime per dag. Det er mitt poeng, nemlig at det er ikke vanskelig å forbrenne mye på å være i aktivitet, bare man sørger for å være i aktivitet flere ganger hver dag og gjerne med en fast treningsform i tillegg.

Og det spiller ingen rolle hvordan man trener. Intervall eller langkjøring. Det viktigste er at man gjør noe man liker. Du blander inn teori som gjelder for folk som ønsker å bli god i utholdenhetsidrett. Det må vel sies å være et sekundært mål for TS?

Jeg er enig i at det viktigste er å være i aktivitet uansett aktivitetsform. Nå har imidlertid TS holdt på med intervalltrening en stund uten å få ønsket resultat, så jeg kom med en anbefaling til hvordan øke forbrenningen på joggeøkter. Jeg ser jo nå at TS ikke spesifiserer om det er jogging eller annen utholdenhetstrening, men prinsippet blir det samme.

Skrevet

Men når vi ser på hovedinnlegget at TS skriver at hun trener både vekter og intervall uten å gå ned så er det jo sannsynlig at hun har truffet matchvekten sin.

Gjest vilma2000
Skrevet

Men sulta du ikke i de ukene da? Hva spiste du? Eller drakk du kun vann med buljong, og that's it?

Anonym poster: 418e940a92d445f5ba0aa0e4ced7934a

Sultet ikke i det hele tatt jeg bare var helt sykt påpasselig på hva og hvor mye jeg spiste. Veide absolutt ALT og sørget for å holde meg under 1000kcal om dagen. Det er en syk diett og ikke noe jeg anbefaler med mindre man har full kontroll på seg selv. Kan tenke meg at den kan trigge frem til spiseforstyrrelser hos noen. Jeg spiste f.eks en stekt kyllingfilet med mye krydder og grønnsaker til frokost. En halv boks cottage cheese med en neve bær til lunsj, 150 gram karbonadedeig med grønnsaker til middag og en halv boks cottage cheese med bringebær til kvelds. Var aldri sulten for det ble mye mat til sammen. Hvis jeg ble fysen på noe mellom de faste måltidene lagde jeg meg en te. I starten av dietten ble det mange kopper te om dagen for å si det sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...