Gå til innhold

diagnosert med kroniske smerter noen tips til oppmuntring?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei. Jeg går gjennom en tøff tid med sterke kroniske smerter, samtidlig som jeg har avgjørende dager på skolen for å komme inn på den VGS jeg ønsker. Jeg har fått påvist kroniske smerter jeg driver å skal lære meg å leve med.

Nå har jeg så vondt, jeg klarer ikke trene, være oppreist for lenge, å er lite på skole og med venner. Men legene finner ikke noe behandling eller kan se noe galt. Kroniske smerter som har blitt værre det siste året :(

Det er ikke lett å være meg for tiden, det er press for å se bra ut, og alle trener som en gal. Jeg pleide å være slik. Nå ligger jeg helt utdlitt å ødelagt etter noen timer på skolen. Det er ikke noe gøy å se å høre på hvordan vennegjengen min trener, fester og har det livet jeg har mistet på grund av smertene.. jeg vil ha livet mitt tilbake :(

Derfor lurer jeg på om noen har noen tips? opmuntringer? noe jeg kan gjøre alene for meg selv for å lette litt på hverdagen? Har tengt på å ta en massasje, men har ikke tenkt så mye på det.

Håper noen svarer meg, hilsen jente 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er veldig ung og ting kan forandre seg.Det som i dag ikke er behandlingsbart,kan bli forandret og bedret om noen år.Det er i alle fall håp for fremtiden

Hva slags smerte er det ? Muskulært ? Nervropatisk ?

Hvor sitter det osv ?

Jeg har kroniske smerter, pga leddgikt,prolapser som har gitt permanent nerveskade (nevropatisk smerte) ,nakkesleng ,kronisk migrene og klusterhodepine. (samt noen til..)

Har du vært utredet nok og ikke minst, har du forsøkt smerteklinikk??

Det er **** vanskelig å lære seg å leve med kroniske smerter,jeg vil tørre å si det tar flere år før du faktisk kommer så langt.

Det å stå opp hver dag og ha vondt er ikke akkurat inspirerendes.Kanskje du har hatt en helvettes natt og ikke fått nok søvn på toppen av det hele.

Det finnes kurs i regi av smerteklinikk der en går og skal få hjelp med mestring av smerter.Om dette virker vet jeg ikke,har ikke deltatt i slikt.

Du har også grupper på internett der du kan diskutere ,klage (og det trenger vi! ) trøste og dele erfaring med andre. Slik at belastning på familien blir litt mindre.

Finn ut hva som gir deg energi,hva som gjør din dag litt lettere.Ikke tenk på hva andre måtte si,vær ego og finn din rytme.

Nå stopper jeg, ellers blir dette en novelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar. Det sitter i nyrene, urinviene, blæren og i ryggen.. Legen ville ikke henvise meg til smerteklinikken, det var så lang ventetid men til psykolog for å lære avslapningstekniker.. jeg syns det kansje er litt dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For en kjedelig situasjon... Har lite råd å komme med rundt dette, men vil bare påpeke at kronisk, utfra legespråk, ikke betyr at det trenger å bli der for bestandig.

Kronisk i legeverden er alt som varer i mer enn 3 mnd av gangen. Har selv fått en kronisk diagnose tidligere og ble veldig redd og uttafor da jeg trodde det betød at det alltid ville være der.

Vet ingenting om ditt tilfelle. Ville bare si at det ikke trenger å bety at det er smerter som alltid vil være der selv om legen sier de er kroniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det sitter i nyrene, urinviene, blæren og i ryggen.. Legen ville ikke henvise meg til smerteklinikken, det var så lang ventetid men til psykolog for å lære avslapningstekniker.. jeg syns det kansje er litt dumt

Legen ville ikke ?? Pøhh skaff deg ny lege.I år 2013 vet man mye om det å gå med smerter over lengre tid. Slikt skal stoppes. Krev henvisning til smerteklinikk.

På smerteklinikken på Majorstua (SMI) har de bla. Psykiatri og klinisk farmakologi ,dessuten Hypnosebehandling slik at en skal mestre smerter bedre. Samt Smertemestringsskolen

Mitt råd er, om du har slitt med mye smerter og ingenting virker.Krev en henvisning til smerteklinikk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig krev henvisning til smerteklinikk!

Psykologen kan hjelpe deg til å akseptere tanker omkring sykdom, samfunnspress, belastning for familien osv så det behøver absolutt ikke være negativt.

Har du vært hos urolog? Tatt ultralyd av blære, nyrer? Hvis du har problemer med å late vannet og det ikke gir utslag på urinveisinfeksjons-test kan det komme av andre ting som bør undersøkes av en gynekolog. Det kan være mange ting. Dårlig av legen! Har du foreldre som kan kreve at legen behandler deg bedre?

Anonym poster: cfdb5bc16696995e0ba03571b1481e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

har vært hos urolog og tatt ultralyd av alt som er + mr og cystoskopi. Alt ser bra ut :( gynekolog har også sett på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg absolutt det høres ut som riktig vurdering å henvise deg til psykolog. Detkan godt være en funksjonell lidelse.

Anonym poster: cfdb5bc16696995e0ba03571b1481e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Kanskje situasjonen er bedre for deg nå, men jeg vil bare si at jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Det er vondt å se at livet flyr forbi utenfor, mens man kjemper sin kamp.

For meg har det vært veldig vanskelig å akseptere mine (nevrologiske) diagnoser, og i den prosessen har meditasjon vært til stor hjelp (også for å ikke bli gal; ) Jeg kjente meg spesielt godt igjen i denne her: http://www.yogaglo.com/online-class-2127-Living-with-Illness.html

Det er også et par andre videoer for kronisk sykdom der, som kan være fine å gjøre på dager man kan (nb!) gjøre det, i alle fall har det gjort at jeg ikke har fått liggesår...



Anonymous poster hash: 2595a...445
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...