Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #1 Skrevet 29. mars 2004 Hei. Er det noen som vet hvilke kjønnssykdommer man blir testet for på en vanlig GU hvis man ikke ber om noe spesielt? Jeg har vært litt plaget av kløe og svie noen ganger med mange måneders mellomrom. Nå har jeg ikke merket noe siden september i fjor. Nå klør det igjen, og denne gangen svir det også hos samboeren min. Hvis jeg har sopp, kan det ha smittet over på ham? Eller kan det være noe annet? Han har aldri hatt dette problemet før. Jeg har hatt GU jevnlig etter at jeg ble sammen med samboeren min, og det har aldri blitt funnet noe rart. Nå er jeg livredd for at det skal være en eller annen skummel sykdom. Hvis det er det, må det være noe jeg har fått for mange år siden. Noen som har noen råd. Nå er det jo straks påske også, så jeg får neppe legetime før etter ferien.
Gjest Poirot Skrevet 29. mars 2004 #2 Skrevet 29. mars 2004 Ingen tror jeg, men klamydia er jo ganske vanlig å bli testet for. Ville nok spurt om å bli testet for sikkerhets skyld.
Arkana Skrevet 29. mars 2004 #3 Skrevet 29. mars 2004 Man blir vanligvis ikke testet for noen kjønnssykdommer uten at man ber om det. En eneste gang ble jeg testet for en del kjønnssykdommer helt uten å ha bedt om det, mens jeg lå vel plassert i stolen sa han bare plutselig "vi tester for ditt og datt mens du først er her" (noe jeg syntes var ganske frekt egentlig). Det trenger ikke være en kjønnssykdom du har, kanskje er det sopp eller gardnerella, begge deler kan samboeren din ha også. Kanskje greit å få det sjekket.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #4 Skrevet 29. mars 2004 Hei, takk for superraske svar. Saken er den at jeg ikke kan skjønne at jeg kan ha en kjønnssykdom. Da må jeg i så fall ha hatt det i minst fem år. Jeg mener å huske at gynekologen sa han tok en klamydiatest en gang jeg var der, og den testen var i så fall negativ, så det kan jeg vel ikke ha da. Men nå er jeg livredd for at det skal være en kjønnssykdom likevel. Og det ville vært fryktelig for forholdet vårt om samboeren min nå skulle ha blitt smittet av en partner jeg hadde for minst fem år siden. Uff. Men jeg må nok bestille en legetime over påske likevel.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #5 Skrevet 29. mars 2004 Jeg tror en allmennlege ved rutine GU undersøker for chlamydia og gonoré. Det har i alle fall blitt gjort for meg rutinemessig når jeg har hatt GU i forbindelse med nye p-piller.
Gjest Poirot Skrevet 29. mars 2004 #6 Skrevet 29. mars 2004 Det kunne jo være en ide at begge sjekket seg? Klør det hos begge er det et felles problem, ikke bare ditt.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #7 Skrevet 29. mars 2004 Ja da, Poirot. Men han vil ikke gå til legen. Han har heller ingen tidligere partnere. Det har jeg, men det er altså mange år siden. Jeg har hatt lignende plager tidligere, men det har gått over av seg selv, og jeg har tenkt at det må være sopp. De andre gangene har ikke han merket noe. Jeg ringer lege i morgen. Da er vel plagene over innen jeg får time, men det er verdt å ta en sjekk. Kryss fingrene for meg da. Det som er ille her er ikke selve plagene, men det som skjer hvis det skulle være en kjønnssykdom. :oops: Jeg tror ikke sambo vil takle det særlig godt... Men all fornuft sier meg at det ikke kan være det. Da ville jeg vel merket noe før? Og det ville vel blitt oppdaget på en vanlig GU?
Arkana Skrevet 29. mars 2004 #8 Skrevet 29. mars 2004 Hvis det er sopp eller gardnerella du har trenger egentlig ikke kjæresten din gå til legen, du får medisiner til dere begge (for hvis han ikke blir behandlet smitter han deg igjen og igjen).
Gjest Karine. Skrevet 29. mars 2004 #9 Skrevet 29. mars 2004 Men han vil ikke gå til legen. Hva er det slags innstilling da :-x Og vi jenter - vi finner oss i slike svar Slå i bordet - og forlang at han også går til lege
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #10 Skrevet 29. mars 2004 Men er det noen som vet om gynekologen ville ha oppdaget eventuelle kjønnssykdommer under en vanlig undersøkelse? Jeg prøver å berolige meg selv her. Ingen av oss kan ha blitt smittet av noe etter at jeg var på GU forrige gang, nemlig.
Gjest Moonshadow Skrevet 29. mars 2004 #11 Skrevet 29. mars 2004 Godt mulig det er gardenella du har. Det oppstår helt uten vidre i kvinner. Det er ubehagelig men ikke farlig. Man trnger ikke nødvendigvis medisin eller men og du føler at det plager deg så kan du få det. Jeg har hatt dette mange ganger. Før ga man også medisin til mannen men nå sier legene at det ikke trengs fordi det ikke smitter.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #12 Skrevet 29. mars 2004 Herpes kan jo ligge latent i kroppen i flere år før det bryter ut, så om du har hatt en gu for en stund siden og ikke hatt noen andre partnere etter det så har egentlig ikke det noen betydning. Det kan være det likevel. Ta et speil å undersøk ditt eget underliv.. er det rødt, har du blemmer eller noe annet kviselignende? Se om du kan se hva som klør.. Om du tror det bare er sopp så kjøp canesten (det skader jo uansett ikke) og behandl dere begge med dette. Men jeg ville nok uansett bestilt en time hos legen og blitt testet. Er det herpes så kommer det tilbake igjen med gjevne mellomrom, men det smitter ikke med mindre du har noen slike blemmer som væsker. Lykket til.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #13 Skrevet 29. mars 2004 Hvis det er sopp eller gardnerella du har trenger egentlig ikke kjæresten din gå til legen' date= du får medisiner til dere begge (for hvis han ikke blir behandlet smitter han deg igjen og igjen). Støtter dette! Og helt klart støtter jeg dette!!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #14 Skrevet 30. mars 2004 Ved GU så tester de rutinemessig for klamydia og celleforandringer.
Gjest Poirot Skrevet 30. mars 2004 #15 Skrevet 30. mars 2004 Hva er det slags innstilling da :-x Og vi jenter - vi finner oss i slike svar Slå i bordet - og forlang at han også går til lege Enig. Det hører med til historien at man ikke alltid vet alt om ens partners fortid eller nåtid. Mener ikke så si at han er utro, men det forekommer jo at noen er det og blir syke. Hva skjer om de skulle finne ut at du har klamydia? Vil han ikke gå da heller>?
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #16 Skrevet 30. mars 2004 Hei! Jeg er medisinstudent, og jeg tenkte jeg kunne prøve å berolige deg littegranne, for du har fått så mange ulike svar her.... Hvis partneren din ikke har hatt andre partnere enn deg, så betyr det at symptomene deres (svie og kløe) kommer fra deg. Det kan være to hovedårsaker til plagene: 1) Du er smittet av en annen tidligere partner. Dersom du ikke har vært sammen med andre enn kjæresten din de siste fem år, så er dette svært lite sannsynlig. Du testet deg antagelig for kjønnsykdommer da du byttet partner for fem år siden? 2) Plagene dine er høyst sannsynlig forårsaket av en soppinfeksjon. Kløe, svie, evt. rødhet, er klassiske tegn på dette, og hos mange kvinner kommer og går infeksjonen periodevis....noe slik som du beskriver. Det er fullt mulig å smitte partneren med denne soppinfeksjonen, han vil få samme symptomer som deg. Behandlingen er enkel: Kjøp Canesten salve på apoteket til deg og kjæresten din: han skal smøre seg hver morgen og kveld, det skal du også, i tillegg til en kur på en tablett (les pakningsvedlegget) Mitt forslag til deg, er å starte denne behandlingen så fort som mulig, så skal du se dere begge er bra i løpet av et par dager til en uke maks! Hvis du har grunn til bekymring med hensyn til evt. smitte av kjønnsykdommer, så bør du selvsagt booke deg inn til legen for sikkerhetsskyld. Men prøv canesten mens du venter på legetimen, så skal du se dere blir bra! Lykke til, og god bedring
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå