Gå til innhold

Jerntilskudd i multivitamin?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid!

Jeg har et sunt kosthold, men har alltid pleid å ta en mulitvitamin ved siden av.

Mannen min har kjøpt en multivitamin som heter"Gravid" fra Nycoplus.

Det står på esken at den inneholder 18mg jern (som er det som anbefales gravide).

Men jeg har hørt at jerntilskudd ikke er bra hvis man ikke trenger det.

Regnes dette som jerntilskudd? Har det evt. noen bivirkninger?

Blir glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det som kroppen ikke trænger af tilskud af vitaminer og mineraler udskiller man igen via urinen så inge ting at være nervøs for, helt ufarligt, og i løbet af en svanger skab skal man ofte tage lidt ekstra jern da babyen tar af ens jernlager.

tillykke med spirren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jern skiller man da ikke ut via urinen? Det er bare vannløselige vitaminer/mineraler som man gjør dette med. Litt jern er det ikke farlig å ta (med mindre man har veldig høye jernlagre fra før). Jernlagrene dine blir målt på første kontroll hos legen og det er nok ingen fare for å putte i seg disse multivitaminene frem til den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jern skilles ikke ut med urin nei, og som du sier er det ikke helt heldig å ta tilskudd om man ikke trenger det. Ellers skilles andre vitaminer ut med urinen -overskuddet. (Ofte putter folk i seg overdose av c-vit ol,men det kan ofte bli som å tisse penger da det ikke tas opp i kroppen når der er nok :ler: )

Selv begynte jeg med tran (omega3kapsler) samt folsyre i beg, til jeg fikk beskjed av legen ca i uke 8 om å begynne med jern siden jeg hadde lite jernlager.

Folsyre er VIKTIG når man er gravid -så det bør du ta i minst tre mnd ut i svangerskapet. Ellers sier du at du har et godt kosthold, og da skal det i utgangspunktet ikke være nødvendig med ekstra vitamintilskudd. Tran kan imidlertidig være gunstig å ta, da vi nordmenn generelt ikke spiser nok fisk ol så vi får i oss tilstrekkelig med fettsyrene omega 3 og 6.

Mange gravide må ta ektsra tilskudd av jern, men som oftest ikke før fom uke 20 ca. Det blir tatt blodprøver av deg hos legen, og da får du svar på om du skal beg nå eller ei. Om det viser seg at du har lav ferritin så er det noe som ikke er skadelig for fosteret (ok å vite bare :wink: )

(jeg tar to jerntbl nå, og skal snart beg med tre stk daglig -tar ellers bare tran ved siden av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...