Gjest Errata Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Har oppdaget at risotto ikke er så vanskelig som enkelte hevder (eller kanskje jeg bare ikke er så milimeternøyaktig på resultatet ), og lurte på om noen har lyst å dele sine ingredienslister og kombinasjoner til inspirasjon. For å begynne er jeg veldig glad i et klassisk utgangspunkt med selleristang, løk, hvitløk og gulrot finhakket, med kyllingkraft og hvitvin som væsken. Bruker dette som tilbehør til ovnsstekte kyllinglår. I tillegg liker jeg å steke sopp ved siden av, og røre soppen samt smøret den ble stekt i inn mot slutten sammen med parmesanen. Og når apargessesongen kommer skal det asparges i. Syns også det ble veldig godt med gulrot, hvitløk og masse purre kombinert med grønnsakskraft som tilbehør til fiskemiddag. Andre forslag? Noen som har prøvd med rødvin?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #2 Skrevet 4. april 2013 Jeg har prøvd med rødvin, og det er kjempegodt! Da bruker jeg gjerne kraft/buljong (etter tilgang, men helst kraft) av okse i stedet for kylling, og tilsetter stekt sopp/parmesan/smør mot slutten. Ellers synes jeg det er godt med safran og skalldyr. Her bruker jeg også kyllingkraft, synes fiskekraft og skalldyrkraft blir for dominerende, men det er smak og behag. Mange mener også at parmesan skal droppes i skalldyrrisotto. Min "grunnoppskrift" er forresten (i rekkefølge) olivenolje, løk, hvitløk, ris, hvitvin, timian, laurbærblad, kyllingkraft, smør og parmesan. (Bruker ikke gulrot eller selleri her.) Så tilsetter jeg det jeg måtte ha lyst på av andre ting mot slutten (eller har det ved siden av ved servering): Sopp, asparges/spekeskinke, spinat, ++ Anonym poster: de4f17188507f654754124ca1da8fb8e
Zzyzx Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Jeg lagde en med eple og sellerirot en gang, det funket veldig bra. Spinat er også verd forsøket.
Elze Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Sitron, asparges og sjømat Sopp og bacon Safran Skinke og erter
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Gresskar og oregano Ramsløk Asparges og skinke Blekksprutblekk Erter og mynte Anonym poster: 704d4eae3a749ff42d2615593f1bb842
Nada Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Bruker dere risotto som tilbehør eller som egen rett? Jeg ser flere som bruker det som tilbehør og det føles helt feil for meg. Har heller aldri hatt det som tilbehør i Italia. Der er det som oftest en Primo Piatto...first course. Favorittene mine er som følger: (basisen er av løk eller sellerirot, hvitløk, vin, grønnsaksbuljong eller kyllingkraft, og arborio ris) Sitron og erter (sitronskall og sitronsaft) Prima Vera (asparges, erter, squash, vårløk, og litt mynte) Funghi Porcini (tørket sopp som bløtlegges, bruk også vannet soppen skal bløtlegges i) Når risen er ferdigkokt så rører jeg inn masse parmesan og en stor klatt smør. Serverer med parmesan.
Gjest Linaria Skrevet 6. april 2013 #7 Skrevet 6. april 2013 Jeg liker erter/kikerter og bacon/chorizo
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 Bruker dere risotto som tilbehør eller som egen rett? Jeg ser flere som bruker det som tilbehør og det føles helt feil for meg. Har heller aldri hatt det som tilbehør i Italia. Der er det som oftest en Primo Piatto...first course. Favorittene mine er som følger: (basisen er av løk eller sellerirot, hvitløk, vin, grønnsaksbuljong eller kyllingkraft, og arborio ris) Sitron og erter (sitronskall og sitronsaft) Prima Vera (asparges, erter, squash, vårløk, og litt mynte) Funghi Porcini (tørket sopp som bløtlegges, bruk også vannet soppen skal bløtlegges i) Når risen er ferdigkokt så rører jeg inn masse parmesan og en stor klatt smør. Serverer med parmesan. Jeg bruker det som egen rett, har jeg skalldyr til er det skalldyrene som er tilbehør til risottoen og ikke omvendt. Porcini = steinsopp = snadder! (Og mye billigere å få fra skogen enn fra butikken, dersom man er så heldig å ha muligheten. Tror jeg regnet ut at jeg hadde steinsopp til en verdi av en tusenlapp eller to i kjøkkenskapet for et par år siden. Kostet bare tiden det tok å finne, rense og tørke den.) Anonym poster: de4f17188507f654754124ca1da8fb8e
Gjest Errata Skrevet 7. april 2013 #9 Skrevet 7. april 2013 Jeg skriver jo at jeg bruker risotto som tilbehør til kylling etc., men det er vel strengt tatt kyllingen som er tilbehøret, siden risottoen jo er stjernen i middagen Kjenner også til at det som regel serveres som en egen rett, men siden vi sjelden serverer flere retter når vi bare er to, slår vi sammen det vi har lyst på, så som regel blir det en eller annen form for kjøtt/fisk/ekstra grønnsak som komplimenterer risottoen som tilbehør. Tar forresten også gjerne i mot tips til hvilket merke steinsopp som er bra å kjøpe tørket (de siste årene har alt jeg har funnet i skogen her vært ødelagt). Forrige gang jeg forsøkte meg på å bløtlegge ble jeg veldig misfornøyd med risottoen, fikk følelsen av at det kom med mye sand fra soppen. Jeg kunne heller ikke bruke vannet jeg bløtla i, endte opp med å bytte dette underveis nettopp fordi det samlet seg sand i bunn.
Nada Skrevet 7. april 2013 #10 Skrevet 7. april 2013 Ja, da forstår jeg. Så for meg at dere brukte risottoen som en erstatning for ris eller noe. Jeg kjøper ofte steinsopp og andre sopp blandinger når jeg er på tur i england eller andre land. Men en kan jo alltid få problemet med sand i soppen og vannet. Jeg bruker å bløtlegge i en god mengde vann og røre rundt og prøve å få løs eventuell sand fra soppen. Så lar jeg det stå i ro en stund, slik at sanden får synke til bunns. Så plukker jeg ut soppen en etter en (bruker faktisk spisepinner) og prøver å få så lite bevegelse i vannet som mulig slik at sanden ikke virvler opp igjen. Så heller jeg forsiktig vannet over i en annen beholder og holder igjen vannet på bunnen som er litt grumsete og sandete. Så siler jeg vannet sakte gjennom et kaffifilter. Så er det klart til bruk. Styrete prosess, men verdt det. Jeg hater sand i maten!
Gjest Errata Skrevet 7. april 2013 #11 Skrevet 7. april 2013 Ja, da forstår jeg. Så for meg at dere brukte risottoen som en erstatning for ris eller noe. Jeg kjøper ofte steinsopp og andre sopp blandinger når jeg er på tur i england eller andre land. Men en kan jo alltid få problemet med sand i soppen og vannet. Jeg bruker å bløtlegge i en god mengde vann og røre rundt og prøve å få løs eventuell sand fra soppen. Så lar jeg det stå i ro en stund, slik at sanden får synke til bunns. Så plukker jeg ut soppen en etter en (bruker faktisk spisepinner) og prøver å få så lite bevegelse i vannet som mulig slik at sanden ikke virvler opp igjen. Så heller jeg forsiktig vannet over i en annen beholder og holder igjen vannet på bunnen som er litt grumsete og sandete. Så siler jeg vannet sakte gjennom et kaffifilter. Så er det klart til bruk. Styrete prosess, men verdt det. Jeg hater sand i maten! Kaffefilter var smart, at jeg ikke har tenkt på det
Nada Skrevet 8. april 2013 #12 Skrevet 8. april 2013 Kaffefilter var smart, at jeg ikke har tenkt på det Ja, ikke sant! Det tok litt tid før jeg kom på det også... Men ikke tøm i for mye på en gang. Da kan filteret gå opp i "liminga". Det beste hadde kanskje vært å ha et slikt løst dryppfilter-holder som ikke har blitt brukt til kaffi. Da får papiret ekstra støtte og mindre risiko for rivning.
Nada Skrevet 8. april 2013 #13 Skrevet 8. april 2013 I går hadde jeg forresten risotto med butternut squash...kommer ikke på hva det heter på norsk...gresskar av en eller annen sort. Slik lang med kule nederst. :)Med litt timian og rosmarin i. Kjempegodt!
Gjest Rosetorne Skrevet 10. april 2013 #14 Skrevet 10. april 2013 (endret) Jeg laget nylig min første risotto. Sopprisotto. Trøffelolje i mot slutten ble prikken over i-en. Stekte sopp, tilsatte risottoen og spedde ut med hønsebuljong med hvitvin. Sitron, pepper, en klatt smør, revet parmesan og trøffelolje til slutt. Endret 10. april 2013 av Rosetorne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå